16 Reacties

9 dagen geleden

Wij hebben weer hele andere adviezen gekregen... aerosleep icm kruiken word afgeraden door de kraamzorg en babypark hier. Sowieso word aerosleep niet sterk aangeraden heb ik begrepen van verkoopster babypark. En verder gebruiken wij wel lakentjes en dekentjes in bed. Slaapzakken na geboorte word afgeraden omdat hoofd in slaapzak zou kunnen wegzakken begreep ik.

9 dagen geleden

Wij hebben de eerste 3 maanden in de co-sleeper lakentjes en dekentjes gebruikt, voor een pasgeboren baby vonden we dat fijner en veiliger. Daarna in het ledikantje alleen een slaapzak en bedbumper (meneer schoof zo ver mogelijk naar boven en lag dan met zijn hoofdje tegen de harde rand 🤭). Ik zou zelf de eerste tijd wel echt lakentjes en dekentjes gebruiken. Daarna is juist alleen een slaapzak fijner is mijn ervaring.

9 dagen geleden

Slaapzakjes zijn vaak voor wat oudere kindjes. Uit mijn hoofd hebben we onze eerste vanaf 4 maanden in een slaapzakje gedaan. Tot die tijd onder een lakentje en meerdere dekentjes. Volgens mij is dat ook nog steeds her advies. Zodra ze kunnen rollen wordt inbakeren in ieder geval afgeraden, maar dat is als ze wat ouder zijn. Alleen inbakeren lijkt me voor de eerste periode wel echt te koud. Het fijne aan dekentjes is dat je daar de kruiken ook onder kan stoppen. Bij een slaapzakje rollen die misschien te ver weg? Voor de meeste up to date slaapadviezen zou ik eens langs gaan bij je consultatiebureau. Volgens mij hebben die makkelijk toegankelijke informatie hier over. Enne: geen zorgen over de kraamzorg! Als je iets echt niet wil doen ze het niet. Behalve als het direct gevaarlijk is voor de baby. Ze zullen de baby niet alleen laten in een bad zegmaar. Verder zullen ze je zeker adviseren, maar jij bent degene die bepaalt.

9 dagen geleden

Ik heb het hier met mijn kraamverzorgster over gehad. Im had hetzelfde als jij, baby meteen in slaapzakje in goede maat zodat ie er niet doorheen zakt. Zij gaf aan dat dit kan, maar dat zij zou aanraden om te beginnen met lakentje en dekentje omdat je dan laagjes hebt waarmee je kunt werken en daarnaast de kruiken daar goed mee kan vaststoppen. Mocht het nodig zijn dan kan je meer met de laagjes spelen en aanpassen waar nodig. Dit vond ik een logische gedachte dus we gaan nu voor in het begin voor lakentje+deken en daarna slaapzak.

9 dagen geleden

Even los van dat er echt veel advies en uitleg mogelijk is. Geen zorgen: kraamzorg helpt je echt op weg met het bedje als de baby er eenmaal is 😊. Lakentje+dekentje strak opgemaakt is zeer zeker wel veilig. Losse dekens en lakens daarentegen… dat is een ander verhaal 😉, zeker wat je op Instagram ziet is gewoon vaak een onveilig bed helaas. Bij onze dochter eerst lakentje en dekentje gebruikt met strak en kort opmaken en rond 3 maanden zat ze in een slaapzak.

9 dagen geleden

Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Doe zoals jij het goed vind voelen, als ze maar niet te warm of te koud zijn. Mijn advies op wat je aangeeft: Aerosleep heeft geen molton nodig enkel een hoeslaken met gaatjes. De aerosleep is namelijk je matrasbeschermer. De aerosleep kun je niet gebruiken zolang de baby met kruiken slaapt. De reden is dat deze ook ventileert. Ofwel aan de bovenkant verwarm je met kruiken terwijl de warmte er via de aerosleep weer uit gaat. Lakentjes zijn in princiepen niet nodig, zodra een baby in een slaapzak slaapt en dus voldoende warm is. Maar een slaapzak is eigenlijk ook bedoeld voor wanneer een baby de dekentjes/lakens e.d. wegtrapt. In het begin worden slaapzakjes sws afgeraden omdat de gat van het hoofd te groot is waardoor ze helemaal in de slaapzak kunnen verdwijnen. Maar doe vooral waar je je goed bij voelt

9 dagen geleden

Kijk anders eens naar een nunki lakentje van fedde en kees! Ik gebruik ook het liefst direct een slaapzakje, maar als ik dan toch een lakentje moet gebruiken voor de eerste dagen/weken, dan raad ik dat lakentje aan. Dat zit namelijk vast en kan dus niet losraken in het bedje! Verder ga ik heel snel over op een slaapzak en evt de puckababy piep

9 dagen geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Even los van dat er echt veel advies en uitleg mogelijk is. Geen zorgen: kr ...
Daar zit inderdaad ook een beetje mijn angst met dekentjes. Wat als ik het niet strak genoeg doe en hij draait zich helemaal vast en stikt. Ik hoop dat de kraamzorg het dan goed uitlegd. First time mom angst is aanwezig haha 🫣

9 dagen geleden

Reactie op joyce0208

Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Doe zoals jij het goed ...
Ja dit las ik ook over slaapzakken! Ik zit nu zelf te kijken naar de puckababy piep, dat is een soort inbakerslaapzak waarin de baby niet kan zakken, maar het is wel duur dus ik wil het wel met een goed gevoel aanschaffen.

9 dagen geleden

Reactie op Olive92

Kijk anders eens naar een nunki lakentje van fedde en kees! Ik gebruik ook ...
Thanks, ga ik naar kijken!

9 dagen geleden

Reactie op xxdaphnee24

Ja dit las ik ook over slaapzakken! Ik zit nu zelf te kijken naar de puckab ...
Mocht het helpen: de Puckababy Piep is voor een habbekrats op MP en Vinted te vinden. Dan kun je het altijd overwegen en is het geen (financiële 😉) ramp als je het toch niet gaat gebruiken

9 dagen geleden

Reactie op xxdaphnee24

Daar zit inderdaad ook een beetje mijn angst met dekentjes. Wat als ik het ...
Ik kan me voorstellen dat je dat spannend vindt, maar mijn ervaring is echt dat dat heel erg meevalt! Je maakt in het begin alleen de onderste helft van het bedje op zodat het kindje niet omlaag kan schuiven onder de deken en daardoor kun je een heel groot deel van de deken onder het matrasje stoppen zodat die heel goed vastligt. En je gebruikt in het begin een lakentje met deken eroverheen, dus je kunt de kruik op het lakentje en onder het dekentje leggen, daardoor ligt alles echt goed gefixeerd. Ik zal kijken of ik een foto heb van hoe mijn zoontje erbij lag (moet ik wel door zo'n 8000 foto's heen schollen dus kan even duren 😅🤭)

9 dagen geleden

Reactie op AnyaE

Ik kan me voorstellen dat je dat spannend vindt, maar mijn ervaring is echt ...
Nu ik erop let, zie je echt verschillende fasen in het slapen en hoe hij langzamerhand inderdaad echt toe was aan een slaapzak. Deze foto is uit de kraamweek. Je ziet dat het lakentje echt best heel strak er omheen zit en omdat het maar tot halverwege is opgemaakt zit de helft van het lakentje en dekentje onder het matrasje vsst gestopt. Hij heeft het bij zijn linkerhand iets proberen los te trekken zo te zien, maar dat is hem niet gelukt 😉 Toen ik ging zoeken, kwam ik meer foto's tegen in verschillende fasen, als je het leuk vindt, wil ik die ook wel met je delen, maar dan even privé. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier zit te wachten op een foto-spam 😇

9 dagen geleden

Wij zijn van plan om de eerste maanden de Puckababy Piep (de katoenen variant) te gebruiken in combinatie met lakentje/dekentje afhankelijk van wat nodig is qua temperatuur. Die zit een beetje tussen inbakeren en een slaapzakje in en kan vanaf de geboorte worden gebruikt. Lijkt me een lekker geborgen gevoel geven en dan kan hij de eventuele lakentjes/dekentjes ook niet lostrekken. 😉 Daarna kijken hoe het gaat en wat hij nodig heeft. Heb al wel een lakentje en dekentje voor het ledikantje, puur voor mijn gemoedsrust/nesteldrang, want de kans bestaat dat hij tegen die tijd in een slaapzakje ligt.

9 dagen geleden

Zolang je het bedje kort opmaakt en je kindje de dekens nog niet van zich af schopt en gaat rollen, dan zou ik gaan voor deken met laken. Op YouTube staan tig filmpjes hoe je veilig een bedje kort kan opmaken. En inderdaad verder geen knuffels of andere losse dingen die stikgevaar kunnen opleveren. Hemeltjes worden ook afgeraden zodra je kindje om zich heen gaat grijpen. Staat dus vast heel leuk in de babykamer maar totaal niet handig 😅