5 Reacties

3 maanden geleden

Wij gaan in elk geval een boekje kopen. Zat te denken aan een baby'tje op komst. Onze dochter is net twee.

3 maanden geleden

Zeker niet dezelfde situatie, maar deel het graag zodat je het mee kunt nemen in je overweging… 🙏🏻 In januari was ik zwanger en we namen onze peuter (toen bijna 2,5) mee naar elke echo (zodat we geen oppas hoefden te regelen, dat leek gewoon makkelijker). Hebben hem toen dus ook verteld dat hij grote broer ging worden maar dat het kindje nog heel klein was en nog een tijd in mama’s buik zou blijven. Hij was heel lief voor mijn buik en vroeg ook wel eens naar de baby. En toen met 15 weken overleed ons baby’tje. En daar heeft hij het zó moeilijk mee gehad. Telkens vragen wanneer de baby weer terug zou komen, ineens niet meer zindelijk wekenlang, nachtmerries, heel aanhankelijk richting mama… Hij wil ook telkens het beertje dat naast de urn staat even vasthouden en praat dan tegen de baby. Dat een peuter dit zo intens mee zou maken had ik echt niet verwacht. Maar het maakt wel dat wij er nu voor kiezen om het veel langer stil te houden. Ben ook echt bang hoe hij gaat reageren als hij hoort dat er een nieuw baby’tje in mijn buik zit, het gaat nu juist eindelijk weer iets beter met hem. Uiteraard hoop ik niet dat jullie zoiets mee zullen maken, maar wilde wel graag onze ervaring delen. Ze snappen op die leeftijd meer dan je denkt en het kan dus ontzettend veel impact hebben.

3 maanden geleden

Wij gaan het een dag voor we het onze ouders gaan vertellen, tegen hem vertellen. Hij is 2 jaar en 4 maanden maar hij praat echt heeeel goed. Vorige week legde die uit het niets een hand op m’n buik en hij zei: mama baby in de buik, papa. Wij wisten niet wat we hoorde. We hebben het bewust er niet over met hem erbij omdat we dit dus niet wilde. We waren vooral ook verbaasd over het feit hoe hij in vredesnaam zou weten waar baby’s vandaan komen 😂 2 weken terug was een vriendin van hem grote zus geworden en toen zei hij; mama van … heeft een baby gekocht! 😂 Wij passen dus heel erg op nu.

3 maanden geleden

Onze jongste wordt in okt 2 , maar hij krijgt het net als zijn grote broer en zus te horen na een goede echo met 8 weken. Dan mag van mij iedereen het weten. Ik zou het in jouw geval sowieso pas vertellen als je het ook aan de rest gaat vertellen (niet alleen naasten, maar echt iedereen). Bij ons weten ouders, broers/zussen en een vriendin het al wel (die steunen me ook mocht het mis gaan) en de kinderen dus nog niet. De volwassenen reageren straks gewoon heel enthousiast als ik ze met hun t-shirts op pad laat gaan. Dit keer zijn het ook vooral de kinderen die we verrassen met de aankondiging, de rest ziet het wel aan wat zij dragen. Bij de vierde word je misschien ook wel makkelijker...

3 maanden geleden

Wij hebben een peuter van ruim 2.5 jaar en ik ben na 2 miskramen nu 8 weken zwanger. Ik voel persoonlijk nog totaal niet de behoefte om het met ons dochtertje te delen. Mijn ouders en beste vriendinnen weten het al wel en ik heb hen uitgelegd dat we met onze dochter nog wachten. Niemand praat dan natuurlijk tegen haar over ‘de baby’ ofzo. Over mijn zwangerschap kan het wel gaan want ‘zwangerschap en kotsmisselijk’ zijn voor onze dochter niet echt interessante woorden haha’. Ik denk dat wij het na de 13 weken echo pas met haar zullen delen. Dan zal ook mijn buik wat zichtbaarder gaan worden.