65 Reacties

2 maanden geleden

Wat goed dat je hiervoor waarschuwt en wat zonde om te horen dat je dit mee hebt moeten maken.. 😔 Ik had vandaag termijnecho en heb gelijk gevraagd of ik voor het parvovirus mee mocht laten prikken, aangezien ik toch de verwijzing voor de algehele waarden vandaag mee zou krijgen. Dat was geen probleem. Mede omdat ik het hier zo veel terug las heb ik daar aan gedacht. Hopelijk verloopt deze zwangerschap goed bij je🙏

2 maanden geleden

Reactie op Ynsol

Wat goed dat je hiervoor waarschuwt en wat zonde om te horen dat je dit mee ...
Dankjewel! Ik hoop op hetzelfde voor jou 🥰. Super goed dat je het meegenomen hebt, je kan het altijd maar beter zeker weten!

2 maanden geleden

Kun je dit gewoon bij je verloskundige laten doen?

2 maanden geleden

Reactie op FabjeN

Kun je dit gewoon bij je verloskundige laten doen?
Je kan het bij hun aangeven, zij maken een formulier op die je dan meeneemt naar het ziekenhuis waar je gaat prikken. Althans zo is het bij mij gegaan. Ook deze keer, ik wilde gelijk op alle ernstige virussen prikken.

2 maanden geleden

Dank je! Ik laat mij hier ook op prikken dan, rest van mijn kindjes gaan naar het kdv

2 maanden geleden

Vreselijk dat je dit hebt mee moeten maken. Ik ben zelf direct getest en heb dus ook geen antistoffen. Ik heb overlegd met mijn werkgever (werk als leerkracht voor een kleuterklas) en mag tot 20 weken andere werkzaamheden doen op school, zodat ik niet met deze doelgroep hoef te werken. Alsnog merk ik dat ik in het dagelijks leven ook heel huiverig ben. Als in contact met familiekinderen, naar de supermarkt enzo…

2 maanden geleden

Reactie op Macy92

Vreselijk dat je dit hebt mee moeten maken. Ik ben zelf direct getest en he ...
Ja snap ik heel goed! Het is natuurlijk een spannende periode ook, ik heb zelf een alcohol gel flesje bij me en en doekjes van de action voor na de supermarkt klinkt missschien extreem, maar vind dat altijd wel prettig

2 maanden geleden

Zelf ben ik ook mijn kindje met 15 weken verloren aan parvovirus. Mijn gynaecoloog zegt dat het bijna nooit voorkomt maar dat er dit jaar wel opvallend veel gevallen bekend zijn. 💔 Dus echt mama’s laat je testen! In sommige gevallen is bloedtransfusie in de baarmoeder mogelijk als je er op tijd bij bent. Hier was dat helaas te laat. 💙✨

2 maanden geleden

Wat ontzettend heftig om mee te maken😥 dit gun je niemand.. een hele dikke knuffel voor jou❤️‍🩹 Ik heb helaas geen antistoffen en werk op een kdv. Nu ik dit zo lees, begin ik toch wel weer heel angstig te worden. Ik ben al super op mijn hygiëne en probeer echt een stuk minder direct te contact te hebben met de kindjes. Helaas niet altijd mogelijk want werk op een babygroep van 0-2. Hier helaas niet de optie om van de groep af te gaan. Mijn werkgever volgt het advies van rivm/ggd en die zeggen dat je zonder besmetting(en) veilig bent. Ik ben blij als ik de 20 weken veilig gepasseerd ben 🥹

2 maanden geleden

Reactie op Maar-

Wat ontzettend heftig om mee te maken😥 dit gun je niemand.. een hele dikke ...
Ja echt vreselijk als je dat mee moet maken. Ik ben door de berichtgeving extra voorzichtig. Werk ook op kdv. en zelfde verhaal als jou. Ze hebben me nu ziekgemeld, zodat ik van de groep kan omdat het me zoveel stress geeft.

2 maanden geleden

Reactie op Nxxx

Ja echt vreselijk als je dat mee moet maken. Ik ben door de berichtgeving ...
Ohh wat goed dat ze je serieus nemen! Bij mij is er weinig begrip vanuit leidinggevende en collega's (buiten mijn eigen groep) als ik van de groep zou gaan.. die scheve gezichten geven mij ook stress. Ik werk ook met de leeftijdscategorie waar de vijfde ziekte het minst voorkomt.

2 maanden geleden

Reactie op Maar-

Wat ontzettend heftig om mee te maken😥 dit gun je niemand.. een hele dikke ...
Ik wil je niet nog banger maken, maar ik snap dat advies van rivm echt niet. Want een kindje is al besmettelijk voor het ziek wordt. Dus tegen de tijd dat je weet dat er vijfde ziekte heerst, kun je al lang besmet zijn. Ben ook zo boos geworden toen ik 3 weken na de stilgeboorte van ons kindje mijn zoontje op het kdv kwam ophalen en er overal posters hingen dat er vijfde ziekte heerste “maar dat zwangeren gewoon hun kind konden brengen en ophalen, en de huisarts of verloskundige moesten bellen als hun éigen kind symptomen vertoonde”. Dan ben je dus allang te laat… Mijn eigen kindje heeft het overigens niet gehad, ik kreeg het van een neefje (waarmee ik niet eens geknuffeld heb ofzo, het is een heel verlegen jongetje). Dus ook bij veel minder contact kun je het al oplopen. In België moeten vrouwen zonder antistoffen thuis blijven van werk als ze met kinderen werken. Ik vind het bizar dat dat in Nederland geen standaard procedure is, en dat al helemaal als je vraagt om vervangend werk dit niet geregeld kan worden! Persoonlijk zou ik me ziekmelden tot ik de 20 weken voorbij was… Om het nog een beetje te nuanceren voor degenen die nu heel bang worden: de kans op een miskraam of stilgeboorte bij besmetting voor 20 weken is 11%. Bij 89% van de besmettingen gaat het dus goed. Al kan het kindje dan nog steeds problemen erdoor ondervinden.

2 maanden geleden

Reactie op Maar-

Wat ontzettend heftig om mee te maken😥 dit gun je niemand.. een hele dikke ...
wat naar om te horen dat ze niet zo begripvol zijn! Ik heb toevallig overgedragen gekregen van een kindje onder de 2, persoonlijk zou ik me echt niet druk maken om de gestreste blikken van je collega’s want zij zouden ook kiezen voor een veilige zwangerschap. Ik zou anders met de verloskundige bespreken dat je dit toch eigenlijk best eng vind aangezien het nu wel heerst. Misschien dat zij wat kan betekenen voor je met jouw leiding gevende?

2 maanden geleden

Reactie op Maar-

Wat ontzettend heftig om mee te maken😥 dit gun je niemand.. een hele dikke ...
Ik werk ook op het kdv op een babygroep, ik heb genoemd geen anti stoffen te hebben en er werd huiverig gereageerd en idd richtlijnen vanuit rivm. Echter in de praktijk blijkt anders natuurlijk. Ik heb het via de bedrijfsarts gespeeld, gekeken naar de opties en benoemd dat ik geen stress wil ervaren door te blijven werken op de groep. Eindstand, ik kan nu andere werkzaamheden doen als ik wil en anders ziekmelden tot mn 20e week 🙏🏽. Ik hoop voor je dat je er uit komt met je werkgever

2 maanden geleden

Een vriendin van me maakte hetzelfde mee, ook op 15 weken. Ik heb gisteren laten prikken op de vijfde ziekte. Goed dat je het hier nog eens aangeeft, het is inderdaad erg gevaarlijk om op te lopen nu.

2 maanden geleden

Oef door al deze verhalen toch ook maar bloed laten prikken. Gelukkig heb ik antistoffen en is dit weer een zorg minder. Heel heftig voor iedereen die een kindje is verloren hierdoor 😢

2 maanden geleden

Reactie op Ynsol

Wat goed dat je hiervoor waarschuwt en wat zonde om te horen dat je dit mee ...
Ahhh fijn dat dit mocht. Ik heb het ook gevraagd, hier wilden ze het niet meeprikken helaas. Heb zelf een 3-jarige die drie dagen naar de opvang gaat, op een bovenverdieping, dus je loopt dan langs alle groepen voor je er bent.

2 maanden geleden

Reactie op Nadia88

Ahhh fijn dat dit mocht. Ik heb het ook gevraagd, hier wilden ze het niet m ...
Hoezo mocht je het niet meeprikken? Dat is toch gek??

2 maanden geleden

Reactie op Nadia88

Ahhh fijn dat dit mocht. Ik heb het ook gevraagd, hier wilden ze het niet m ...
Als je het wel wil laten testen en vk werkt niet mee kan het ook via de huisarts

2 maanden geleden

Nou hier een update ...😲 Op de andere babygroep was er een meisje met bultjes en koorts. Bultjes passend bij vijfde/zesde ziekte ouders naar huisarts geweest en na veel bellen en vaagheid vanuit de huisarts kregen we het antwoord van die huisarts; ik kan niet uitsluiten dat het geen vijfde ziekte is. Omdat wij op rustige dagen regelmatig samenvoegen met die groep is het risico te groot dat onze kindjes niet bedmet zijn.. mijn leidinggevende heeft mij gelijk in bescherming genomen en ik mag voor nu 2 weken administratieve taken doen op kantoor. Zijn er na die 2 weken geen gevallen bij gekomen is het weer 'veilig'. Enorm blij dat ik ik bescherming wordt genomen.🙏🏻