27 Reacties
5 dagen geleden
Wat vervelend om te lezen, maar het is jullie beslissing hoe jullie het doen, waar jullie het fijnste bij voelen.
Dat is mijn mening, mijn ouders zijn ook heel erg blij voor mij en mijn man omdat onze eerste zwangerschap is, en hun houden we telefonisch of via WhatsApp op de hoogte dmv echo foto's en dat vinden ze al super fijn :)
En bij de bevalling heb ik ook enkel mijn partner erbij.
Succes, hopen dat je ouders nog zullen bijdraaien en jullie keuze zullen respecteren!
5 dagen geleden
Wat vervelend dat je ouders zich zo gedragen.
In mijn geval mocht ik maximaal één persoon meenemen naar de medische echo’s. Dat werd dus logischerwijs mijn partner. Misschien kun je dit ook aangeven bij ze?
Ik denk dat het belangrijk is om je eigen grenzen stevig te bewaken. Ook al maak je ze daarmee boos. Het is jullie zwangerschap en jullie baby, en dat zij het vroeger anders deden staat daar helemaal los van.
Hoe staat je partner hierin? Krijg je steun van hem?
5 dagen geleden
Reactie op EffectieveKamille523563
In mijn geval mocht ik maxi ...
Klopt! Dat heb ik inderdaad benoemd, maar ze zijn alsnog van mening dat ik best een keer een van hun mee had kunnen nemen. Dus dat blijft een welles nietes spelletje.
Dat is inderdaad zeker zo, maar omdat het toch mijn ouders zijn, geeft het helaas veel stress mee.
Mijn partner snapt mij wel, maar ja mannen he haha. Zijn er vaak toch weer wat nuchterder in ofzo
5 dagen geleden
Reactie op Noekie1989
Wat vervelend om te lezen, maar het is jullie beslissing hoe jullie het doe ...
Jaa eens dat is zeker zo! Super fijn dat jou ouders er wel anders in staan dan bij ons. Want het geeft je helaas toch veel stress mee, als je ouders zich zo gedragen.
Ik heb ook benoemd, dat ze straks alle tijd hebben om van hun kleinkind te genieten, maar dat is helaas niet voldoende voor ze 🙈.
5 dagen geleden
Reactie op VD2024
Jaa eens dat is zeker zo! Super fijn dat jou ouders er wel anders in staan ...
Kan zeker stress met zich meebrengen, en kan me ook voorstellen dat je je dan klem gezet voelt.. ben idd blij dat mijn ouders zich zo opstellen, want als ik jouw schoenen had gestaan, had ik aan mezelf en de kleine gedacht en was ik hard geweest tegen ze denk ik.. al is dat ook moeilijk want blijven toch ouders.
5 dagen geleden
Reactie op VD2024
Jaa het lastige is dus dat ze echt elke keer lief met cadeautjes aankomen, ...
Ah ja dat maakt het extra lastig idd
5 dagen geleden
Jeetje wat vervelend!
Ik word er ook boos van als ik dat allen al lees hoor!
Het is verdorie jouw zwangerschap en jij moet dat lekker allemaal doeen zoal jij dat wil! Daar heeft niemand wat over te zeggen. Ze mogen al blij zijn dat je ze nog een pretecho aanbied!
Of hun dat vroeger anders deden moesten ze lekker zelf weten. Dat maakt nog niet dat ze dat van jou kunnen verwachten/eisen.
Het is mooi dat ze zo betrokken willen zijn, maar de manier waarop zich dit uit is niet oke.
Als ze jou willen steunen en betrokken willen zijn moeten ze jou je zwangerschap op je eigen manier laten doorlopen en jou laten aangeven wanneer ze betrokken kunnen zijn. Ik zou mogelijk ook duidelijk maken dat dit averechts werd en wat voor gevoel dit jou geeft.
5 dagen geleden
Reactie op VD2024
Klopt! Dat heb ik inderdaad benoemd, maar ze zijn alsnog van mening dat ik ...
Misschien ook benoemen dat is gegaan zoals het is gegaan en dat het daa steeds weer over hebben je stress geeft en stress noet goed is voor de baby. Misschoen houden ze zich dan een still.
En steeds cadeautjes geven betekent nog niet toegang krijgen tot. Je kan toegang/betrokkenheid niet kopen toch
5 dagen geleden
Reactie op EffectieveKamille523563
In mijn geval mocht ik maxi ...
Heel goed punt! Volgens mij mocht ik ook niemamd anders dan mijn partner meenemen. Heb je dat al benoemd? Hielp dat?
5 dagen geleden
Ik zat te denken.
Misschien ook nog even bespreken net de ewhoscopiste en dat zij hun dat kan uitleggen bij de pretecho? Dat zij zegt dat de medische echos zoals de naam zegt medisch zijn en niet voor de leuk en daarom alleen voor de zwangere met hooguit de partner er bij?
5 dagen geleden
Reactie op Mosan21121994
Ik zat te denken.
Misschien ook nog even bespreken net de ewhoscopiste en d ...
Nou precies dit. Je mag gewoon maar 1 persoon meenemen en dat is vanzelfsprekend de partner.
Daarnaast, jouw bevalling is voor jou en je partner. Als je je moeder daarbij wilt prima, maar als je dat niet wilt dan moet ze zich daar naar schikken. Het is een van de meest speciale maar ook kwetsbare momenten van je leven en daar heb jij te beslissen wie daar bij zijn.
Ik zou echt flippen als mijn ouders zo zouden doen. Vind de hand van mijn moeder op mijn buik al heeeeeel vervelend laat staan wanneer ze zo zouden doen
5 dagen geleden
Wat vervelend! Ik heb dit ook een beetje maar wel in mindere mate / op een wat subtielere manier.
Ik zou je aanraden om heel duidelijk je grenzen aan te geven. Als het lukt op een vriendelijke manier en met wat uitleg over hoe jij hun “betrokkenheid” ervaart. Hoe zij daarop reageren is niet jouw verantwoordelijkheid.
Het is volwassen om aan te geven wat je wel en niet prettig vindt, en als zij vervolgens gaan drammen/mokken/boos worden, dan is dat vooral een onvolwassen reactie van hun. Probeer dat los te laten.
Ik zou persoonlijk wegblijven van steeds een specifieke uitleg geven (bijvoorbeeld waarom aanwezigheid bij een medische echo niet kan), want zo te horen is het probleem wat fundamenteler, en dan blijf je misschien uitleggen/verantwoorden/discussieren, terwijl dat helemaal niet hoeft.
Daarnaast denk ik dat dit niet stopt als het kindje er eenmaal is. En ik denk dat je tegen die tijd heel blij bent als je nu al begint met grenzen aangeven.
Ik heb afgelopen weekend naar mijn ouders bijvoorbeeld uitgesproken dat ik het niet fijn vind als mensen ongevraagd aan mijn buik zitten. Dat deed m’n vader steeds namelijk, en dat vond ik juist van hem echt heel vervelend, maar ook erg spannend om uit te spreken. Blij dat ik het toch heb gedaan en zo kan ik er ook aan wennen om dit wel te (blijven) doen.
Beetje lang verhaal, maar misschien heb je er wat aan. Succes! 😘
5 dagen geleden
Er was een tijdje geleden ook een Nederlands televisie programma waarbij ze een stuk of vier 4/5 stellen/moeders volgden in de zwangerschap en bij de bevalling. Daar was ook 1 stel bij waar haar ouders volgens mij op Curacao woonden en er ook vanuit gingen dat ze bij de bevalling mochten zijn en 6 weken van te voren al in konden trekken in hun huis. Daarvan heeft het stel op een gegeven moment ook aangegeven dat dit niet is hoe zij de bevalling en tijd voor de geboorte wilden. Was even schrikken voor de ouders en ze waren er wel even verdrietig over, maar ze snapten ook wel dat het niet om hen ging maar om het stel. Ze deden de voorstellen om bij de bevalling en van te voren aanwezig te zijn ook uit liefde: ze hadden dat zelf vroeger als heel prettig ervaren en wilde dat ook aan hun dochter geven.
Lang verhaal kort: je zou ook eens met je ouders kunnen hebben over waarom ze zo graag mee willen naar de echo's. Is dat omdat ze jou willen helpen? Om een band te krijgen met de baby? Om zich betrokken te voelen? Dan kan je ook met ze kijken wat een manier is om daar voor te zorgen, die niet draait om meegaan naar medische echo's.
5 dagen geleden
Ik snap dat het heel moeilijk is om tegen je ouders in te gaan, helemaal als ze je allerlei (dure) cadeaus geven.
Maar! Het is wel echt belangrijk dat je je grens aangeeft. Want dit zal bog vaker gebeuren.. of dat ze opeens op de stoep staan als de baby er is (dit wilde ik echt niet). Alleen maar omdat het jouw ouders zijn en ze je allerlei cadeaus geven, geeft ze niet opeens rechten om jouw zwangerschap over te nemen. Snap sowieso niet waarom ze perse bij een medische echo willen zijn, dan lijkt me een pretecho veel leuker voor ze.
5 dagen geleden
Reactie op tanniegie
Wat vervelend! Ik heb dit ook een beetje maar wel in mindere mate / op een ...
Ik sluit me helemaal aan bij alle andere reacties. Jij mag aangeven waar jij je prettig bij voelt. Ik zou zelf ook niet willen dat mijn ouders bij echo's of de bevalling zouden zijn. Veel te druk.
Ik zou hetzelfde aanraden als wat tanniegie ook aangaf.
5 dagen geleden
Reactie op Sappie91
Er was een tijdje geleden ook een Nederlands televisie programma waarbij ze ...
Nog enig idee welk programma of welke zender? Misschien fijn om op uitzending gemist of zo terug te kijken 🙂