16 Reacties

één maand geleden

Hai meid, hier hetzelfde. Ik heb de contacten met de gynaecoloog en verloskundige heel prettig ervaren, er werd bij het meten en wegen niet heel diep op ingegaan en zeker ook geen vooroordeel uitgesproken. Verloskundige gaf aan dat er met een x aantal weken wel onderzoek gedaan kan worden naar zwangerschapsdiabetes, omdat de kans daarop hoger is bij een hoog BMI. Ik zag erg op tegen het wegen, maar uiteindelijk was er niets aan de hand. Hopelijk heb je een fijne zwangerschap en kan je de onzekerheden en angst een beetje los laten 🌸

één maand geleden

Hier ook! Hele fijne verloskundige. Bij hoeveel weken moesten jullie wegen? Ik ben nu 11+5 nog geen weegschaal gezien. Vlak voor m’n zwangerschap 20 kilo afgevallen, zo bang dat ik alles er nu weer aan krijg.

één maand geleden

Reactie op lindagorter

Hier ook! Hele fijne verloskundige. Bij hoeveel weken moesten jullie wegen? ...
Mijn afspraken zijn bij de gynaecoloog en de verloskundige in het ziekenhuis. Tijdens de allereerste echo (6 weken) ben ik gewogen en tijdens de intake met de verloskundige (volgens mij 10 of 11 weken)

één maand geleden

Hi girls! Zelf heb ik BMI van 30, maar mijn vk zei al dat het zo iets achterhaalds is. Zelf wil ik thuis bevallen en mag dit ook van mijn vk, wel op de begaande grond maar goed; dat nemen we voor lief. Werkt ook een man op de vk praktijk, nare man en heeft het steeds over m’n gewicht, aangegeven dat ik hier nu niets meer aan kan veranderen en het er niet steeds over wil hebben 😂 Verder doe ik gewoon lekker m’n ding, we zijn niet voor niets zwanger; als we zo “ongezond” waren, was dit anders ook niet gelukt denk ik maar zo.

één maand geleden

Hey, Hier BMI van 36, heb mij helemaal niet hoeven te wegen, heb mijn gewicht mondeling doorgegeven (ben 15 weken). Bij de verloskundige heb ik mijn angsten rondom overgewicht en zwangerschap besproken. Ze gaf aan dat er niks aan de hand is. Gewoon gezond blijven eten en betekend in mijn geval extra echo’s (en dat vindt niemand denk ik een straf) en een test voor zwangerschapsdiabetes. Ik word door de verloskundige juist aangemoedigd om te luisteren naar mijn lichaam en te bewegen wanneer ik energie heb en lekker op de bank te hangen als dat nodig is. Dezelfde behandeling dus als iemand met een gezond gewicht! Ik moet zeggen dat het open en eerlijk bespreken met de verloskundige mij ontzettend heeft geholpen. Dit ook juist voor de vooroordelen: ik weet dat ik te zwaar ben, hun natuurlijk ook. Daar hoef ik niet voor op een weegschaal te gaan staan. Ik hoop dat je het wat kan loslaten en dat je vooral kunt genieten van deze bijzondere tijd! 🤗

één maand geleden

Hi, hier ook! Ik heb lipoedeem (vocht en vetcellen die verkeerd worden behandeld en opgeslagen door mijn lichaam) en daardoor ook zwaarder met hoger BMI. Bij 1e gesprek verloskundige natuurlijk over gehad, daar gaven ze ook aan dat mijn BMI dus een vertekend beeld is wat voor mijzelf wel een fijn gevoel gaf, je bent toch wat meer onzeker, en extra controles en ook op zwangerschapsdiabetes, maar verder gewoon lekker zwanger zijn. Zijn er niet heel diep op ingegaan verder want dat was niet nodig zei ze. Lekker genieten van je zwangerschap! Hopelijk kan je dat wat loslaten 🌺

één maand geleden

Reactie op elizmuriel

Hi girls! Zelf heb ik BMI van 30, maar mijn vk zei al dat het zo iets achte ...
Ik heb geen verhoogd BMI maar wil even reageren op het bevallen op de begaande grond; Ik werk als ambulanceverpleegkundige en wij komen ook wel bij bevallingen. Zodra het ‘niet goed’ gaat is het prettiger voor ALLE partijen dat op de begaande grond de bevalling is in plaats van op de eerste of tweede verdieping. Want jij kunt dan zelf de trap niet meer (goed) af met alle gevolgen voor dien voor alle partijen. Dus dat is niet omdat het niet mag maar omdat het gewoon NIET praktisch is!

één maand geleden

Ik heb geen verhoogd BMI maar wil even reageren op het bevallen op de begaa ...
Nee klopt, dus we gaan lekker een badje vullen in de woonkamer. Handiger voor alle partijen idd. Zo ver was ik al hoor, ze tillen volgens mij niet meer boven de 95KG toch?

één maand geleden

Reactie op elizmuriel

Nee klopt, dus we gaan lekker een badje vullen in de woonkamer. Handiger vo ...
Nou we kunnen opzich heel veel tillen maar dan komt er meer assistentie bij kijken… gaat ook om een stukje veiligheid voor iedereen… stel je voor dat je 95+kg van de trap moet tillen… dus terwijl jij in je naakte doos daar ligt komen wij als ambulance met twee mensen, misschien wel 2 of 4 andere personen (vaak politie) of wanneer het niet mogelijk is, om via de trap te gaan, een brandweerkorps met takelwagen en ga je via het raam 😂 Goed idee van jezelf; Dus ik zou lekker een badje vullen in de woonkamer met een zeil en daar je bevalling doen 🤭

één maand geleden

Ik heb ook een verhoogd BMI (33) heb mezelf alleen hoeven wegen bij de intake. Verder hebben we doorgesproken dat je extra groei echo’s krijgt en getest wordt op zwangerschap diabetes. Ik heb vertrouwen in mijn lichaam en ben dan ook “al wat ouder” maar je lijf kan echt wel veel aan. Soms wordt ik er ook wel onzeker over. Ik zwem 3x per week een uur baantjes om mezelf fit te houden en verder is het ook goed luisteren naar je lijf en wat je aan kan. Het komt echt wel goed!!

één maand geleden

Ahh super bedankt voor jullie reacties en alle tips! Voel me gelijk minder ‘alleen’. Moet ook gewoon meer loslaten en het vertrouwen behouden in mijn lichaam. Ben gewoon heel fit alleen voelt dat niet zo momenteel (eerste trimester). Bij ieder kwaaltje geef ik mezelf, vooral mijn gewicht, dan de schuld. Loslaten it is! ❣️

één maand geleden

Ahh super bedankt voor jullie reacties en alle tips! Voel me gelijk minder ...
Echt niet doen jezelf de schuld geven! Mensen met een maatje S hebben echt net zoveel kwaaltjes dan iemand met maatje XXL. Zwanger zijn is een proces en niks is te verwijten aan overgewicht. Je hebt altijd risico’s Ik probeer de extra controles ook positie te zien. Beter kijken ze een keer extra na je en de baby. Ik heb hiervoor een missed abortion gehad en gaf mijn lijf ook de schuld, maar dat deed ik alleen maar om iets de schuld te geven. Ook dit komt voor bij elk soort vrouw. Denk dat niemand zich heel fit voelt in het eerste trimester, wordt het tweede trimester wel beter. Hoe ver ben je nu? Loslaten is moeilijk. Probeer niet te hard te zijn voor jezelf en er ook een beetje van te genieten. Spreek uit ervaring :)

één maand geleden

Reactie op Stephke321

Echt niet doen jezelf de schuld geven! Mensen met een maatje S hebben echt ...
Lief! En je hebt ook echt helemaal gelijk. Ik kan dat zelf gelukkig wel inzien maar soms nemen mijn gedachtes de ‘negativiteit’ over! Ben nu 11+4. Dus ben echt aan het aftellen nu! Echt mega bedankt voor het delen van jouw verhaal!! ☺️☺️

één maand geleden

Hier ook een hoog bmi. Vorige zwangerschap nergens last van gehad. Vind alles wat ze zeggen over een te hoog bmi de grootste onzin, zou je niet zo zorgen maken! 🥰

één maand geleden

Hier ook bmi van ver boven de 40. En een HG zwangerschap . Bij de eerste zwangerschap wat ben ik ge fat shamed heb mij hier niks van aangetrokken , geprobeerd zo gezond mogelijk te eten en te blijven bewegen , suikertest gedaan kwam niks uit . Alleen bevalling was zwaar omdat ze 8 pond was ... geen fluxus gehad en herstel ging moeizaam maar dit gebeurdt soms ook bij normale vrouwen dus laat je niet bang maken . Ja jenhebt misschien meer echo's vaginaal omdat ze via de buik het slecht kunnen zien of het pijn doet . Maar gewoon lekker rustig blijven

één maand geleden

Hier ook bmi van ver boven de 40. En een HG zwangerschap . Bij de eerste zw ...
Oeh, pittig!! Hoe ver ben je? Gelukkig geen inwendige echo’s nodig gehad tot nu to (muv een echo met 6 weken die een vriendin heeft gedaan🥰). Wist niet dat overgewicht hier effect op had. Heb niet zoveel buikvet. Ik vind het echt heel naar voor je dat je bent ge-fatshamed. Heel sterk van je dat jij je er niks van aangetrokken hebt! 🔥 Suiker ga ik sowieso krijgen, zit in de familie. Had m’n zus ook terwijl zij een BMI van 25 heeft. Daar hou ik dus al rekening mee 🙈