23 Reacties

één maand geleden

Nooit eerder van gehoord, maar wat is dit naar zeg! Bestaat er geen fysio of iets om de pijn te verlichten? En anders mag je altijd paracetamol slikken toch? Ik zit maar even hardop na te denken, zoals ik al zei ik heb er nooit eerder over gehoord

één maand geleden

Reactie op brittje1997

Nooit eerder van gehoord, maar wat is dit naar zeg! Bestaat er geen fysio o ...
Er zijn veel mensen die er nog nooit van gehoord hebben. Ik ga woensdag naar de fysio maar ik dacht vraag het hier ook even. Ja dat mag ik zeker maar dan moet ik voor die zoveel pijn best veel paracetamol slikken wat ik niet fijn vind. Dus dacht misschien zijn er andere tips. Heel lief dat je hardop meedenkt😊

één maand geleden

Let erop dat je de juiste houding aanneemt, zit rechtop met ontspannen schouders. Ook als je in beweging bent is het verstandig erop te letten dat de ribben in een zo natuurlijk mogelijke positie blijven. Adem vanuit je buik, dit kun je controleren of bevorderen door de handen op je buik te leggen, voel dat je handen naar voren komen bij inademing en weer naar beneden zakken bij uitademing. Blijf in beweging! Bewegen kan geen kwaad zo lang je dit doet op geleide van de pijn. Ga naar de fysiotherapeut voor: - Houdingscorrectie - Verbeteren van eventuele spierdisbalans -Warmte therapie en massage -Mobiliseren van de ribben en wervelkolom. Je kan paracetamol slikken of ontstekingsremmers mits akkoord bij zwangerschap. Heel veel sterkte. Weet wat het is.

één maand geleden

Reactie op sweetmagic68

Let erop dat je de juiste houding aanneemt, zit rechtop met ontspannen scho ...
Bedankt voor je reactie. Ja dat rechtop zitten en op me houding letten doe ik de laatste weken echt alleen helpt het helaas niet. Ademen is wel echt iets waar ik op kan letten. Ik hoop dat de fysio mij ook tips kan geven en anders weer terug naar de huisarts om te horen voor pijnstillers Liefs

één maand geleden

Ik heb ook het syndroom van Tietze. Gelukkig is het de laatste jaren redelijk tot rust gekomen (enkel pijn bij aanraking). Icm met de zwangerschap heb ik zelf geen klachten gehad. Ik ben er zelf voor naar de fysio geweest. Dat was vooral gericht op trainen van de omliggende spieren, goed rechtop zitten en gebruik maken van buikademhaling. Sterkte!

één maand geleden

Oh en bij mij werd het ook erger bij kou. Goed warm aankleden kan dus enigszins verlichting bieden.

één maand geleden

Reactie op AvdB321

Ik heb ook het syndroom van Tietze. Gelukkig is het de laatste jaren redeli ...
Hé echt balen. Ik heb er vroeger ook last van gehad en daarna eigenlijk geen last meer van gehad alleen nu met me zwangerschap weer. Ik hoop dat de fysio ook tips voor mij heeft. En ik ga ook wat doen met je tips ook voor het warm aankleden. Dankje wel en liefs

één maand geleden

Toevallig zelf een paar weken geleden ‘s nachts op de HAP gezeten omdat er ivm wat andere gezondheidsproblemen aan hartproblemen gedacht werd. Bleek dus syndroom van Tietze te zijn. Overigens wel een geniale naam voor de plek waar de pijn zit. 🙃 Gelukkig heb ik er zelf niet super veel last van. Is vooral gevoelig en maar af en toe echt pijnlijk. Heb een lossere beha gekocht. Goed rechtop zitten scheelt heel veel. Tillen vanuit m’n benen ook. Proberen te slapen op m’n andere zij en met een (voedings)kussen tussen m’n armen lijkt ook te werken. Op doktersadvies juist blijven sporten, maar moet dan wel stoppen als ik het ga voelen. Hopelijk wordt het snel beter bij je!!

één maand geleden

Reactie op Elies92

Toevallig zelf een paar weken geleden ‘s nachts op de HAP gezeten omdat er ...
Ooh jeetje dat is ook wel heftig. Nou de naam hebben ze goed uitgekozen🤣 Gelukkig heb je er niet veel last van. Ik ga dagelijks door de grond van de pijn en het maakt niet uit wat ik doe of dat ik niks doe. Zoals gisteren alleen een verjaardag gehad van 1.5uur en ging al kapot van de pijn en dan zit ik rechtop. Voedingskussen slaap ik al mee. Sporten druf ik nu nog niet omdat stofzuigen eigenlijk al pijn doet. Hopelijk komt mijn fysio woensdag met tips die gaan helpen. Dat hoop ik ook alleen zie het somber in. Liefs

één maand geleden

Ik had een paar weken geleden ook enorm last van linkerborstkas en ribben en naar de HAP geweest zelfs vanwege de stekende pijn en paar dagen later nog eigen huisarts. Die stelden me niet echt gerust, zeiden ook syndroom van Tietze en pas bij bevalling verlichting. Maar toen ben ik naar de fysio gegaan en die heeft me heel goed geholpen. Het was (alleen) een spier in verdrukking. Los gemasseerd, oefeningen (ribopeners) braaf gedaan, warm houden, lossere BH, paracetamol en echt rustig aandoen. Na 2 weken weer helemaal klachtenvrij. Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook geen tietze is, maar ik was zelf een beetje in paniek door die huisartsen (die ook maar weinig perspectief boden, alleen maar “doe rustig aan”) en fysio keek er gelukkig heel anders naar en heeft me echt geholpen. Hopelijk gaat het voor jou ook beter met wat aanpassingen!

één maand geleden

Reactie op Madelieveling

Ik had een paar weken geleden ook enorm last van linkerborstkas en ribben e ...
Ooh jeetje dat is ook ff schrikken. Dit is ook wat mijn huisarts zei dat het na de bevalling pas over gaat. Ooh dat is wel echt een opluchting als je erachter komt dat het een spier is geweest. Helaas doe ik nu al 2 weken rustig aan, heb al een losse bh en hou het warm maar zakt tot nu toe niet af. Ik ben benieuwd wat de fysio straks gaat zeggen. Paniek heb ik niet, ik heb het in het verleden ook gehad en weet hoe het voelt dat dit is wel hetzelfde alleen zit ik gewoon met ?? Wat je er meer aan kan doen. Liefs!

één maand geleden

Ik dacht dat ik de enige was maar gelukkig meerdere dames hier zwanger en tietze syndroom. Helaas hier ook astma erbij. Ik moest ook naar fysio voor ademhalingsoefeningen. En ga nu ook in behandeling bij de gynaecoloog. Wat helpt is echt letten op je ademhaling en niet in paniek gaan. Let ook op je armen als je ademhalingsoefeningen doet. Dus handen omhoog, opzij, naar achter. Ook helpt warm douche voor het slapen gaan en gewoon warm kleden. Lekkere theetje voor het slapen gaan. Wat iemand hier net als zei met kussen slapen. Kijk gewoon wat voor jou de beste houding is kwa slapen zitten etc.

één maand geleden

Wat naar zeg, zeker tijdens de zwangerschap! Heb wel ervaring met tietze , maar niet tijdens de zwangerschap. Wat ik ook lees bij een andere reactie: naar de fysio voor ademhalingsoefeningen en tips bij tillen (soms is tillen onvermijdelijk). En evt paracetamol slikken tegen de pijn? Ik had sterke pijnstilling, maar zal wel niet slim zijn als je zwanger bent. Wat ook kan helpen is voor jezelf op een rijtje zetten wat je spanning geeft (en natuurlijk kijken hoe je die kan oplossen/uitpraten), omdat spanning de pijn ook weer verergert. In ieder geval: goed door je buik ademhalen en rustig aan doen! Veel succes hoor!

één maand geleden

Reactie op Mommyc1

Ik dacht dat ik de enige was maar gelukkig meerdere dames hier zwanger en t ...
Zo te lezen zijn er meerdere met deze klachten. He astma erbij is ook echt geen pretje. Ademhalingsoefeningen zijn altijd fijn om te doen. Paniek raken doe ik niet snel maar weet vaak niet waar ik het moet zoeken van de pijn en kan niet op alle momenten gaan liggen. Liefs

één maand geleden

Reactie op Lydia1412

Wat naar zeg, zeker tijdens de zwangerschap! Heb wel ervaring met tietze , ...
Jaa ik heb het 15 jaar terug ook gehad en helaas nu met me zwangerschap. Ja ik ben gisteren bij de fysio geweest maar die gaan me nu doorsturen naar een speciale fysio voor zwangerschap dus moet nog weer een week wachten. Jaa wil het liefst geen medicijnen slikken maar denk toch dat ik eraan moet geloven. Voor spanning gaat het bij mij in me heup zitten dat is een gevoelige plek voor mij en die ben ik nu wel weer aan het verminderen. Dankje wel en liefs!

één maand geleden

Reactie op DeeJee9196

Zo te lezen zijn er meerdere met deze klachten. He astma erbij is ook echt ...
Nee inderdaad astma erbij is vreselijk. Begrijp ik als je pijn hebt kan je soms gewoon niet helder nadenken. Misschien een tip om ook een afspraak te maken met de gynaecoloog want naarmate de buik groter wordt en de baby groeit des te meer je pijn gaat krijgen.

één maand geleden

Reactie op Mommyc1

Nee inderdaad astma erbij is vreselijk. Begrijp ik als je pijn hebt kan j ...
Jaa en dat is echt heel vervelend. Dat is ook nog wel een goeie tip. Zal eens horen Dankje wel!

één maand geleden

Reactie op DeeJee9196

Jaa en dat is echt heel vervelend. Dat is ook nog wel een goeie tip. Zal ee ...
Ja ik ga nu in behandeling bij gynaecoloog gewoon ook voor de zekerheid voor de baby. Graag gedaan veel succes nog verder met de zwangerschap.

één maand geleden

Reactie op Mommyc1

Ja ik ga nu in behandeling bij gynaecoloog gewoon ook voor de zekerheid voo ...
Bij mij gaven ze wel aan dat het geen kwaad voor de baby kan maar één extra afspraak voor de zekerheid is nooit erg. Je moet wel zorgeloos je zwangerschap verder gaan. Jij ook veel succes met je zwangerschap

één maand geleden

Reactie op DeeJee9196

Bij mij gaven ze wel aan dat het geen kwaad voor de baby kan maar één extra ...
Ja dat zeiden ze ook tegen mij maar heb toch gevraagd om een afspraak bij gynaecoloog omdat ik ook astma heb. Gewoon voor de zekerheid inderdaad. Dankjewell