20 Reacties

één maand geleden

Ik zou eerst je contract regelen, en het dan pas vertellen. Zeker omdat je nog niks zwart op wit hebt, aan “tussen neus en lippen door” heb je juridisch niets. Helaas komt zwangerschapsdiscriminatie echt voor, al zullen bedrijven altijd een andere reden geven waarom ze je contract toch af laten lopen. Ik vind het trouwens wel vreemd dat je nu helemaal geen contract hebt, niet tijdelijk en niet vast. Dat lijkt me genoeg reden om het snel te bespreken.

één maand geleden

Als de termijn van twee jaar al verstreken is heb je er juridisch gezien ook al recht op. Je zou dit goed kunnen uitzoeken online en als je het zeker weet dat ze niet kunnen weigeren ook kunnen overwegen het nieuws te delen als dat goed voelt.

één maand geleden

Eerst contract bespreken etc. Je zwangerschap heeft er niets mee te maken 😘 Je hebt hier hard voor gewerkt en het zak niets uit moeten maken. en ook niet gek om te wachten; veel geven het pas aan na 12 weken.

één maand geleden

Bijzonder dat je nu helemaal geen contract hebt! Dat mag niet, dus ik zou er de eerste dag dat je weer begint achteraan gaan. En met 12 weken zou ik de zwangerschap vertellen, staat er namelijk helemaal los van!

één maand geleden

Ik zou zeker eerst je contract regelen! Je hebt ook met 12 weken geen verplichting om al te zeggen dat je zwanger bent, wettelijk gezien hoeft dat pas uiterlijk 3 weken voor je met verlof wil (al lijkt het mij dat de meeste bazen die groeiende buik wel eerder zullen zien 😂). Ik heb in mijn omgeving hier en daar ook dingen gezien en gehoord die echt niet door de beugel kunnen. Zo vertelde een kennis eens dat ze alleen een vast contract zou krijgen als ze beloofde de komende 2 jaar niet zwanger te worden. 😶 In zo'n situatie kun je altijd beloven dat je aan zoiets belachelijks meewerkt, want die vraag (om niet zwanger te worden) gaat tegen de wet in en als je werk er moeilijk over doet zal iedere rechter de zwangere gelijk geven. Veel succes hiermee, ik kan me voorstellen dat je je er niet lekker bij voelt en het liefst in alle blijheid je zwangerschap wil delen. ❤️

VRIEND

één maand geleden

Je werkgever heeft een aanzegverplichting als hij na je laatste tijdelijke contract besluit niet te verlengen. Dat moet minimaal een maand vantevoren. Aangezien je aangeeft dat het reeds is verlopen, ik ga er even vanuit dat je al het max aantal tijdelijke contracten hebt gehad, loopt je contract automatisch over in een vaste aanstelling. Dus eerst dat even regelen en dan kunnen ze je meteen feliciteren met het andere goede nieuws 😊

één maand geleden

Absoluut eerst het contract regelen! Juridisch gezien heb je al allerlei rechten, maar werkgevers hebben soms ook weer slimme manieren om door onderuit te komen, zeker als er geen zwart-op-wit bewijs is. Dus lekker dat contract en loonsverhoging regelen en tekenen, daarna vertellen dat je zwanger bent. 😘 Staat inderdaad los van elkaar, maar helaas voor werkgevers soms toch niet. 😉

één maand geleden

Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van mijn dochter zou mijn contract precies aflopen op het moment dat ik was uitgerekend van haar. Ik heb toen gewoon gevraagd of ik al eerder een vast contract mocht krijgen omdat ik zwanger was en ik zekerheid wilde hebben. Ik kan me voorstellen dat je liever eerst het contract regelt maar als je je werkgever genoeg vertrouwt zou ik er gewoon eerlijk bij vertellen dat je zwanger bent.

één maand geleden

Hier had ik een positieve test in de week van mijn promotiegesprek 🙈. Toen wilden ze mijn promotie met bijbehorende loonsverhoging aanmerken als iets tijdelijks, dat wanneer ik door bv ziekte oid zou uitvallen (en ik de promotie dus niet meer kan uitvoeren en dus terug moet naar mijn oude taak), ik de loonsverhoging weer zou moeten "inleveren" en terug zou gaan naar mijn oude loon. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en nu is het blijvende loonsverhoging 🤣. Ik ga vandaag vertellen dat ik zwanger ben..... Het is misschien niet netjes van mij, maar de werkgever denkt ook alleen maar aan eigen belang, dus dat doe ik ook!

één maand geleden

Reactie op Diaan1988

Bijzonder dat je nu helemaal geen contract hebt! Dat mag niet, dus ik zou e ...
Dat mag gewoon prima hoor. Als er stilzwijgend verlengd wordt, blijven de oude voorwaarden gelden. Afhankelijk van de feiten kan het contract dan zelfs verlengd zijn voor onbepaalde tijd.

één maand geleden

Ik heb hiermee te maken voor mijn werk en maak helaas echt nog “steeds” mee dat er onderscheid wordt gemaakt bij zwangerschap. Voel je dus niet vervelend als je het goed voor jezelf probeert te regelen! Juist goed dat je hierover nadenkt. De hoofdregel in NL is: als je al 3 tijdelijke contracten hebt gehad en er nadien stilzwijgend is verlengd, héb je al een contract voor onbepaalde tijd. Goed om te weten als je om de tafel gaat, dus. Let wel: als er cao van toepassing is, kan daar héél soms een andere regeling in staan. Je werkgever had uiterlijk een maand voor het aflopen van je vorige contract moeten aanzeggen of er al dan niet verlengd werd. Door dat niet te doen, heb je recht op de “aanzegvergoeding” van een maandsalaris. Die moet je wel binnen twee maanden na de einddatum van het vorige contract bij de rechter vorderen. En daar zal je je weinig geliefd mee maken bij je werkgever, gok ik. ☺️ Ik zou als ik jou was proberen éérst de vaste aanstelling (en evt loonsverhoging) “zwart op wit” te krijgen. Een e-mail, appje of een op audio opgenomen gesprek is in principe voldoende daarvoor. En daarna pas vertellen dat je zwanger bent: dat is je recht. En als je werkgever dan toch naar zou reageren: nog even doorzetten tot je verlof en dan op je gemakje zoeken naar een werkgever waar ze beter voor elkaar hebben. ☺️ Zet hem op! 💪🏻

één maand geleden

Reactie op Elies92

Ik heb hiermee te maken voor mijn werk en maak helaas echt nog “steeds” mee ...
Kleine nuance bij het aanzeggen: in mijn ervaring nemen werkgevers tegenwoordig vaak standaard bij tijdelijke contracten het regeltje “bij deze voldoen wij bij voorbaat aan onze aanzegplicht” op. Dit is juridisch geldig, of je het nou hebt gelezen of niet. Ze hoeven dan niet meer mondeling aan te zeggen en je hebt dan dus ook geen recht op een vergoeding… Best sneaky, maar met name grote organisaties hebben vaak zelf genoeg juristen in huis om het goed te regelen voor zichzelf. 😉

één maand geleden

Hmm misschien even gesprek afwachten? Is best raar toch dat je nu geen contract hebt? Zou in het gesprek aanvoelen wat goed voelt. Je hoeft het in elk geval nog niet te zeggen maar dan zou ik wel zo snel mogelijk het gesprek aan gaan.

één maand geleden

Ik heb het nagevraagd, maar op m'n loonstrook staat ook contract voor onbepaalde tijd nu, dus dat is geregeld. Alleen ik heb maandag gesprek aangevraagd voor loonsverhoging, maar wanneer vertel ik dat ik zwanger ben😬🙈 er voor en tijdens het gesprek, of 2 weken later😅 (ben nu 11+2 weken zwanger) lastiggg

één maand geleden

Ik zou pas nadat alles getekend is beginnen over je zwangerschap. Je zal niet de eerste zijn die met zwangerschapsdiscriminatie te maken krijgt.

één maand geleden

Reactie op Anoniemx123

Ik heb het nagevraagd, maar op m'n loonstrook staat ook contract voor onbep ...
Eerst alles regelen (zwart op wit), daarna vertellen dat je zwanger bent. Zou echt het risico niet nemen en dit puur zakelijk benaderen…

één maand geleden

Ik als werkgever zou het vervelend vinden te horen eerst contract en dan nog een tadaaa ik ben zwanger. Nou ben ik geloof ik ook wat milder, want wij vieren zwangerschappen altijd op werk als nieuw leven. Een vast contract maakt niet uit. Als het goed is heb je als werkgever gewoon een verzekering en je zwangere medewerker wordt volledig vergoed vanuit het UWV. Maar nogmaals, wie ben ik.

één maand geleden

Reactie op Pinkielady

Ik als werkgever zou het vervelend vinden te horen eerst contract en dan no ...
Denk dus aftasten wie je werkgever is!

één maand geleden

Als je contract al afgelopen is en je hebt nog niks gehoord is je contract gewoon verlengd als je dus vast zou moeten krijgen hebben hun pech! Ze moeten volgens mijn 2 maanden vooraf aangeven door te willen met je of niet

één maand geleden

Ik zou deze twee dingen los van elkaar zien, maar wel van onderling vertrouwen uitgaan. Dus een gesprek over contract inplannen na je vakantie. En het vertellen dat je zwanger bent zou ik op het moment en op de manier doen zoals je had gedaan als het contract punt niet speelde. Of het ene gesprek eerder is of het andere zou niet relevant moeten zijn voor je werkgever (wettelijk verboden) dus daar hoef jij ook geen rekening mee te houden. Voel je niet schuldig als je het later vertelt. Dan zeg je bijvoorbeeld gewoon dat het erg spannend was en dat je de 13w echo wilde afwachten. En als je wel eerder vertelt dat je zwanger bent dan zou ik er gewoon op vertrouwen dat ze er netjes mee omgaan. Als ze dat niet doen is het ook geen werkgever waar je gelukkig gaat worden.