39 Reacties
7 maanden geleden
Ik zou zeker niet ophogen naar 180. Ik vind 150 al enorm veel. De natuurlijke maaginhoud groeit tot 6 maanden naar 100cc, dus 180 kan niet goed zijn 🙈.
Onze dochter van 10 weken krijgt 80cc als ze uit een flesje drinkt.
Ik zou dus naar meer voedingsmomenten en minder grote flessen gaan. Hier slaapt ze regelmatig 8 uur in de nacht, maar door overdag frequent te voeden groeit ze hartstikke goed ☺️.
Onze dochter van nu 3 jaar kreeg volledig flesvoeding vanaf een paar weken en ook die heeft nooit 180 gedronken.
Er zijn ontzettend veel voordelen van vaker kleinere hoeveelheden aanbieden dan enorm grote flessen en weinig voedingsmomenten. Denk aan beter vol-zitten-gevoel ontwikkelen, daardoor later minder kans op overgewicht, beter voor de bloedsuikerspiegel, beter voor de hersenontwikkeling.
Ik zou nog verder ophogen dus echt afraden.
7 maanden geleden
Reactie op diplodocus
Ik zou zeker niet ophogen naar 180. Ik vind 150 al enorm veel. De natuurlij ...
Sluit me hier 100% bij aan. 180 ml voor een newborn (of überhaupt) is écht ontzettend veel 😯.
6 flesjes verdelen over de uren dat hij wel wakker is kan toch makkelijk?
7 maanden geleden
Ik lees de reacties en denk huh! Onze dochter is namelijk 10 weken, weegt bijna 6 kilo en drinkt bij elke voeding tussen de 150 en 180cc per keer over 5 keer. Geven we minder, dan schreeuwt ze t uit. Deze hoeveelheid werkt perfect. Ze drinkt heel rustig met de newborn speen. Ik zou dus vooral kijken naar de behoefte van je baby. Overigens slaapt onze baby al 1.5 week volledig de nacht door (tussen de 7 en 9 uur), heerlijk! En ze wordt heel relaxed wakker, nooit gillend van de honger. Dus voor onze baby werkt dit. Succes met puzzelen en volg je gevoel en je baby!
7 maanden geleden
Reactie op GulleOchtendgloren147407
Ik lees de reacties en denk huh! Onze dochter is namelijk 10 weken, weegt b ...
Zie hier op deze afbeelding:

7 maanden geleden
Reactie op Pannenkoekplantje
Zie hier op deze afbeelding:

Dank hiervoor, maar snap er nix van. Want onze dochter doet t echt goed op die hoeveelheid (Uiteraard rustig opgebouwd), geeft ook weinig terug en als ze eerder genoeg heeft, stopt ze met drinken. Als we deze grafiek zouden aanhouden, zouden we 15 x de fles moeten geven ipv 5x 🤯 en daarnaast.. we verdelen t over 2 flesjes en als de 90cc op is huilt ze gelijk van de honger... je laat je baby ook niet huilen. Na een 2e flesje is ze helemaal tevreden.
7 maanden geleden
Voor de duidelijkheid, de berekening voor wat je baby nodig heeft is de hoeveelheid kilo x 150, dus in ons geval:
Baby weegt 6 kilo, dus 6 x 150 = 900 cc op een dag. Als ik dat zou verdelen over flessen van maar 60cc, komt er 15x uit. Dan ben je dus de hele dag aan t voeden.
7 maanden geleden
Dit is van een ziekenhuis voorschrift, daar staat gewoon 180 cc en verdeeld over 5 voedingen.

7 maanden geleden
Hoi! Onze zoon is 9 weken/5,5 kilo en wij geven ook 5x180. Rustig opgebouwd. Krijgt ze minder, dan gilt ze het uit. Wil hij vaker? Dan gaan we weer over naar 6x150. We letten goed op zijn behoefte en houden Max. 900 per dag aan.
Op het pak van de zuigelingenvoeding zie je ook een richtlijn.

7 maanden geleden
Dank hiervoor, maar snap er nix van. Want onze dochter doet t echt goed op ...
Nee natuurlijk moet je je dochter niet laten huilen van de honger. Dat snap ik hoor. Die afbeelding die ik deelde is wel gewoon hoe de maaginhoud biologisch gezien ontwikkeld. Is geen richtlijn of advies, zo werkt het gewoon met de groei van een babylijf. Meer om aan te geven dat 180ml op deze leeftijd voor de meeste baby’s niet zal passen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. En iedereen moet verder lekker doen wat hij zelf wil natuurlijk 😜
7 maanden geleden
Hier 11 weken, 3 flesjes van 150 en 2 van 180.
Kan makkelijk! CB heeft dat hier ook aangegeven!
Weegt iets meer dan 6kg
7 maanden geleden
Dank hiervoor, maar snap er nix van. Want onze dochter doet t echt goed op ...
Dat is logisch, want als je die hoeveelheid eenmaal gegeven hebt en de maag is hiermee (onnatuurlijk, dat helaas wel) opgerekt, dan heeft je kleine daarna natuurlijk niet meer genoeg aan een kleinere hoeveelheid. Het schema dat je deelt van het ziekenhuis is gewoon overgenomen van wat de producenten van kunstvoeding op hun verpakking aangeven, dat heeft niets met de natuurlijke maaginhoud te maken, die is veel kleiner. Met kunstvoeding is echter de instelling ‘zo veel mogelijk geven zodat er zoveel mogelijk tijd tussen zit’, want dat is natuurlijk het meest praktisch voor de ouders. Maar ergens is het ook best gek, want zelf laat je ook niet vaak 4 uur tussen de momenten dat je iets eet of drinkt. Tenminste, ik doe niet graag 4 uur zonder kopje thee 😉
7 maanden geleden
Voor de duidelijkheid, de berekening voor wat je baby nodig heeft is de hoe ...
Werkt ook zo met bv🙈ik zit aan de 12 voedingen per dag. Geef ongeveer om de 2uur voeding. Omdat ze waarschijnlijk vaker kleine beetjes drinken en dus sneller komen voor voeding.
Met flesvoeding is dit al snel anders 😅lees altijd dat er maar zo weinig voedingsmomenten zijn en dan meteen zo’n volle fles. Ieder zn keus maar ik vind het heftig voor zo’n baby maagje.. jouw baby is dit waarschijnlijk van begin af aan nu zo gewend dus snap dat je niet zomaar kunt veranderen.
7 maanden geleden
Ik lees de reacties en denk huh! Onze dochter is namelijk 10 weken, weegt b ...
Hier precies hetzelfde hoor..
Al vanaf het begin toen we nog kleine beetjes gaven, gaf hij al heel snel aan meer te willen want als zijn fles op was dan gilde hij nog van de honger..
7 maanden geleden
Oi, zonder andere mensen weer op de tenen te trappen… Ik schrik van de meningen van een aantal andere mama’s hier, je zou je bijna direct een slechte moeder gaan voelen 🤭
Hoe dan ook, wij geven ook flessen van 150 ml, dochter is 10 weken en 5,5 kg. CB gaf ook bij ons aan dat we evt. 180 konden proberen als ze aangeeft meer te willen.
7 maanden geleden
Je moet gewoon naar de kind luisteren! En niet naar wat sommige je hier zeggen. 100ml per voeding is moet ik zeggen wel heeeeeel erg weinig voor een kind van 6 kilo. Onze zoon weegt t kilo en drinkt 4x 150 en 1x100 snachts niks. Dit is normaal. Je moet t gewicht x150ml doen en dat totaal verdelen over de flessen. Zo heb je een schatting van t minimale. En anders vraag je t consultatiebureau.
7 maanden geleden
Reactie op Rexxies
Echt? Mijn zoontje is 7 weken en 5kg hij krijgt 130 ml en ze doen echt heel ...
Ja! Ik gaf aan dat we ‘s avonds vaak nog een kleine fles tussendoor doen omdat ze anders het niet red tot we alle drie naar bed gaan in de avond. Toen zei ze, je zou anders ook 180 kunnen aanbieden. Zien of ze het dan wel red, wij hebben er voor gekozen om bij 5x150 + 1x90 te blijven gezien ze dat pas net drinkt.
hoe vaak geven jullie die 130? Zou daar het aan kunnen liggen waarom jullie cb moeilijk doet?
7 maanden geleden
Wat ons is verteld is dat er geen standaard “maat” is alleen een ondermaat. Ons zoontje is 9wk, 4,9kg en drinkt al 2 weken 180+6. Hij drinkt tussen De 120 en 180. Ons zoontje kwam maar niet aan, dus ze zeiden fles ophogen en kijken als hij dat opdrinkt. De pediatrie in het ziekenhuis (Frankrijk wonen we) gaf aan dan 120 echt te weinig was voor zijn leeftijd en gewicht.
Wij nemen dus altijd 180 en baby drinkt wat hij wil. Soms zelfs 6 voedingen per dag. Hij drinkt vaak tussen de 780 en 900 ml per dag. (Hij komt nu eindelijk goed aan).