30 Reacties

vorige maand

Ik denk dat ik het vanzelf wel ga merken. Maar dat we wel een kern van waarheid in zit, maar alsnog iedere baby anders is natuurlijk. Ik pin me er niet op vast, maar mocht het redelijk overeen komen, dan weet ik wel dat het ‘normaal’ is.

vorige maand

Hier was het wel echt te merken, vooral het eerste jaar. Daarna totaal niet meer. En vooral te merken dat ze even niet in haar hum was, maar die zogenoemde ontwikkeling die ze zou “moeten” laten zien klopte nooit. Dus laat je ook niet gek maken en volg vooral je kind!

vorige maand

Hier al een kindje en ik denk wel dat sommige kindjes er meer last van hebben dan andere. In het begin was ik er wel vaker mee bezig en verweet ik haar gedrag dan aan een sprongetje. Dan 2 sprongetjes nooit meer iets gemerkt ervan alleen nu inmiddels 14 maanden en ze zou in sprong 9 zitten. Ze is echt heel prikkelbaar en huilerig en ik dacht toch eens kijken of er geen sprongetje is en jawel hoor. Uiteindelijk weet je niet of het hiermee te maken heeft natuurlijk.

vorige maand

Hier niet de ellende van de sprongetjes, of dat ze slecht sliep ofzo. Maar ze liep wel aardig (als in rondom de week waarin het werd omschreven) synchroon met de betekenis van de sprongetjes, dus de ontwikkelingen die er bij hoorden 😀. Vond dat vooral leuk om te lezen en te volgen, verder weinig met de sprongen gedaan.

vorige maand

Overigens is ze nu 2 en merk ik wel echt dat een periode van humeurigheid/wat lastiger met slapen vooraf gaat aan een ontwikkeling. Ineens kan ze dan weer iets. Maar moet zeggen dat onze dochter niet mega ellendig wordt dan, gewoon iets humeuriger en eens een weekje terug naar haar moeten als ze in bed ligt voor een extra knuffel. Normaal kunnen we haar weg leggen en hoeven we niks meer. Wij zijn gezegend met een enorm goede slaper 😀

vorige maand

Ik dacht meestal achteraf oh misschien is het een sprong. Ik vond het meer fijn om te weten dat dat het kon zijn dan dat ik er verder iets mee deed. Je hebt zoveel. Sprongen, slaapregressie en weet ik het gewoon ziek kan ook. De een is sneller dan een ander. Soms klopte het wel en soms niet. Wel is het fijn als je er even doorheen zit "de sprong" de schuld te kunnen geven, want ja er zitten pittige fases tussen 🤣

vorige maand

Ik denk concept van sprongen in de ontwikkeling wel bestaat, maar dat je het niet 1op1 als een soort bijbel over elk kind kan plakken. Bij mijn zoon waren er rond de voorspelde perioden inderdaad wel sprongen te zien. Hij sliep dan een periode slechter en naderhand zag ik ook dat hij nieuwe dingen kon. Het idee hielp mij wel om de slechte nachtrust draagbaar te maken en om te kunnen denken: het is een fase, dit gaat ook weer voorbij.

vorige maand

Ik begrijp er ook niks van en geloof het allemaal niet zo. Sprongen, slaapregressies, regeldagen??? Voelt meer als een soort houvast voor ouders of om het gedrag ergens de schuld aan te geven. Ik hoop er niet in verstrikt te raken en vooral nuchter te blijven 😅

vorige maand

Nee het is niet overdreven, en ook voor een nuchter persoon zou het iets heel logisch moeten zijn. Je kindje leert in verschillende fasen nou eenmaal verschillende dingen, dit is inderdaad niet altijd gelijk voor alle kindjes. Maar het is logisch dat de hoofdjes wat moeten verwerken als ze weer nieuwe skills leren... en dat ze daardoor dus misschien wat slechter slapen, eten, whatever.

vorige maand

Wilde nog toevoegen: ik heb me er niet teveel aan vast gehouden en gelukkig heeft onze eerste dochter er niet veel (en vooral niet lang per sprongetje) last van gehad, maar het is wel grappig dat je "sprongetjes" gaat herkennen.
Het klopt wel hoor! Wij waren er niet zoveel mee bezig. Maar als je kindje straks ineens hele nacht huilt of paar dagen zelfs niet wil slapen dan vraag je je toch af wat er kan zijn. En dna klopt t vaak dat ze in een sprongetje zitten. Dit vond ik wel fijn om te weten soms. Want geloof me... Soms weet je t dadelijk ook allemaal niet meer hoor als je alles al geprobeerd hebt🤣🤣 Al viel t bij ons wel mee. Hebben het zelfde meegemaakt. Maar hoor van andere vaker vervelendere verhalen

vorige maand

Reactie op Blijstel

Ik denk concept van sprongen in de ontwikkeling wel bestaat, maar dat je he ...
Dit! Ik vond het van tevoren ook een beetje onzin. Ieder kind is toch anders? Maar het is wel heel fijn als je gedrag ziet wat je niet kent van je kind, dat je weet wat de oorzaak is. Want echt! Eigenlijk altijd als wij tegen elkaar zeiden: hij is niet zichzelf, bleek hij ook echt ziek (waterpokken, hand/mond/voetziekte) of zat hij in een sprong. Dan is het gemakkelijker ermee om te gaan want je weet dat hij nabijheid nodig heeft en voor jezelf kun je je vasthouden aan het feit dat het een (korte) fase is. Dat helpt ook zeker 😅 Dus, nee geen 'gebruiksaanwijzing', maar wel goed om een beetje kennis van te nemen naar mijn mening, vooral voor jezelf 😉

vorige maand

Niet teveel aan vast houden als de kleine er is. Je merkt vanzelf wanneer je baby iets minder slaapt of zich anders gedraagt. Daarna kan onze zoon weer iets nieuws. Achteraf zeiden we, zal wel een 'sprongetje' zijn geweest. Onze zoon had er niet veel last van of we hebben het gewoon niet opgemerkt omdat we er niet veel mee bezig waren.

vorige maand

Ik vond het ook altijd onzin. Nou bij m’n eerste dochter elke sprong en elke slaapregressie meegemaakt 😅😅😅sommige hebben er minder last van maar mijn dochter is erg gevoelig en als ze een “nieuwe skill” kan merk je dit direct aan haar nachtrust of gedrag. Dus ja ik merkte er alles van😊

vorige maand

Bij elk kindje zijn de sprongetjes anders 😀

vorige maand

Reactie op CM9293

Ik vond het ook altijd onzin. Nou bij m’n eerste dochter elke sprong en elk ...
Exact dezelfde ervaring hier. Ik dacht er vooraf niet zoveel van. Maar hier sowieso niet zn beste slaper verborgen reflux. Maar er waren periodes dat t san ineens nog extremer was. Dan pakte ik de app erbij en ja hoor. Nu liep zij niet gelijk met de app, want ze zeggen dat je moet kijken vanaf uitgerekende datum en hier met 37 weken ingeleid. Onze dochter liep qua ontwikkeling altijd, en nog steeds wat voor. Dus de sprongen (ingesteld op geboorte datum dus) altijd ongeveer een week eerder merkten wij slechter slapen en drna nieuwe vaardigheden. Zo ook de slaapregressies.. dus zo nuchter als we altijd waren erin. Ik denk zeker wel dat t bestaat alleeen zal t niet bij iedereen exact op de dagen kloppen want wat ke zegt elk kindje ontwikkelt anders, en ook niet altijd de vaardigheid die je in die app leest. Maar wel altijd ineens wat nieuws doen/kunnen. En slaapregressies waren hier helaaaaas ook heel heftig. Maar ik ken ook vriendinnen die nauwelijks iets merkte, wel iets of wat ander gedrag paar dagen of wat hangeriger maar niet zo extreem.

vorige maand

Toevallig net in dat boek begonnen. Kan me er wel iets bij voorstellen (hier ook nog geen kindjes) maar wat ik tot nu toe wat moeilijk te verteren vind is dat alle baby's zo op hetzelfde moment die sprongetjes zouden maken. Het lijkt me ook wel logisch als dat bij het ene kind sneller gaat danbij het andere omdat mensen heel verschillend zijn. Ga dat straks mooi ontdekken want met een tweeling kan ik goed zien of ze tegelijk zijn of niet straks! Ik vind het verder wel nuttig om te weten welke ontwikkeling ongeveer wanneer komt want dan kan ik dat ook wat helpen begeleiden. Rest zal toch gewoon gezond verstand en gevoel zijn!

vorige maand

Voor wie het interessant vindt om hier wat meer over te horen, 24Baby heeft een podcast ‘Samen Groeien’. Daar wordt iemand met een eerste pasgeboren baby wekelijks gevolgd. Zit vaak ook een kinderarts van het consultatiebureau bij en gaat onder andere over die sprongetjes. Ik vond het heel nuchter en verhelderend hoe erover werd verteld. Komt er eigenlijk op neer dat een pasgeboren baby in dat eerste jaar gewoon ontzettend veel en snel leert. De ontwikkeling is per kind verschillend maar globaal volgen de meeste kinderen vaak wel een bepaalde volgorde aan stapjes in een bepaald tempo. Iets nieuws leren kost energie, en dat kan zich uiten in even wat humeuriger zijn of minder goed slapen. Volgens deze kinderarts is het dus zeker geen onzin. En het kan helpen hoe dat leerproces bij je kindje werkt, zodat je beter begrijpt waar bepaald gedrag vandaan komt en wat de behoeftes van je kindje zijn. Ze benadrukt ook het belang van rust, reinheid, regelmaat (al noemen ze het nu vaak prikkelarm en nog wat dingen). In deze tijd zijn er vaak erg veel prikkels en volwassenen kunnen die beter verdragen dan zo’n kleintje. Tegelijkertijd heeft het niet zoveel zin om je blind te staren op sprongetjes of steeds te bedenken: oké hij/zij is nu zoveel weken, dus zit in dit sprongetje. Kan ook gewoon eerder of later komen of op een andere manier etc. Heb er zelf overigens nog geen ervaring mee hoor, want wordt onze eerste. Maar, vond het wel verhelderend! Dus misschien een tip, die podcast! :)

vorige maand

Ik was ook sceptisch, maar hier zeker wel gemerkt bij de eerste! Na een periode van meer huilen, humeurig en slecht slapen kon hij vaak ineens wat nieuws en bleek hij toch een ‘sprongetje’ te hebben gehad.

vorige maand

Haha zeker waar, je kan met die oei ik groei app echt de klok er redelijk op gelijk zetten bij onze oudste. Maar ieder kind is verschillend, sommige hebben nergens last van haha