12 Reacties

één maand geleden

Ach. Het is allemaal heel onzeker hè. Ik snap je twijfel. Dit had ik ook heel erg met de nipt. Ik heb voor mijzelf bedacht dat ik de 20 weken echo graag wil. Dit omdat ik net toch graag wil weten als mijn kindje een afwijking heeft. De 13 weken echo zie ik als een extra kans om afwijkingen op te sporen. De kans dat er iets gezien word is klein natuurlijk maar het geeft naar mijn idee wel extra mogelijkheid om goed te kijken en meer kans dat alles goed gezien word in 2 echo’s dan in 1. Succes met je keuze. Volg je eigen gevoel!

één maand geleden

Wij gaan ook alle testen en 13 en 20 weken echo doen. Alles het ernstig is zouden we het willen weten. Wat voor mij ook fijn was, de verloskundige legde uit dat je ook bepaalde hartafwijkingen kan zien. Waar vroeger zo’n kindje misschien thuis geboren werd en kort (of dagen) na de geboorte ineens naar het ziekenhuis moest. Weten ze nu dat deze kindjes in het ziekenhuis geboren moeten worden en direct de zorg krijgen die nodig is. Dat kan misschien een fijne gedachte zijn. Succes met de keuze 🍀

één maand geleden

Onze verloskundige zei doe de 13 weken echo met het idee je helpt een studie, maar weet ook dat er nog heel veel dingen niet te zien zijn dan, zij gaf aan dat er grote kans is dat de studie ook weer gestopt gaat worden in de komende 2 jaar en dat ze dan de 20 weken echo iets naar voren gaan halen.

één maand geleden

Ik ga hem wel doen! Ik heb een medische indicatie gekregen omdat ik 8 weken voor de innesteling aan de roaccutane zat..

één maand geleden

Ik doe ook de 13 en 20 weken echo. Ook vooral omdat ik zelf met een aangeboren hartafwijking ben geboren, dus ik vind het wel een fijn idee om te weten of alles er goed uit ziet!

één maand geleden

Ik doe alleen de 20 weken echo. Van dichtbij inderdaad meegemaakt dat iemand een slechte echo met 13 weken had en zelfs het advies kreeg tot afbreken. Vervolgens met 20 weken was het probleem al een stuk verholpen en uiteindelijk bevallen van een kerngezond jongentje.

één maand geleden

Hier geen 13 weken echo. Ik heb een vroege echo gehad ivm bbz eerder. Nu gaan we voor de Termijnecho en 20 weken en dat vind ik wel voldoende. Ik heb na zo’n echo altijd een beetje last dus een gevoel dat het niet perse heel leuk is voor de kleine. Dat is puur mijn gevoel, dus daarom doe ik niet mee aan het onderzoek.

één maand geleden

Dank jullie wel voor jullie berichten!🩷 Ik ga er nog goed over nadenken en met mijn man overleggen!

één maand geleden

Mijn vriend en ik hebben er voor gekozen geen 13 weken echo te doen wel een nipt en de 20 weken echo. Ik ben een giga stresskip helemaal na dat ik in mei een missed abortion heb gehad en het traject wat daarna volgde bij mij helaas niet ging zoals het zou moeten en dus erg traumatisch was voor ons maar vooral mij zelf. Ik las dat het met 13 weken voor kan komen dat ze niet een heel duidelijk beeld krijgen en dat je dan dus tot 20 weken alsnog in spanning zit.. ik vond het dus daarom fijner om dan maar tot 20 weken te wachten. Daarnaast hebben wij voor dat we zwanger raakten ook al goed na gedacht over wat we zouden willen mocht er een afwijking zijn en dan hangt het er natuurlijk ook van af wat de ernst is van de afwijking. Wij hebben dus die “extra” denk tijd niet nodig die je zou krijgen met de 13 weken echo. Voor mijzelf heb ik dus gekozen voor rust zodat ik dit keer hopelijk een beetje kan genieten van de zwangerschap aangezien alles al extra beladen is na een missed abortion. Hoop dat je hier wat aan hebt succes en doe vooral waar jij je goed bij voelt!😊

één maand geleden

Waarom wij het wel doen: Twee zwangerschappen geleden was deze er niet en kwamen we er met toeval bij de wensecho met 16 week achter dat het er niet goed uit zag in mijn buik. Ontzettend fijn dat dit toen al bekend was. Dit geeft je namelijk tijd om dingen uit te zoeken. De grens tussen zelf mogen kiezen of je de zwangerschap afbreekt of niet ligt op 24 week, daarna moet alles langs de rechter (was in ons geval ook gelukt ivm echt niet levensvatbaar, maar goed.. dat wil je liever niet). Doordat we het met 16 week al wisten hebben we uitgebreid de tijd kunnen nemen om chromosomen onderzoek te doen, af te wegen en rustig na te denken. Vier weken klinkt heel lang, maar met alle onderzoeken die je dan krijgt is dat het écht niet. Als ze met 13 week ergens over twijfelen of achter komen laten ze je echt niet wachten tot 20 week. Tussendoor heb je nog wel echo's om het allemaal beter te bekijken en overwegen. Of te wel, je geeft jezelf meer tijd om na te denken als je er vroeg bij bent 😀

één maand geleden

Reactie op Vlindertje3

Waarom wij het wel doen: Twee zwangerschappen geleden was deze er niet en ...
Wij hadden trouwens pas met 22(!!) week 100% duidelijkheid over de situatie. Daarvoor was wel duidelijk dat onze dochter niet levensvatbaar was, maar niet duidelijk wat er dan was. Wij zijn heel blij dat wij echt alle feiten op tafel hadden voordat we een keuze moesten maken. Doormiddel van de duidelijkheid door genetisch onderzoek was het echt 100% zeker dat ze niet levensvatbaar was en hebben we dus met 22 week haar geboren laten worden.

één maand geleden

Wij hebben ervoor gekozen het niet de te doen. De Nipt heb ik wel gedaan en de 20 weken echo gaan we wel doen. De 13 weken niet, omdat ze bij de 20 weken dezelfde dingen controleren en als er iets uit de 13 weken echo komt, wij de zwangerschap sowieso niet zullen afbreken. Mochten er afwijkingen te zien zijn in bijvoorbeeld het hartje, waar we na de bevalling gelijk iets mee moeten, dan komen we daar bij de 20 weken echo mogelijk wel achter. Succes met het maken van een beslissing en doe wat goed voelt voor jullie 🤍