26 Reacties

één maand geleden

Ik heb dinsdag de nipt met nevenbevindingen. Over vruchtwaterpunctie heb ik zelf nog geen informatie gekregen van de verloskundige.

één maand geleden

Er is een goed artikel uit de correspondent hierover ( weer niet of ik mag linken? ). Ik heb zelf twee keer nipt met nevenbedingen gedaan en alle twee de keren kwam er niks uit. Zelf vind ik het juist een geruststelling dat er heel weinig kans is dat er genetisch iets echt fout zit. Ik heb een gehandicapte zus en heb dus meegemaakt hoeveel impact dat heeft. Ik zelf zal altijd 100% liever het risico nemen van een nipt en of vlokken test dan het risico van een zwaar gehandicapt kind. Maar ik denk dat je inderdaad wel bereid moet zijn om die zware keuzes te maken anders heeft het misschien geen zin…

één maand geleden

De verloskundige vertelde mij dat die afwijkingen die mogelijk alleen in de placenta zitten niet meer benoemd worden, maar alleen andere relevante bevindingen. Daardoor zelf uiteindelijk gekozen voor wel de nevenbevindingen. Schijnbaar wordt dit volgend jaar ook de standaard en dan heb je geen keuze meer voor wel of niet.

één maand geleden

Wij hebben er voor gekozen om de nipt met nevenbevindingen te doen omdat we het zelf gewoon prettig vonden om alles te laten checken. Als je kiest voor een nipt zonder nevenbevindingen dan krijg jij de uitslag zonder de nevenbevindingen maar ze testen ze sowieso en mocht er echt iets ernstigs naar voren komen dan laten ze dit alsnog aan je weten.

één maand geleden

Is er een reden waarom je nevenbevinding wil? Bijv familie achtergrond? Wij hebben het gedaan omdat mijn broertje een chromosoom afwijking heeft. De vk heeft wel tegen mij gezegd dat de kans heel klein is dat ik het draag. Maar dat was voor mij de reden om met nevenbevinding te doen. Anders hadden we het niet gedaan

één maand geleden

Ik heb zojuist mogen kiezen of ik wel of geen nipt wilde. De neven bevindingen krijg je er standaard bij dus dat is volgens mij geen keuze meer. Vorige zwangerschap was dat wel. Toen heb ik met nevenbevindingen gedaan. Ik vind het ondanks de onzekerheden die je door nevenbevindingen kan ervaren toch de moeite waard om zo veel mogelijk te weten. Dat is een persoonlijke afweging. Doe wat goed voelt. Overigens vinden ze bij het merendeel geen nevenbevindingen. Dan is dat natuurlijk juist een hele geruststelling.

één maand geleden

Reactie op Blijstel

Ik heb zojuist mogen kiezen of ik wel of geen nipt wilde. De neven bevindin ...
Hier niet hoor, verschilt denk ik ook per verloskundige

één maand geleden

Ik doe zonder nevenbevindingen

één maand geleden

Vanaf 2025 is het zelfs ‘verplicht’, de NIPT kan dan niet zonder nevenbevindingen. De kans dat ze iets vinden is sowieso super klein, dus als je dan een positieve uitslag hebt (die kans is groot), weet je ook zeker dat het goed zit. Vond ik zelf een fijn idee.

één maand geleden

Ik heb met nevenbevindingen gedaan. Hoe meer ik weet hoe meer rust dat mij geeft. Het lijkt me vreselijk om pas laat in de zwangerschap verrast te worden door een afwijking dus ik wil liever zoveel mogelijk meteen onderzoeken. Dat zegt vooral veel over mij 😅 Volgens mij is het namelijk heel persoonlijk: ik zou kiezen voor de optie die je de minste stress oplevert. Succes vast met kiezen en geniet van je termijnecho vrijdag!

één maand geleden

Reactie op Felina1985

Ik heb met nevenbevindingen gedaan. Hoe meer ik weet hoe meer rust dat mij ...
Dat laatste inderdaad! Wij hebben zonder nevenbevindingen gedaan. Mijn man was gelijk heel stellig dat het mij te veel stress zou brengen als er iets uit komt waarvan ze niet weten wat het is. Ik heb er zelf eerst best over getwijfeld maar toen zag ik in de informatie staan dat ernstige nevenbevindingen sowieso gemeld worden. Dat was voor mij doorslaggevend. Ik wilde niet in een situatie terecht komen waarbij een keuze voor vervolg onderzoek moet worden gemaakt op basis van iets kleins of onzekers. Dan is het kiezen tussen meer zekerheid maar wel extra risico of het risico niet nemen en de hele zwangerschap er mee in je maag zitten. De stress die ik daarvan zou krijgen zou echt niet gezond zijn voor de baby of mezelf.

één maand geleden

Net geprikt om 14:00 ben toch wel erg gespannen ervoor….

één maand geleden

Wij hebben ook gekozen voor met nevenbevindingen! We willen alles weten en een weloverwogen beslissing maken mocht het zover komen. We hebben vorige week woensdag geprikt en vandaag de uitslag binnen. Alles is goed 🤗

één maand geleden

Morgen heb ik de nipt en het algemene bloedprikken. We hoeven toch niet nuchter te zijn?

één maand geleden

Reactie op Ramona_32

Morgen heb ik de nipt en het algemene bloedprikken. We hoeven toch niet nuc ...
Nee! Niet dat ik weet🥰succes!!

één maand geleden

Wij hebben deze ook al gehad en met nevenbevindingen. Ook de uitslag binnen gekregen en alles is ok. We krijgen een gezonde jongen 🥰

één maand geleden

Reactie op Ramona_32

Morgen heb ik de nipt en het algemene bloedprikken. We hoeven toch niet nuc ...
Ik moest wel nuchter zijn, hoogstwaarschijnlijk omdat ze ook mn glucose gingen checken.

één maand geleden

Reactie op Ramona_32

Morgen heb ik de nipt en het algemene bloedprikken. We hoeven toch niet nuc ...
Lijkt mij niet, heb hem pas om half 3 staan. Ga niet eten en niet drinken tot half 3 🤣

één maand geleden

Reactie op VD2024

Lijkt mij niet, heb hem pas om half 3 staan. Ga niet eten en niet drinken t ...
Ik heb hem achter de rug. Nu ontzettend spannend het afwachten. Nu slaat de stress weer een beetje toe.

één maand geleden

Reactie op Ramona_32

Ik heb hem achter de rug. Nu ontzettend spannend het afwachten. Nu slaat de ...
Snap ik! Komt vast goed 🥰