21 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb het bij mijn eerste kindje wel gedaan. Heeft volgens mij weinig met leeftijd te maken. En de drie afwijkingen die ze testen kan je maar beter van te voren weten. Wij hebben toen wel zonder neveneffecten gedaan.

2 maanden geleden

Een NIPT test heeft niks met je eigen leeftijd te maken. Je kan op alle leeftijd een kindje met een afwijking krijgen… Misschien moet je even gaan uitzoeken wat een NIPT test is en je verloskundige om uitleg vragen in plaats van je moeder.

2 maanden geleden

Wij gaan het wel doen, met nevenbevindingen. Over dat laatste hebben we lang gedacht... Ik heb zelf 11 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt en heb alle ups and downs gezien. Ik weet wel dat er geen goed of fout is. Het is jullie kind en jullie keuze. Niemand mag daar wat van vinden.. ♥️ Je moet goed nadenken wat je wilt en wat je met misschien een negatieve uitslag dan wilt. Wil je een punctie/vlokkentest, wil je het eventueel afbreken of is het weten ook voldoende. De moeilijkste keuze die er is vind ik🫨 ouderschap is nu al moeilijk! Wat je ook kiest, je keuze is altijd goed🌸

2 maanden geleden

Een NIPT test heeft niks met je eigen leeftijd te maken. Je kan op alle lee ...
Zo hey net wakker? Ik stel gewoon een normale vraag

2 maanden geleden

Reactie op Kelly🤰🏻

Wij gaan het wel doen, met nevenbevindingen. Over dat laatste hebben we lan ...
Dankjewel! Zo dacht ik er ook over😊

2 maanden geleden

Ik denk dat het vooral belangrijk is om hier met je partner over te praten. Stel er komt wat uit, zou dat dan iets aan jullie keuze veranderen om het te houden of niet? Ik zou inderdaad even goed inlezen over de ‘basis’ nipt en de triomesien die ze onderzoeken. Daarnaast bedenken of je de nevenbevindinhen wil laten onderzoeken. Wij doen het allebei wel, en niet om bij een afwijkende nipt het dan meteen weg te halen, maar wel zodat we weten wat we een beetje kunnen verwachten en ons hier op kunnen voorbereiden bij de geboorte

2 maanden geleden

Bij mij vorige (eerste) zwangerschap is bij de nipt naar boven gekomen dat ons kindje ernstige beperkingen had waardoor hij hooguit 1 jaar zou leven met erg veel pijn. Hoe pijnlijk het is ook hebben we er dan ook voor gekozen om de zwangerschap te beëindigen. Wij wensten ons kindje geen leven vol pijn toe. Ik was dan ook erg dankbaar dat deze test bestaat en dat we deze hebben gedaan. Ook 27 jaar oud. Je weet het dus nooit ookal is de kans zo klein. Uiteraard blijft het altijd je eigen keuze.

2 maanden geleden

Wij testen bewust niet om mijn leeftijd maar meer om een juiste keuze te maken voor ons als er een kindje komt met beperkingen , daar is de nipt voor , en je kan op elke leeftijd een ongelukkig kindje krijgen . Wij hebben ook voor de nevenbevindingen gekozen is ook een health check voor jezelf . Nu zwanger van de 2 de weer een hele uitleg gehad van de vk , zei al maak de formulieren maar klaar voor de nipt Wij testen alles ze was verbaasdt

2 maanden geleden

Reactie op jesss95

Bij mij vorige (eerste) zwangerschap is bij de nipt naar boven gekomen dat ...
Hier hetzelfde meegemaakt, ik was net 29. Dus indd zegt het qua leeftijd niet heel veel. Ik sluit me volledig bij je aan. @lovelifexx een stomme fout in chromosomen kan ook gewoon stomme pech zijn. Dat was bij ons het geval.

2 maanden geleden

Wij gaan het niet doen denk ik. Ik ben 24 jaar en nu 9+5 dagen. Maar wij hebben veel informatie opgezocht en er goed over gesproken. Wij hebben zoiets van: we zijn allebei erg jong, geen ziektes in de families, moet je overal controle op willen hebben in het leven en daarbij heb ik meer op het internet gezien dat test vaker onbetrouwbaar is. Of dat er iets uitkomt, wordt het kind geboren en is het harstikke gezond. En dat is dus ook een reden waarom ik het niet zou willen. Je krijgt dan gwn veel stress en ik denk persoonlijk zelf dat ik dan ook minder kan genieten van de zwangerschap verder. Het is al heel bijzonder dat ik zwanger mag zijn en zou er nu al nooit over nadenken om het af te breken. Maar ik snap ook dat andere mensen het wel doen!

2 maanden geleden

Reactie op nientjenien

Wij gaan het niet doen denk ik. Ik ben 24 jaar en nu 9+5 dagen. Maar wij he ...
Doen wat goed voelt voor jou is het belangrijkste

2 maanden geleden

Voorop staat dat het een persoonlijke keuze is en dat je hierin dus ook geen verkeerde keuze kunt maken 🙏🏻 Zelf vind ik het fijn en belangrijk om zo’n keuze goed geïnformeerd te maken. We hebben ons dus goed ingelezen en laten informeren door de verloskundige. Daarnaast is mijn vader huisarts en mijn vriend microbioloog, dat helpt om het allemaal goed te begrijpen, want ik vind het zelf best ingewikkeld. Dit is onze keuze en overweging. Wij kiezen ervoor om de NIPT te doen met nevenbevindingen. De NIPT zelf omdat bij twee van de drie afwijkingen (Patau en Edwards) het kind vaak al voor de geboorte en anders voor het eerste levensjaar overlijdt. Als ons kindje één van deze afwijkingen heeft, zetten we de zwangerschap niet voort. Over de nevenbevindingen twijfelde ik, omdat dit vaak gepaard gaat met veel onzekerheden. Maar toen ik hoorde dat er maar bij 4 op de 1000 vrouwen sprake is van zo’n nevenbevinding, leek het me toch fijn. Vinden ze niks, dan stelt dat gerust, vinden ze wel iets maar weten ze niet precies wat, dan zetten wij de zwangerschap voort en zien we wel wat er komt. Over het algemeen denk ik: we kunnen niet alles controleren, maar het is wel heel fijn dat er in 2024 al veel manieren zijn om sommige ziektes te voorkomen (bijv dmv vaccinaties) en sommige belangrijke keuzes beter geïnformeerd te kunnen maken (bijv dmv NIPT). Iedereen succes met het maken van deze keuze! ❤️

2 maanden geleden

Ik heb bij de eerste 2 ook een NIPT gedaan. Bij de oudste was ik 29. Ook bij deze zal ik de NIPT doen

2 maanden geleden

De nipt is toch gewoon een keuze die je maakt. Of je wilt weten of er bijzonderheden zijn? Wat heeft dit met je leeftijd te maken als ik vragen mag?

2 maanden geleden

De nipt is toch gewoon een keuze die je maakt. Of je wilt weten of er bijzo ...
Een aantal syndromen waarop getest wordt, zoals down, komen vaker voor als de moeder ouder is. Maar ook als je jong bent kan je kindje een afwijking hebben, en voor zowel jong als oud geldt dat het je eigen keuze is of je dit tijdens de zwangerschap al wilt weten of niet.

2 maanden geleden

Ik heb bij al mijn zwangerschappen (behalve de vroege miskramen) NIPT met nevenbevindingen laten doen. Eerste keer moesten we het nog zelf betalen (bijna 200 euro 😬) nu gelukkig niet meer. Ga het zeker weer laten doen, al is het geen garantie dat er niks mis is/gaat met je kindje. Maar als er iets is willen we dat vooraf weten.

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Ik heb bij al mijn zwangerschappen (behalve de vroege miskramen) NIPT met n ...
Heb je ook uitkomsten bij de nevenbevindingen? Ben benieuwd wat daar zowel uitkomt… NIPT alleen is heel duidelijk maar de nevenbevindingen vind ik maar vaag

2 maanden geleden

Heb je ook uitkomsten bij de nevenbevindingen? Ben benieuwd wat daar zowel ...
Bij mij is er nooit iets uitgekomen dus dan hoor je alleen “geen bijzonderheden”.

2 maanden geleden

Ik ben 28 en onze dochter had het syndroom van Down. De kans is kleiner maar nooit 0. Dus de opmerking van je moeder vind ik een beetje vreemd.

2 maanden geleden

Ik sluit mij volledig aan bij Janine! Ik word deze maand 24 en onze zoon het Syndroom van Down. Ook bij ons zit er niks erfelijks in de familie, dit is ook een grote vergissing dat dit alleen gebeurd als er een erfelijke aanleg voor is. Het gebeurd namelijk in 95% gevallen door een verkeerde cel deling, dat kan bij iedereen gebeuren ongeacht de leeftijd. Als je ouder bent is de kans wel groter, maar dat betekend niet dat als je jonger bent het niet kan gebeuren! Ik denk dat het belangrijk is om de vraag aan jezelf of aan je partner te stellen, wat doen wij als ons kindje een afwijking heeft? Afhankelijk daarvan kan je denk ik het beste de keuze maken waarom je wel of geen nipt zou doen. Het is iedereen zijn eigen keuze en beslissing, er is nooit een goed of fout! Mocht ik in de toekomst weer zwanger mogen raken, zou ik zeker weten weer een nipt doen! Succes met het maken van een keuze! 🍀