21 Reacties

2 maanden geleden

Ik zit om deze reden thuis ij de ziekte wet. Omdat ik niet beschermd ben en in de kinderopvang werk, je kan bloed laten afnemen en laten testen. Dqn hoor je vaak binnen een paar dagen van de verloskundige of je beschermd ben of niet😊

2 maanden geleden

Zou als het lukt haar thuis laten voor geval ze nu nog niet besmet is?

2 maanden geleden

Reactie op Nxxx

Zou als het lukt haar thuis laten voor geval ze nu nog niet besmet is?
Tenzij je antistoffen hebt natuurlijk:-)

2 maanden geleden

Je kan als stap 1 bloed laten prikken bij jezelf om te kijken of je antistoffen hebt. Dat maakt eventuele maatregelen makkelijker! Is zo geregeld via je verloskundige. Hopelijk heb je de antistoffen gewoon (veel maken het door als kind, maar niet iedereen), want dan is er weinig zorg. Zou fijn zijn! Ik vind het ook heel spannend, als wij terug zijn van vakantie ga ik ook laten prikken om te checken.

2 maanden geleden

Reactie op Tessssjeeee

Ik zit om deze reden thuis ij de ziekte wet. Omdat ik niet beschermd ben en ...
Kom jij uit België of Nederland?

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Kom jij uit België of Nederland?
Ik kom uit Nederland. Ik werk ook nog als flexmedewerker dus nog extra risico. Mijn zoontje gaat wel nog naar de kinderopvang, ze weten daar dat ik zwanger ben en letten ze er dus extra op. Mocht er een geval van de 5de ziekte zijn over de gehele locatie, wordt ik op de hoogte gehouden en laat ik noah minstens 3 weken thuis en tot het niet meer op locatie is. (Incubatietijd 3 weken) Vk heeft aan gegeven dat je het ook in bijvoorbeeld de supermarkt kan oplopen dus zolang er geen geval op de opvang is, dat het veilig is om noah toch te brengen., door mijn functie loop ik gewoon veel meer gevaar en zit ik nu gewoon thuis tot en met 20 weken. Maar ik heb wel echt veel geluk met mijn werkgever.

2 maanden geleden

Reactie op Tessssjeeee

Ik kom uit Nederland. Ik werk ook nog als flexmedewerker dus nog extra risi ...
Ik ben dus ook echt wel huiverig. Ik heb nu vakantie, werk in het onderwijs. Leerkracht kleuterklas. Als ik weer moet werken, ben ik ruim 12 weken. Ik zou 20 weken zijn met de herfstvakantie. Ik wil heel graag overleggen voor andere werkzaamheden buiten de klas tot 20 weken. Maar ik ben bang dat ze richtlijnen rivm aanhouden en daarin zeggen ze dat je gewoon ‘moet/kan’ werken en als het uitbreekt dan meteen niet meer werken en bloedprikken of je het hebt opgelopen. Maar ik denk dan: waarom dan risico nemen.. straks ben je dan te laat.

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Ik ben dus ook echt wel huiverig. Ik heb nu vakantie, werk in het onderwijs ...
Ja, ik snap je dilemma. Had het ook, voelt ook erg dubbel. De kans misschien niet groot ,maar als het gebeurd. Nu werk ik op kdv. en is officieel ook zo dat je gewoon blijft werken, maar na overleg met mn werkgever mag ik nu toch andere werkzaamheden doen.

2 maanden geleden

Mijn zoon gaat ook naar de opvang en ik ben er als de dood voor dat wij ook dergelijk bericht krijgen. Van zodra dat dat het geval is laat ik meteen bloed prikken om te kijken of ik antistoffen heb. Het is inderdaad wel gevaarlijk om op te doen in de eerste helft van de zwangerschap. Een vriendin van me is begin dit jaar besmet geraakt via haar dochter. Ze is haar tweede kindje verloren op 15 weken toen. Het hoeft niet altijd zo dramatisch te verlopen maar ik ben er toch ook wel bang voor.

2 maanden geleden

https://www.rivm.nl/vijfde-ziekte/vijfde-ziekte-parvovirus-b19-en-zwangerschap?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3t4bTiTwRrLSygL7pTwK0fvo-0xGHGMAp5waliMTHfDHYBBilB_R9PPxU_aem_wHCzcG4TlgFS1ManOo00Qg

2 maanden geleden

Reactie op Rianeke

https://www.rivm.nl/vijfde-ziekte/vijfde-ziekte-parvovirus-b19-en-zwangersc ...
Dit staat bij de link op de fb pagina van mijn verloskundige: P A R V O B 1 9 - DE VIJFDE ZIEKTE Wellicht heb je al gelezen of gehoord dat er meer Parvo infecties voorkomen. Deze infectie kán gevolgen hebben voor zwangeren van 0-20 weken zwangerschap, die nooit de vijfde ziekte zelf hebben gehad. - Heb je de vijfde ziekte al gehad? Ongeveer tweederde van de zwangeren in Nederland heeft de vijfde ziekte zelf gehad. Als je de ziekte hebt gehad, heb je daarna een levenslange bescherming en kun je de ziekte niet doorgeven aan je kind. - Heb je de vijfde ziekte niet gehad of weet je dit niet zeker? Bij zwangeren die werken in de gezondheidszorg, de kinderopvang en het onderwijs is het zinvol om (al voor of vroeg) in de zwangerschap bloedonderzoek te laten doen om te kijken of je antistoffen hebt en dus beschermd bent. Komt uit het bloedonderzoek dat je de vijfde ziekte nog niet gehad hebt én ben je korter dan 20 weken zwanger én werk je in de kinderopvang of het onderwijs? Dan wordt geadviseerd om bij verdenking op of de aanwezigheid van de vijfde ziekte op het werk, de werkplek te vermijden. Heb je intensief contact gehad met een kind met een bewezen parvo infectie? Of denk je aan een besmetting in je eigen gezin/ kring? Neem dan contact met ons op.

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Ik ben dus ook echt wel huiverig. Ik heb nu vakantie, werk in het onderwijs ...
Ach wat lastig.... misschien toch met je werkgever overleggen... ja wat is nog 7 weken van de klas af vergeleken met een heel leventje. Ik ben nu leterlijk 15 weken niet te werk. Als juf heb je toch ook genoeg te doen achter de schermen? Ik zou echt voet bij stuk houden, 5de ziekte heeft een incubatietijd van 3 weken. Al heeft een kind simtomen kan het al de hele klas besmetten.

2 maanden geleden

Ik ben in april mijn kindje verloren aan parvovirus. Neem geen risico: bel de verloskundige en vraag om bloed te laten prikken. De meeste vrouwen zijn beschermd en dan is er niks aan de hand, maar zo niet dan zou ik zeker je kindje thuis houden van de opvang. Ik had zelf helemaal geen intens contact gehad met een kindje dat het had: het was een neefje die we wel gezien hebben maar niet eens geknuffeld ofzo (heel verlegen kindje). Je wil dit echt niet meemaken dus laat je bloed onderzoeken 🙏🏻

2 maanden geleden

Ik heb vandaag bij voorbaat bloed laten prikken op antistoffen. Het heerst heel erg momenteel dus wil het vast voor zijn, dan weet ik hoe ik moet handelen. Zou dus even je verloskundige bellen!

2 maanden geleden

Ik zou zeker contact opnemen met verloskundige om bloed te laten prikken. Ik heb mij ook laten testen vanwege parvo-klachten (gelukkig geen parvo, en ben gelukkig immuun), maar het alleen al weten geeft rust.

2 maanden geleden

Reactie op Evanna

Ik ben in april mijn kindje verloren aan parvovirus. Neem geen risico: bel ...
Jeetje wat naar zeg.. dit is voor mij de druppel om te bellen met de vraag om bloed te prikken. Dankjewel voor het delen van jouw ervaring <3

2 maanden geleden

Reactie op Tessssjeeee

Ik zit om deze reden thuis ij de ziekte wet. Omdat ik niet beschermd ben en ...
Ik heb hetzelfde! Ik heb geen antistoffen en werk in de kinderopvang, zit me nu dus wel te bedenken hoe ik me moet ziekmelden🫣

2 maanden geleden

Reactie op Bec0907

Ik heb hetzelfde! Ik heb geen antistoffen en werk in de kinderopvang, zit m ...
Gewoon bij je werk aangeven, heb je een vaste groep? Dan is het even makkelijker te bedenken (observaties, papierwerk, intake, ezt) of bijhouden wie wat heeft. Maar als je net als mij flexer ben zou ik zeker thuis blijven. Dit zijn dingen om wel echt aan te geven, wij wouden ook graag wachten tot de eerste echo maar dit laat geen keuze over. Wij hebben 23 augustus de eerste echo, dus hebben het echt al vroeg moeten vertellen met precies 5 weken. Maar alles voor baby momenteel😊

2 maanden geleden

Reactie op Tessssjeeee

Gewoon bij je werk aangeven, heb je een vaste groep? Dan is het even makkel ...
Eens, ik heb het nu ook al bekend gemaakt vanwege dit. Ik ben 8 weekjes nu dus het is nog wel erg vroeg.. ik werk vast op de babygroep en daar zijn ze elke keer ziek😅😂

2 maanden geleden

Reactie op Nxxx

Ja, ik snap je dilemma. Had het ook, voelt ook erg dubbel. De kans misschie ...
Ik heb ook overlegd en mag ook andere werkzaamheden doen, dat lucht heel erg op! Blijf je wel gewoon op locatie werken? Maar niet voor de groep? Ik ga op schop administratief / voorbereidend werk doen. Geen contact met de kinderen. Is een overbrugging van 8 weken tot de herfstvakantie. Is nog te overzien.