55 Reacties

één maand geleden

Ik was bij mijn eerste afwachtend met pijnstilling. Echter bleef m'n ontsluiting op gegeven moment steken en gekozen voor een ruggenprik, beste besluit ooit! Wat een verlossing! En waarschijnlijk doordat ik beter kon ontspannen verliep de ontsluiting vlotter. Wat mij betreft sta ik er nu laagdrempeliger in, prima om pijnmedicatie te krijgen als het niet meer gaat.

één maand geleden

Er is niks mis mee om te zeggen ik wil geen pijnstillers, alleen zou ik de optie wel open laten. Ik wilde ook graag zonder pijnstilling bevallen, maar ik werd ingeleid en kreeg weeën opwekkers. Wat leiden tot een weeën storm, het was zo vermoeiend en intensief dat ik na een uur gevraagd heb om een ruggenprik. Beste besluit ooit voor mij, ik kon even bijkomen en de bevalling zelf ging vlot en erg comfortabel. Ik ben nu opnieuw zwanger, alleen ik zou niet meer te lang wachten als het teveel wordt om pijnstilling te vragen. Ik vind persoonlijk dat een bevalling zo prettig mogelijk mag gaan, het heeft niks te maken of je meer of minder vrouw bent als om pijnstilling vraagt. Ik heb daardoor een prettige ervaring met mijn eerste bevalling. Dus vooral doen wat je voelt op het moment van de bevalling, als het natuurlijk kan zonder pijnstillers dan lekker doen. Maar als je merkt dat het teveel wordt sluit die deur niet van pijnstillers van te voren, want dat is lastig oordelen. Op het moment zelf kun je misschien er heel anders over denken.

één maand geleden

Voor m'n eerste bevalling wilde ik geen ruggenprik en dit was ook niet nodig. Douche en bad was voldoende pijnbestrijding. Heb de bevalling helemaal niet als pijnlijk ervaren. Voor de tweede straks is dit hopelijk ook zo 💞

één maand geleden

Ik wilde bij mn eerste zwangerschap absoluut geen ruggenprik, maar mijn ontsluiting bleef zoooooo lang hangen en was zo moe. Toen toch gekozen voor ruggenprik. Ik vond de prik zelf echt heel erg pijn doen.. moest ook 2x omdat de eerste keer niet goed lukte. 😵‍💫😵‍💫 uiteindelijk heeft t wel heel erg geholpen en was t echt heel fijn, maar ik wil dit keer zonder proberen, puur omdat ik de prik echt heel pijnlijk vond🥹

één maand geleden

Ik wilde graag thuis bevallen, zonder pijnstilling. De bevalling duurde heel erg lang en ik vond het heel pittig, maar ik heb er toch voor gekozen thuis te blijven. Ik vond het fijner om in mij eigen omgeving te bevallen met onze eigen bacteriën en zonder artsen om me heen die ik niet ken. Ook kan een ruggenprik bijwerkingen hebben, moet je vaak een catheter in je blaas enz. dat leek me niks. Ook heb je een grotere kans op koorts en dan moet je weer antibiotica nemen en soms je baby ook, dat lijkt mij niet goed voor het microbioom. Dat gezegd hebbende, het is een persoonlijke keuze, er is niks mis met kiezen voor een ruggenprik als dat in jouw situatie beter is. Bijvoorbeeld bij een inleiding schijnt de pijn heftiger te zijn.

één maand geleden

Ik wilde graag een ruggenprik en op moment supreme was ik al 9 cm en was het te laat. Uiteindelijk heb ik een fijne beval ervaring gehad. Voor een volgende keer sta ik open hoe het loopt en wat ik op dat moment nodig heb.

één maand geleden

Ik ben de vorige keer ingeleid en kreeg weeenopwekkers. Ik kwam in een weeën storm en de pijn en chaos die dit voor mijn gevoel in m'n lichaam veroorzaakte vond ik echt verschrikkelijk. Toen heb ik gevraagd om een ruggenprik en dit was werkelijk geweldig. Ik kreeg weer zoveel rust terug dat ik in 3 uurtjes van 5 naar 10 cm ben gegaan. Van het zetten van die prik heb ik niks gevoeld. In ons ziekenhuis hebben ze een 'walking epidural'. Dit betekent dat, als de prik goed zit en jij je ook goed voelt, je ondanks de ruggenprik gewoon uit bed kan. Bij mij lukte dit en ik kon dus zelf naar het toilet en rond bed scharrelen om de indaling te bevorderen. Het was voor mij de beste keuze die ik tijdens de bevalling heb kunnen maken. Voor deze bevalling houd ik mijn opties gewoon weer open 😊

één maand geleden

Ik heb bij mijn vorige bevalling aangegeven geen pijnstilling aangeboden te willen krijgen en heb het ook niet gebruikt (bevalling van 24 u met rugweeen). Ik denk dat het per bevalling verschilt maar als je het in je hoofd al niet als optie ziet dan is het dat ook niet. Deze keer ga ik het net zo doen.

één maand geleden

Ik zou vooral kijken welke pijnbestrijding je eventueel zou willen mocht je het echt niet volhouden. Bij de eerste en tweede heb ik geen pijnbestrijding gebruikt, natuurlijk deed het pijn maar het ging snel en goed waardoor het voor mijzelf niet nodig was. Bij de derde was het een langdurige uitputtingsslag en heb ik wel gekozen voor pijnbestrijding (morfinepomp ik vind de ruggenprik heel naar ooit gehad met een operatie)

één maand geleden

Geen ruggenprik voor mij. Het liefst helemaal geen pijnmedicatie. Dat wilde ik vorige keer ook maar is iets anders gelopen en dat vond ik ook okee. Zoals iemand anders al zei zou ik je goed inlezen over wat andere opties zijn, want die zijn er. Mijn eerste bevalling liep anders dan gedacht en ik ben onverwacht medisch geworden (wat uiteindelijk toch ook een mooie bevalling werd!!) toen halverwege mijn vliezen werden gebroken en ik een weeënstorm kreeg heb ik tóch even voor wat pijnstilling gekozen: ik heb toen een uur remifentanil gekregen en ik vond dat heel prettig! Ik kon heel even volledig ontspannen en schoot toen in 1 uur van 7 naar 10 cm ontsluiting. Dit pompje gaat richting persfase weer uit en dat vond ik een heel fijn idee. Kijk er goed op terug! Het gaf mij net even de ontspanning die mn lijf nodig had.

één maand geleden

Ik wilde graag thuis bevallen van de eerste. De bevalling duurde alleen ontzettend lang met rug en been weeën waardoor ik heb gekozen voor een morfine pomp in het ziekenhuis. Super blij met mijn keuze. Toen is onze dochter binnen 4 uur geboren omdat ik dus van 5 naar 10 cm ging. Ik denk echt dat het kwam omdat ik even rust kreeg en kon ontspannen. Persoonlijk zie ik pijnbestrijding als een hulpmiddel om je bevalling zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Lees je natuurlijk wel even goed in over de risico's. Ik zou zeggen; houd je opties open en hoe je ook gaat bevallen, alles is een goede keuze!

één maand geleden

Ik zou vooral afwachten hoe je bevalling gaat en dan een keuze maken! Ik ben ingeleid en kreeg een weeënstorm met rug en buik weeën. Dit kon ik een paar uur volhouden, maar daarna was het echt klaar. Helaas deed de prik het maar in de helft van mijn lijf (en stond verkeerd afgesteld, kreeg veel te weinig...) en kreeg ik er nog extra pijnstillers overheen. Ik hoop dat het dit keer op een natuurlijke manier mag gaan allemaal en het daardoor beter te behappen valt. Ik sta zeker open voor weer een ruggenprik of andere pijnbestrijding.

één maand geleden

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vind het een goed idee om de optie open te houden. Ik denk namelijk als je moe bent en uitgeput raakt van de pijn dat je toch weer kracht moet hebben en als de pijnstiller daarmee helpt dan is dat ook goed. Ik hoorde alleen best wel hororverhalen zoals de risico van ruggenprik, je kunt verlamd raken zeggen ze maar zo te zien zal het niet vaak zijn voortgekomen. Ik overweeg zeker om pijnstiller te gebruiken maar zal even inlezen welke de juiste optie is voor mij.

één maand geleden

Eerste bevalling: weeënstorm dus ruggenprik. Tweede bevalling: zo’n enorme angst om weer hetzelfde mee te maken dus meteen de prik gevraagd toen de weeën pijnlijk begonnen te worden. Deze bevalling vraag ik hem ook weer meteen. Mijn tweede bevalling was een droombevalling, ik had pakken minder pijn dan toen ze enkele jaren geleden mijn hormoonspiraal plaatsten. Respect voor iedereen die er niet voor kiest, maar ik heb zoveel pijn gehad de eerste keer en die wil ik me besparen. Ik kijk zo relaxed en fijn terug op mijn tweede bevalling en dat is enkel te danken aan de prik.

één maand geleden

Naast de pijn bestrijden, kan medicatie ook helpen om te ontspannen om de ontsluiting te bevorderen. Mijn lichaam was zo aan het vechten tegen de weeën opwekkers plus PE, dus mijn ontsluiting kwam niet vooruit. De ruggenprik heeft geholpen om te kunnen ontspannen, waardoor de ontsluiting snel ging en ik al mijn kracht wat ik over had in het persen te stoppen. Ik wilde van te voren echt geen ruggenprik, maar het heeft zo geholpen.

één maand geleden

Ik vond de pijn echt hels en absoluut niet iets waar ik me op had kunnen voorbereiden. Ik snap de vrouwen niet die zeggen dat bevallen fijn is 😅 Ieder zijn ding natuurlijk. Ik had bij mijn eerste weeënstorm en ging zo snel (in 1u volledige ontsluiting) dat ik behalve paracetamol en bad niets meer kon krijgen. Bij de tweede ging het nóg sneller (1,5u totaal) dus ook geen pijnstilling. Nu zal er dus ook wel geen pijnstilling kunnen, maar ik zou er wel voor kiezen als het kon. Heb van mijn eerste bevalling lang last gehad, omdat ik zo overvallen werd door die plotselinge immense pijn. Tweede bevalling vond ik ook pijnlijk, maar kon ik veel beter mee omgaan. Derde gaan we zien.

één maand geleden

Ik stond open voor pijnmedicatie, maar niet voor een ruggenprik vanwege de nadelen die al genoemd zijn. Ging prima hoor, als je dat in je hoofd hebt (was ook het enige dat in mijn bevalplan stond, haha) is dat wat het is. Mijn bevalling was verre van perfect, maar ik heb de ruggenprik niet gemist en kijk er positief op terug.

één maand geleden

Reactie op Prescx

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vind het een goed idee om de optie op ...
Je kunt dit ook bespreken met je verloskundige, zij weten alle risico's en soorten pijnmedicatie. Internet laat je vooral horrorverhalen lezen. Vergeet overigens ook niet dat ruggenprikken etc ook bij operaties worden gebruikt, maar overal zitten risico's aan vast. Het beste wat je kan doen is inderdaad informatie inwinnen en je eigen keuze maken 😀

één maand geleden

Ik heb bij de 1e bevalling geen pijnbestrijding gehad en kan dat zeker aanraden. Je kan de kans vergroten op een fijne ervaring door je goed voor te bereiden (maar er kan altijd een medisch probleem opduiken). Een hypnobirthing cursus heeft mij geholpen om mentaal sterk te zijn en de weeën aan te kunnen (door bijv ontspanningstechnieken en positieve affirmaties te gebruiken). Dit voelde enorm empowering! Verder had ik me wel ingelezen in de verschillende opties voor pijnbestrijding. Dan weet je welke keuzes je hebt, mocht je tijdens de bevalling anders beslissen.

één maand geleden

Je kunt er ook tijdens je bevalling nog voor kiezen. Maak je dus niet druk dat je nu al een keuze zou moeten maken.