15 Reacties

één maand geleden

Hey, gefeliciteerd met je eerste zwangerschap 🥰 nou mijn eerste bevalling was ik zelf naar wat cursussen geweest en met mijn partner naar 1. En mijn ervaring is dat je zeker met je partner naar een cursus moet gaan waarbij ze jou en hem ademhalingsoefeningen leren maar hem ook massages. Ik weet nog dat ik wakker werd gemaakt om 06:00 uur en dat m’n bevalling van straks zou gaan. Geloof me ik vergat alles! Letterlijk alles vergeet je echt heel gek, ik had zoveel aan m’n partner als hij er niet was was het zeker een ramp. Want vooral bij de eerste schrik je eerlijk gezegd en mijn partner was degene die telkens zij haal zo en zo adem hou het in adem het uit enz enz. Het is een soort cirkel eigenlijk waar je in moet blijven waar je constant uit valt maar als je partner de juiste stappen weet trekt hij je constant terug in dat circel.

één maand geleden

Dit is zo persoonlijk. Wij zijn samen naar een avond bij de verloskundige geweest en dat was genoeg. Ik vond wel dat je voorbereid wordt op een lange bevalling. Ik dacht de eerste twee uur “ik moet er niet teveel aan toegeven, nog een filmpje kijken, het duurt nog heel lang”. Want dat vertellen ze in zo’n cursus en lees je veel. Al snel vroeg ik me af hoe mensen in hemelsnaam nog een film konden kijken. Uiteindelijk duurde mijn bevalling maar 6uur. En ik vond mijn bevalling ook goed te doen. Maar ik werd wel enorm overvallen door de snelheid waarin alles gegaan is. Wat ook helpt is onderzoeken/nadenken hoe je zelf normaal gesproken omgaat met pijn en ongemak. Ik kruip dan in mijn schulp en wil met rust gelaten worden. Dat was tijdens de bevalling ook zo. Ik heb mijn vriend dus een groot deel van de bevalling laten slapen. Had het helemaal prima in mijn eentje beneden en dit had ik ook wel verwacht van mezelf. Maar bij de persfase had ik wel zijn nabijheid nodig.

één maand geleden

Wat mij heel erg hielp bij de eerste bevalling waren de Youtube videos van de verlosmoeder! Als je op Youtube bij haar kijkt zie je over bijna alle denkbare thema’s van de bevalling wel een video. Heb er zelf erg veel aan gehad.

één maand geleden

En het is ook zo dat jij even goed moet nadenken of je je partner of een ander bij je wilt hebben, of je pijnstilling wilt enz enz. Laat je niet ompraten door anderen, iedereen in m’n omgeving vertelde dat ik niet voor pijnstilling moest gaan heb het gedaan en nooit spijt gehad. Het is mijn lichaam en mijn bevalling, ik ken mezelf beter dan iedereen. Het gevoel dat ik een beetje schrok om te bevallen en dat ik pijnstilling nodig had gaf me al een geruststellend gevoel. Praat hierover met je verloskundige zij kunnen je het beste advies geven. Ga zelf veel opzoeken en kijk of er 1 bij je past en misschien is het helemaal niet nodig. doe zelf dat onderzoek

één maand geleden

Reactie op Dileek

En het is ook zo dat jij even goed moet nadenken of je je partner of een an ...
Bedankt voor de uitgebreide reacties al! Ik dat probeer ik inderdaad allemaal al voor te bereiden. Vanwege mijn medische achtergrond raden ze aan om relatief snel naar pijnstilling te grijpen dus ik sta daar ook zeker voor open. Ik vind het gewoon heel fijn dat ik niet compleet in paniek raak en mijn partner dan zou zeggen; ja vervelend schat, je moet het toch echt zelf doen 😅

één maand geleden

Wat goed dat je je wil voorbereiden. Ik heb een hypnobirthing cursus gedaan samen met m'n man. Maar er zijn veel verschillende cursussen, dus kijk ook even wat er in de omgeving wordt aangeboden. Doordat je het verloop van de bevalling leert, weten jullie wat je kan verwachten. En in deze cursus heb ik allemaal verschillende ontspanningstechnieken geleerd en met name geoefend met een goede mindset. Hierdoor kreeg ik meer zelfvertrouwen en wist ik beter van tevoren wat ik nodig had (voor in het bevalplan). Hierdoor heb ik bijvoorbeeld ook geen pijnbestrijding nodig gehad.

één maand geleden

Zelf heb ik video’s gekeken van verloskundigen en doula’s op YouTube om mijn kennis van het lichaam te vergroten, mij verdiept in pijnstilling en de uitwerking ervan en bij mezelf nagegaan door een bevalplan te maken hoe ik een fijne sfeer kon creëeren voor mezelf. Ook bijvoorbeeld waar mijn grenzen liggen etc. en goed overleg gehad met de verloskundige/ gynaecoloog. Ik ben in het ziekenhuis ingeleid en ik kijk hier goed op terug (ondanks dat mijn dochter stilgeboren is).

één maand geleden

Ik denk dat dit heel erg per persoon verschilt. Ik ben heel erg ‘go-with-the-flow’ en wij hebben alleen een online cursus gedaan. Het enige wat ik echt nuttig vond waren even de fases van een bevalling doorlopen en de manieren van ademhaling. Al die andere scenario’s, je weet toch niet hoe het bij jou gaat lopen. Ik denk dat het doorkomen van een bevalling en hoe je dat ervaart 90% mindset is. Blijf rustig, laat het gebeuren, niet te veel controle willen uitoefenen. Maar goed, dat ben ik 🤷🏻‍♀️. Ik snap sowieso weinig van veel mensen die tegenwoordig maar alles tot in detail onder controle willen hebben. Eindeloos doortesten, extra echo’s, extra hartje luisteren. Om nog maar niet te spreken over de extreem strakke schema’s als een kind geboren is. Ik geloof meer in natuurlijke processen en dat alles komt zoals het komt. Dat geeft enorm veel rust! Mijn tip is dus, verdiep je in het noodzakelijke/voor jou belangrijke en laat de rest lekker over je heen komen 😊. Ik heb ook nooit opgezien tegen de bevalling en doe dat nu bij de tweede ook niet. En hoewel mijn eerste op papier geen fijne bevalling was (zeer lange persfase, geen personeel ivm personeelstekort door corona, knip/scheur/vacuümpomp door vastzittende schouder), kijk ik er prima op terug.

één maand geleden

Geen cursus gedaan, nagedacht over pijnstilling, kleine aanpakken of niet na bevalling, man navelstreng laten doorknippen na uitkloppen… Verder was het voor mij echt go with the flow. Hoe meer je plant en overdenkt, hoe harder je teleurgesteld kan worden.

één maand geleden

Ah en als je graag hebt dat personeel foto’s neemt tijdens/na te bevalling. Die van ons hebben dat spontaan gedaan en ben daar zo blij mee! Was het zelf vergeten vermelden toen.

één maand geleden

Ik vond het heel fijn om me te verdiepen in natuurlijke pijnstilling. Denk aan de aanmaak van fijne hormonen, muziek, ademhalingsoefeningen of een warm bad. Heb er tijdens de bevalling ook veel baat bij gehad. Dit deed ik vooral theoretisch dus dmv het inlezen. Succes! 🍀

één maand geleden

Reactie op demidemi1993

Bedankt voor de uitgebreide reacties al! Ik dat probeer ik inderdaad alle ...
O, ik lees nu deze reactie. Dan is mijn voorgaande reactie misschien niet zo van toepassing op jou. De tip van Dileek vind ik wel heel goed. Doe echt wat jij fijn vindt en blijf daar achter staan. Ik heb vaak gehoord dat mijn bevalwensen nooit zouden uitkomen en dat een bevalling echt altijd een hel is (lekker motiverend mensen), maar toch zijn mijn wensen uitgekomen en was de bevalling fijn. You do you, sta achter jouw wensen! 💪🏼

één maand geleden

- cursus kiezen die bij je past (cursus van DubbelZen kan ik zeer aanraden) - het boek Positief over bevallen kan ik je van harte aanraden! Leest heel makkelijk - beval filmpjes kijken: heeft mij mega geholpen om te snappen wat er gebeurt. Vroeger zag je altijd wel barende vrouwen voordat je zelf aan de beurt was, dat is nu bijna nooit meer zo. Maar echt zéér helpend om het al een paar keer te zien! De standaard schreeuwende vrouw op ziekenhuis bed en iedereen paniek en veel geroep en benen in de beugels is écht niet hoe het hoeft te gaan - nadenken over waar je van ontspant; voor mij was dat zacht licht (ben echt heel gevoelig voor felle lampen) en een heerlijke playlist met muziek waar ik van kon ontspannen

één maand geleden

Ik heb de cursus Bevallen als een baas gevolgd bij de eerste. Ik vind deze ontzettend fijn omdat het je ook goed voorbereid op eventuele complicaties, wat zijn dan de mogelijkheden en hoe kan je hierin keuzes maken. Het fijne is ook dat je partner hierin betrokken wordt. De cursus is online dus je kan het lekker zelf indelen wanneer je het volgt. En een heeele fijne bijkomstigheid van deze cursus vond ik de appgroep met mama’s die in dezelfde periode zijn uitgerekend. We hebben echt meerdere keren per dag contact en wisselen tips uit over de zorg van onze kindjes, wat bij het moederschap komt kijken. We hebben ook al meerdere keren afgesproken met onze baby’s bij elkaar.

één maand geleden

Ik heb centering pregnancy gedaan, daar hebben we het twee avonden over de bevalling gehad. Dus ook al die fases, medicatie etc. Dit gaf al een goed beeld. Als je geen cp doet, hebben ze vaak bij je verloskundige ook informatie avonden over de bevalling, volgens onze verloskundige is dat redelijk hetzelfde als bij centering. Wij hebben ook bij mijn zwanger&fit groep twee avonden over de bevalling gehad. Dit was wat praktischer met tips, ook wat de man kon doen qua massage bij welk soort weeën enzo. Was dit voldoende? Nee ik denk het niet. Ik was alsnog compleet in paniek en wist mij geen raad. Mijn bevalling ging heel snel en ik had nauwelijks tijd tussen de weeën door. Pas in het ziekenhuis toen een verpleegster mee ging puffen lukte het mij om mee te puffen. Ik ben nu van plan om een echte "pufcursus" te gaan volgen. In mij regio noemen ze dat nu "samen bevallen" Dat heb ik echt gemist. Veel succes met de voorbereidingen.