28 Reacties

9 dagen geleden

Lieve Olijf, ik zat de afgelopen dagen nog even aan je topics te denken dus wil je toch even een berichtje sturen. Zelf heb ik ook autisme waardoor ik het moeilijk vind om flexibel om te gaan met de “regels” (adviezen). Ook regels van “je mag iets een beetje maar niet teveel”, zoals bij caffeine, vind ik erg lastig. Want wat is die grens dan exact en hoeveel ml bevat mijn kopje precies en hoe sterk is deze koffie exact gezet?! Voor mij geeft het dus rust om me zoveel mogelijk aan de regels te houden, en dan maar te accepteren dat het voor anderen soms wat overdreven kan lijken. Ik drink bijvoorbeeld liever helemaal geen caffeine, dan er obsessief mee bezig te gaan om te checken of ik niet teveel binnen krijg. Verder ben ik ook een kindje verloren door een infectie (niet via voeding). Hierdoor ben ik erg bang voor andere infectieziekten tijdens deze zwangerschap. Volledig weg blijven van kleine kinderen is, met een peuter in huis, echt onmogelijk. Dus hier kon ik mijn standaard regel van liever vermijden dan stressen niet toepassen. Ik heb dit uitgebreid besproken met de verloskundige die hier toen ook extra tijd voor heeft ingepland. De vraag hierbij was: wat is realistisch? En zo hebben we soort van nieuwe regels opgesteld waar ik wél wat mee kon. Het advies is bijvoorbeeld om contact met speeksel van kleine kinderen te vermijden. Dat was niet haalbaar, maar door mijn autisme en de eerdere infectie kreeg ik hier ontzettend veel stress door. Dus de nieuwe regels die ik samen met de verloskundige opstelde waren bijvoorbeeld handen wassen na contact (bv na wegvegen slijm), geen bestek delen, wel kusjes op de mond (niet te vermijden) maar altijd mond goed dicht en als het nat is daarna even wegvegen met mouw of doekje. Naja de precieze regels doen er voor jou niet toe. Mijn punt is: als je door je autisme (of waardoor ook, ook zonder autisme kan je dit lastig vinden) dat “grijze gebied” lastig vindt, vraag je verloskundige of een andere hulpverlener dan om samen met jou regels op te stellen die haalbaar zijn en die jou hopelijk rust geven. De regels rondom wat je wel of niet mag eten zijn soms vaag. En vaag is (voor mij in elk geval) lastig. Ze spreken elkaar ook vaak tegen. Ik denk dat het voor jou misschien ook helpend kan zijn om “eigen” regels op te stellen. In het voorbeeld van dit topic: Ik eet geen rauwkost die ik niet zelf bereid heb. Als het toch op mijn bord ligt, schuif ik het opzij/op een ander bordje. (Waarmee ik zeker niet zeg dat wél rauwkost eten gevaarlijk is. Maar dat is het punt niet. Het advies om “op te passen met” rauwkost is váág en daarom voor sommige mensen extra lastig. Zo’n regel kan dan houvast en dus rust geven). Hopelijk kun je hier iets mee! ❤️

9 dagen geleden

Wat vervelend dat je je zo druk maakt, lijkt me heel lastig. Een salade is echt niet erg. Dit kun je gewoon eten. Heb je de app, zwangerhap al? Verder is alles vragen natuurlijk gewoon goed. Ik zal het ook even met je vk bespreken. Wellicht heeft zij wat adviezen en tips voor je. Probeer in ieder geval lekker te genieten van je zwangerschap!

9 dagen geleden

Reactie op Macy92

Fricandeau is toch altijd gebraden? Dat in plakjes als beleg zijnde? Of heb ...
Nee het was beleg maar vk gaf aan dat ik het beter niet meer kon eten.

9 dagen geleden

hoihoi, zoals meer mensen zeggen zou ik gewoon even vragen of ze je willen testen op antistoffen voor toxoplasmose. Ik ben opgegroeid met katten in huis en moestuinier al jaren met ontblote handen. Had dus eigenlijk verwacht dat ik wel eens in aanraking was gekomen. Tot mijn verbazing dus niet! Dus ik hou er wel rekening mee door groenten goed te wassen, handschoenen te dragen in de tuin etc. Maar als ik uiteten ga eet ik wel de blaadjes sla op en ik eet ook wel eens maaltijdsalades van de supermarkt. Je doet je best en dat is heel goed. Vind het mooi dat je je zo verantwoordelijk voelt voor je kindje. ❤️ Maar bedenk dat je het nooit perfect kan doen. Ik heb bijvoorbeeld per ongeluk een keer rauwe blauwe kaas gegeten in het eerste trimester, had niet goed op de verpakking gekeken. Ik had toen ook eventjes stress, maar het gebeurd en gelukkig is de kans alsnog klein dat het verkeerd uitpakt. Het leven zit helaas vol met risico's op allerlei vlakken en dat kan beangstigend zijn. Maar je kan het niet perfect doen en dat hoeft ook niet. Als je op de grootste dingen maar let, geen alchohol/tabak/rauwe dingen en verder zo goed mogelijk oplet. En bij twijfel kan je het altijd vragen inderdaad☺️. Ik heb ook vriendinnen met autisme en zij raden je ook aan om toch te vragen of je hier met iemand over kan praten. Hierdoor faal je juist niet. Zij kunnen je helpen om handvaten te vinden om dit allemaal iets te relativeren en daardoor wat meer ontspannen in de zwangerschap te staan. Dit helpt je nu, maar ook zeker voor als je kindje geboren is straks. You can do it 💪🏻

9 dagen geleden

Even geen advies maar wel een hartje 💜 You do good momma

8 dagen geleden

Als mensen kunnen roken tijdens hun zwangerschap zondag schade voor de ongeboren kind, kan jij zeker de salade eten! Niet zo streng naar de regels kijken, waar voor alles het woordje ‘te’ voor staat is niet goed. Proberen te genieten van je zwangerschap en minder druk te maken wat je wel en niet mag eten.

8 dagen geleden

Ik wist niet eens dat je moest oppassen met salade? Soms gaan dingen wel echt heel ver qua wel en niet eten in de zwangerschap hoor.... Ik eet geen rauw vlees, voor de rest eigenijk alles gewoon, met mate bij bepaalde dingen 😉

8 dagen geleden

Reactie op iirrssjjee

Ik wist niet eens dat je moest oppassen met salade? Soms gaan dingen wel ec ...
Komt omdat je je groenten en fruit moet wassen voor dat je gaat eten en in een restaurant weet je niet of dit gedaan is. Ik eet zelf ook alles wat rauw is en bepaalde dingen niet wat streng word afgeraden. Vooral de dingen eten en doen waar je goed bij voelt!