34 Reacties

7 dagen geleden

3.5-4 weken volledig, indien nodig nog een week er bij, en daarna 1 dag in de week. Bij onze dochter had hij 3 weken en ik vond dat echt nét aan te doen. Die weken vlogen echt voorbij en had voor mij echt 6 weken mogen duren 🫣.

7 dagen geleden

Mijn man neemt 6 weken op na de bevalling. Maar is wel ons 3e kindje dus dat is al wat drukker in huis🤣🙈 ons zoontje start 6 jan op de basisschool dus dat is wel heel fijn om in het begin wat ritme en tijd ook in de andere kids te investeren☺️.. Voor iedereen is dat heel persoonlijk en ligt ook echt aan je herstel. Je partner kan dit verlof pas na de bevalling aanvragen dus misschien op dat moment nog eens overwegen hoe je je daar bij voelt en hoe alles gaat?

7 dagen geleden

Trouwens, ter aanvulling; Mijn man bouwt het na zijn 6 weken verlof op. Eerst een aantal weken 2 dagen en erna 3 dagen werken voordat hij weer naar zijn 4 dagen werkweek gaat. Wij werkt met wisseldiensten dus het is voor ons fijn om daar eerst al even een ritme in te krijgen... Succes 😘

7 dagen geleden

Mijn man neemt 4 weken volledig verlof en werkt dan tot aan het eind van mijn verlof 3 dagen per week (de dagen dat we kinderopvang hebben voor grote broer). Het scheelt dat er een heleboel extra vrije dagen zijn rondom Hemelvaartsdag, Pasen e.d. . En we hebben allebei een cao waarbij geboorteverlof en ouderschapsverlof het eerste jaar 100% wordt betaald

7 dagen geleden

1 week geboorteverlof en hij heeft er daarna nog 5 weken achteraan. Daarnaast 1 dag in de week ouderschapsverlof die hij 100% doorbetaald krijgt. Dus hij gaat 36 weken lang een dag minder werken

7 dagen geleden

Reactie op Stephke321

1 week geboorteverlof en hij heeft er daarna nog 5 weken achteraan. Daarnaa ...
Hier precies hetzelfde! Ik vond het bij de eerste ook zo fijn dat hij er 6 weken was. Konden de zorg echt samen oppakken daardoor. Maar je moet er natuurlijk wel de financiële mogelijkheden voor hebben. Zijn werkgever betaalde ook 100%, ook van de dag minder werken het eerste jaar.

7 dagen geleden

4 of 5 weken na de geboorte en hij neemt 4 weken ouderschapsverlof op als ik weer begin met werken. Dan zitten we niet gelijk in de ratrace met beide werken en kind naar opvang en heeft ie ook even een langere periode alleen met de nieuwe fase in het leven

7 dagen geleden

Bij onze 1e dochter is mijn man 2 weken thuis geweest. Hij studeert voltijd hbo en werkt daarnaast dus hij kon niet zomaar langer wegblijven van zijn studie. Die 2 weken waren voor hem echt te kort. Hij heeft het gelukkig nu anders kunnen regelen zodat hij 4 weken thuis kan blijven. Mijn advies is om echt wel meer dan 2 weken te nemen, als de mogelijk er is natuurlijk!

7 dagen geleden

Jeetje wat een luxe allemaal zoveel weken verlof, mijn man hooguit een paar dagen, Zzp’er dus geen werk geen geld.

7 dagen geleden

Reactie op Sappie91

Hier precies hetzelfde! Ik vond het bij de eerste ook zo fijn dat hij er 6 ...
Jaa voor ons is het ons eerste kindje en ik vind het echt mega fijn dat het zo geregeld kan worden. Mijn partner heeft ook nog PLB uren volgend jaar dus hij kan echt wel veel thuis zijn. Ik heb zelf niet de luxe dat mijn ouderschapsverlof 100% wordt doorbetaald en zal dan ook eerder mijn aantal werkuren moeten maken dan hij. Zo fijn dat het ook zo voor jullie kan!!

7 dagen geleden

4 of 5 weken en dan gaat mn man 1 dag minder werken. Zelfde als bij de eerste. Hij is toen na 1 jaar weer 5 dagen gaan werken. Nu zal hij tot de jongste 4 is 1 dag minder werken..

7 dagen geleden

Mijn man neemt 2 weken. Hij studeert en werkt dus dat is ook nodig. Bij mijn dochter had hij ook 2 week genomen en ik vond het helemaal prima.

7 dagen geleden

Reactie op Stephke321

1 week geboorteverlof en hij heeft er daarna nog 5 weken achteraan. Daarnaa ...
Bij ons ook precies hetzelfde! Echt heel luxe dat dit zo kan, vind ik. Bij onze eerste was mijn man 4 weken thuis, en dat vond ik nog kort… Ik had een keizersnede, dus kon vrij weinig doen. Hij heeft die eerste maand echt álles aangepakt, dus ik ben heel blij dat hij straks 6 weken thuis is ☺️

7 dagen geleden

Mijn partner is ZZP-er dus geen werk is geen geld. Wel werkt ie nu vaak wat extra om een goede buffer op te bouwen. Rond de bevallings week heeft ie al aantal (hele toffe!) opdrachten moeten afzeggen omdat ie dan gewoon in mijn buurt wilt zijn. En na mijn verlof neemt hij de vrijdag als papa dag, maar staat tegenover dat ie dan wel 1 dag (of nacht in zijn geval) moet werken😅

7 dagen geleden

Ik woon in het buitenland en hier hebben partners geen verlof, alleen maar 2 dagen. En ook vakantiedagen zijn bar weinig, maar 15 per jaar 😓

7 dagen geleden

Reactie op Maria201623

Mijn partner is ZZP-er dus geen werk is geen geld. Wel werkt ie nu vaak wa ...
Jullie moeten (je moet helemaal niks natuurlijk 🙈) maar eens kijken naar de ZEZ uitkering kijken! Mijn vriend is ook zzp’er en heeft recht op een paar weken een uitkering

7 dagen geleden

Reactie op Elizabeth.

Jullie moeten (je moet helemaal niks natuurlijk 🙈) maar eens kijken naar d ...
Helaas geldt dit niet voor vaders, dit is alleen voor partners die meewerken in het bedrijf van de zwangeren

7 dagen geleden

Reactie op Elizabeth.

Jullie moeten (je moet helemaal niks natuurlijk 🙈) maar eens kijken naar d ...
Helaas is dat alleen voor de zwangere zelf. Mijn man is ook zzp’er en het is echt zo: niet werken = geen geld. Dit hebben wij volledig uitgezocht. Helaas geldt dit vooral in Nederland, in omliggende landen heb je als zzp-vader meer rechten.

7 dagen geleden

Ons plan is drie weken na de geboorte en drie weken aan het eind van mijn verlof zodat onze zoon iets later naar het kdv kan. Verder ouderschapsverlof elke week 8 uur. Maar het hangt natuurlijk ook af van de situatie. Dus we kijken tzt definitief. Bij de eerste bijv keizersnede gehad, dan heb je langer hulp nodig dan drie weken.

7 dagen geleden

Reactie op IreneEmma

Helaas is dat alleen voor de zwangere zelf. Mijn man is ook zzp’er en het i ...
Wat raar.. ik heb het uwv gebeld en onze situatie uitgelegd en mijn vriend heeft er wel recht op…