14 Reacties

één maand geleden

Ik heb zelf een dagcurve bij gehouden, kon via de verloskundige een glucosemeter lenen voor een dag. Ik moest nuchter prikken, half uur voor de maaltijd, half uur na de maaltijd en voor het slapen gaan. Ik heb wel gewoon gegeten zoals ik normaal eet zodat de uitslagen ook betrouwbaar waren, als je anders/gezonder gaat eten dan normaal dan kan de waarde natuurlijk lager uitvallen wat dan weer een vertekend beeld geeft.

één maand geleden

Ander half uur na de maaltijd moest ik prikken, niet een half uur na de maaltijd. Zie nu dat het verkeerd staat

één maand geleden

Reactie op JSRX

Ander half uur na de maaltijd moest ik prikken, niet een half uur na de maa ...
Bij mij was/ is het; Vingerprik; In de ochtend nuchter Daarna elke twee uur na een hoofdmaaltijd Lab; Eerste bloedafname nuchter, daar kreeg ik te horen dat ik mocht eten en volgens mij ook zo’n twee/drie uur daarna weer terug en eind van de middag ook nog een keer terug maar dat weten ze bij het lab heel goed te vertellen!

één maand geleden

Reactie op mamawens

Bij mij was/ is het; Vingerprik; In de ochtend nuchter Daarna elke twee ...
Ik zie trouwens dat ik gereageerd heb op een reactie, dat was niet de bedoeling!

één maand geleden

Ik moet okk de suikertest gaan doen. Ik heb dit bij de eerste ook moeten doen en toen moest ik vlak na de test overgeven dus hoopte nu dat het met een dagcurve kon. Maar de vk gaf aan dat als er verhoogde waardes zouden zijn na de dagcurve dat ik dan hoofstwaarschijnlijk alsnog de test met het drankje moet doen. Dus heb er nu maar weer voor gekozen om meteen het drankje te doen 🤢

één maand geleden

Is er een keuze dan? Nooit geweten. Ik zie nu al zo op tegen dat drankje..

één maand geleden

Reactie op joyce0208

In sommige gevallen mag je het suikerdrankje niet en dan moet je of 3x langs het lab op een dag en/of zelf een dagcurve doen.

één maand geleden

Met welke indicatie moest je de suikertest doen?

één maand geleden

Reactie op Ramona_32

Met welke indicatie moest je de suikertest doen?
Geen indicatie gehad. Ze verwees mij gewoon door.

één maand geleden

Reactie op joyce0208

Ja, ik kreeg de keuze met of zonder drankje. Alleen dat betekent wel zonder drankje 3x per dag prikken

één maand geleden

Reactie op joyce0208

Je hebt altijd een keuze! Ze kunnen je dingen adviseren maar uiteindelijk is het jouw keuze 🥰

één maand geleden

Reactie op Maart2025boy

Op basis van een vragenlijst komt er een risicopercentage uit. Zit je boven de 3,5% dan gaan ze het gesprek met je aan. De vragen gingen over startgewicht, of je moeder zwangerschapsdiabetes heeft gehad, of er diabetes in de familie voorkomt, of je bij een eerdere zwangerschap problemen hebt gehad, etc. Mijn risicoscore was 4,4% (dit lag voornamelijk aan mijn hogere bmi), ik had de test dus ook kunnen weigeren maar neem liever het zekere voor het onzekere

één maand geleden

Ik denk dat je dat het beste kan checken bij de vk? Ik zelf heb alleen vingerprik gedaan. En die moest 3 dagen nuchter en uur na ontbijt een anderhalfuur na ontbijt en 2 uur na ontbijt. Helaas was die te hoog en nu aan de insuline maar heb wel mooi dat vieze drankje kunnen overslaan🤢 (al 2x zwangerschapdiabetes gehad)

één maand geleden

Reactie op Maart2025boy

Oké. Ik vroeg er tijdens mijn 20 weken echo bewust naar ( eerste kindje dus nog ontwetend) en toen zei ze dat ik er zelf voor mocht kiezen maar dat het niet nodig was voor mij. Dus blijkbaar hoef niet iedereen het te doen alleen als je een verhoogd risico hebt.