22 Reacties

13 dagen geleden

Ik zou zelf nooit voor wasbare gaan. Mijn schoonzusje deed het en haar kinderen hadden altijd kapotte billetjes variërend van heel rood tot echt bloeden. Ik besef dat dat natuurlijk niet voor iedereen met wasbare luiers geldt hoor! Maar het heeft het voor mij goed verpest 🤭 Wij gebruiken pampers, echt heel fijn! Maar als je wel voor wasbaar wilt gaan, kun je ook voor de hybride optie met inleg pampers gaan die je eruit kunt halen en weggooien.

13 dagen geleden

Wij gaat ook voor wegwerp, jk zie bij mij op de opvang ook alleen maar kindjes die wasbaar gebruiken met kapotte en rode billen, soms zelfs tot bloeden😢 echt heel naar voor die kindjes. Schijnt te komen doordat het niet goed absorbeert, dus als ze plassen zitten ze in de nattigheid. Dus zou je eigenlijk steeds gelijk na elke plas een droge aan moeten doen.

13 dagen geleden

Wij hebben vanaf 4-5 maanden wasbare luiers gebruikt bij onze eerste zoon. Nooit problemen gehad met luieruitsag of wat dan ook, ook al smeerden we helemaal niks. Ik gebruikte Petit Lulu luiers met een overbroekje over en was elke 3 dagen. Ik verhuur zelf luiers via via en ik merk wel dat, voor een eerste kindje, het de eerste weken/maanden al een grote aanpassing is aan de baby zelf, dat het wassen van de luiers er echt te veel aan is. De one size luiers beginnen ook pas ten vroegste rond 3 maanden te passen. Zo een pakket huren kost niet veel een je hebt ineens meerdere systemen om te testen en je kan ineens zelf je mening vormen.

13 dagen geleden

Reactie op ThK

Wij hebben vanaf 4-5 maanden wasbare luiers gebruikt bij onze eerste zoon. ...
Maar hoe gaat dat wassen dan in zn werk?

13 dagen geleden

Reactie op Mosan21121994

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik gezien heb: de poepluiers eerst uitspoelen onder de kraan zodat de meeste poep eruit is en daarna samen met de plasluiers in de wasmachine. Mijn schoonzusje had een speciale geurdichte waszak in de luiertas waar ze de luiers die ze onderweg verschoonde in deed.

13 dagen geleden

Reactie op AnyaE

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik gezien heb: de poepluiers eer ...
Vraag me toch af hoe hygienisch dat is. Poepresten die mee de wasmachine in gaan. Zal het idee zijn, maar vraag me dan af of de bacterien niet achterblijven in de wasmachine of zich aan andere was hechten

13 dagen geleden

Reactie op Mosan21121994

Vraag me toch af hoe hygienisch dat is. Poepresten die mee de wasmachine in ...
Ik kan niet zeggen dat ik het niet met je eens ben 😉 Ik vond zelf het uitspoelen in de wasbak nog meer een ding, zeker toen het in mijn wasbak gebeurde 😬 In de wasmachine wordt gewassen met hoge temperaturen en zeep, dus ik denk dat wel losloopt. Maar het lauwe water waarmee het uitgespoeld wordt, lijkt me toevoegen aan een schone wasbak 😕

13 dagen geleden

Reactie op AnyaE

Ik kan niet zeggen dat ik het niet met je eens ben 😉 Ik vond zelf het uits ...
*NIET toevoegen 😊

13 dagen geleden

Reactie op Mosan21121994

Als je ze gebruikt hebt komen ze allemaal in een waszak. Kaka gooi je eerst in de wc eens het vast is. Je hebt ook inlegvellen om die op te vangen die sommigen gebruiken. Ik spoel ze eerst voor en dan een lange 60 graden was met voorwas, met wasproduct zonder parfums, gedoseerd voor zeer vuile was.

13 dagen geleden

Reactie op AnyaE

Ik kan niet zeggen dat ik het niet met je eens ben 😉 Ik vond zelf het uits ...
Ja, poep uitspoelen in je wasbak klinkt ook niet echt zo fris nee 😅

13 dagen geleden

Ik ga voor wegwerp. Vond het al erg druk en pittig met een baby en alles wat erbij kwam kijken bij onze dochter. Soms echt even standje overleven. Het gemak van gewoon een luier weggooien en nieuwe pakken is toch een luxe wat ik onszelf weer gun 😊

13 dagen geleden

Ik hoor in mijn omgeving echt wel heel veel positieve ervaringen over wasbare luiers, maar toch ga ik ook de 4e keer voor wegwerp. Ik weet niet waar ik de tijd/energie en zin vandaan moet halen om poep door een wasbakputje te proppen en naast de 2 wassen die ik per dag al draai er nog eentje extra te moeten doen voor de luiers.

12 dagen geleden

Nog nooit de behoefte gehad om te reageren op een topic, maar in dit geval toch even: NEE JE HOEFT GEEN POEP DOOR EEN PUTJE TE PROPPEN! Hahaha. Zelfs niet uit te spoelen in de wasbak. Wij gebruiken al 2 jaar wasbaar voor onze oudste en gaan het voor de jongste ook zeker doen. Poep komt op een inlegvel en gooi je in de prullenbak, net als wegwerp. Qua gedoe verder: wij werken allebei 32h en komen prima rond met de was elke 3 dagen, je gooit er na de voorwas namelijk handdoeken of ander wasgoed bij, dus die was had je sowieso al gedraaid. Kapotte billen hebben wij nog nooit last van gehad. Ken daar ook geen verhalen van uit mijn (wasbare) omgeving. Grootste pluspunt volgens mijn vriend: nog NOOIT een spuitluier gehad. Grootste pluspunt volgens mij: ventje is zindelijk sinds 22 mnd, alleen nog luier voor dut en nacht. Als je het overweegt, laat je eens voorlichten door Nederlandse bedrijven die ze verkopen (Google is je vriend) en stel al je skeptische (poep door putje haha) vragen. Pm me even als je onze hoe-start -ik-met-wasbaar braindump wil hebben die we inmiddels sturen als nieuwe ouders ons er naar vragen.

12 dagen geleden

Reactie op Floormidabel

Nog nooit de behoefte gehad om te reageren op een topic, maar in dit geval ...
Nou ja dit dus. Onbekend maakt onbemind misschien. Als het echt zoooooo vies was zouden andere ouders toch geen wasbare luiers gebruiken? Wij gebruiken nu 20 maanden wasbaar, zoon is bijna zindelijk, en nr 2 krijgt straks ook weer wasbaar. We werken allebei 36 uur, kunnen de extra was (2 wasjes per week) prima bijbenen omdat er na een uitgebreide voorwas in de WASMACHINE (geen spoelbak, jakkes) andere 60/90 graden was bij gaat. Het is misschien aan de voorkant iets meer werk om een pakket luiers te kopen en dat kast aan het begin iets meer, maar wij hebben straks €1500 euro bespaard en geen wekelijkse ritjes naar de luier container.

12 dagen geleden

Wij gaan wasbaar gebruiken. Ik gebruik al bijna 10 jaar voor mezelf wasbaar maandverband etc dus voor ons een no-brainer. Gisteren een consult gehad van Nappy’s.nl, is gratis en dan krijg je duidelijke (juiste!) informatie. Helemaal prima dat niet iedereen weet hoe het werkt maar dan hoef je ook geen onjuiste aannames rond te strooien (met de hand uitspoelen is bijvoorbeeld helemaal niet nodig). Als je er geïnteresseerd in bent laat je dan vooral vrijblijvend informeren door mensen met kennis van zaken. Het is ook geen alles of niks verhaal. Je kan ook een paar luiers in huis halen en eens proberen voordat je helemaal overstapt. Laat je vooral niet afschrikken door de gekke verhalen die je hoort en hoe anderen ertegenover staan.

12 dagen geleden

Dat kindjes in wasbaar meer luieruitslag of rode pijnlijke billen hebben is echt onzin. Nat tegen de billen is helemaal niet erg, de meeste luieruitslag ontstaat juist doordat wegwerpluiers teveel vocht aan de huid onttrekken (juist voor dat “droge gevoel”). Als je toch huidproblemen krijgt bij wasbaar is er of een schimmelinfectie (die kan élk kind krijgen, niet alleen met wasbaar) of heb je langdurig je luiers verkeerd gewassen (geen sterk genoeg wasmiddel, niet op 60 graden, etc). Ik werk al bijna 3 jaar als consulent en heb bij mijn oudste ook ruim anderhalf jaar (toen was hij al zindelijk) wasbaar gebruikt. Heb dus niet alleen mijn eigen ervaring maar die van heel veel ouders én een groep van ruim 60 consulenten. Poep door de wasbak is ook echt niet nodig. Je gebruikt gewoon een inlegvel waarmee je de poep weggooit. Heel soms komt er wel iets langs dat inlegvel, dat kun je even met een wc-papiertje eruit halen en in de wc gooien. Ja, dan kun je wel eens wat poep aan je handen krijgen. Maar dat kan ook als je een flinke wegwerp-poepluier gaat verschonen. En die spuitluiers waarbij de poep helemaal over de rug zit? Die heb je met wasbaar niet doordat de elastieken gemaakt zijn om honderden keren gebruikt te worden, niet voor eenmalig gebruik. En daardoor dus veel beter alles binnenboord houden. Onbekend maakt onbemind en er gaan over wasbaar echt horrorverhalen rond. Deels vanuit de oudere generatie die nog met gevouwen doeken en veiligheidsspelden moest luieren. Maar de moderne wasbare luier is echt heel anders en makkelijker. Als je ervoor openstaat, je kunt via bv Nappy’s gratis een consult krijgen. Dan kun je zien hoe het werkt en ook al je vragen stellen aan een moeder die zelf wasbaar gebruikt(e) voor haar kindje(s)!

12 dagen geleden

Reactie op Evanna

Dat kindjes in wasbaar meer luieruitslag of rode pijnlijke billen hebben is ...
Mag ik vragen welk wasmiddel jij bijvoorbeeld gebruikt of welke fijn zijn?

12 dagen geleden

Reactie op Noledam

Mag ik vragen welk wasmiddel jij bijvoorbeeld gebruikt of welke fijn zijn?
Ariel sensitive gebruiken wij!

12 dagen geleden

Klein inkijkje in onze luierlade 🥰

12 dagen geleden

Wij zijn begonnen met wasbare luiers maar ism twijfels over groei bij borstvoeding en moeilijk te zien hoeveel plas er in de luier zit zijn we er mee gestopt. Tevens had ik tweedehands buitenbroekjes waarbij het elastiek niet goed meer bleek. Hiermee dat dus lekkende luiers. Tip dus in iedergeval nieuwe buitenbroekjes. De binnenluier kan prima 2dehands. Wij zijn uiteindelijk ivm geen rekening meer hoeven houden met de was voor de luiers ook nooit meer terug gegaan naar wasbaar, maar dat is een individuele afweging