31 Reacties

2 maanden geleden

Ik denk dat het bij je eerste kindje wel fijn is om hulp te krijgen, bij de 2,3 ect snap ik als je het niet doen

2 maanden geleden

Ik vond het persoonlijk heel erg fijn: hulp bij borstvoeding, extra controle op gezondheid mama en baby, hulp in huishouden, er voor waken dat je je rust pakt

2 maanden geleden

Je eigen gevoel hierin volgen hoor ! Bij onze 1e hadden we een vervelende ervaring .. ze bezorgde ons meer werk dat dat ze ons opleverde , doodmoe waren we als zij weg was .. Ik ben sowieso iemand die het niet heel fijn vind om zomaar mensen over de vloer te hebben. En zo iemand komt toch echt in je prive zone. Wij wilden bijvoorbeeld geen badje doen, maar lekker met haar gaan douchen. Nou zo hoorde het niet volgens de kraamverzorgende .. Dit keer doen we het anders , we trekken ons eigen plan.

2 maanden geleden

Ik stond eerst ook niet zo te springen om Kraamzorg, ik vind het lastig om mensen over de vloer te hebben die dan ook nog vertellen wat je moet doen. Maar o wat was het fijn!! We hebben er zoveel aan gehad! En klikt het niet dan kan je dat meteen aangeven bij het bureau en gaan ze wat regelen. En heb je er na een paar uur/dagen genoeg van dan kan je ze gewoon naar huis sturen. Ik zou zeggen, laat ze gewoon komen en ervaar het. Maar volg je gevoel

2 maanden geleden

Reactie op Babywens77

Ik denk dat het bij je eerste kindje wel fijn is om hulp te krijgen, bij de ...
Het is wel mijn "eerste". Vorige zwangerschap stilgeboren tweeling. Is het fijn omdat je bij de eerste minder ervaring hebt (met babys)? Bedoel je dat?

2 maanden geleden

Reactie op OpheliaF

Het is wel mijn "eerste". Vorige zwangerschap stilgeboren tweeling. Is he ...
Ja ik denk dat ze dat bedoelt… je hebt totaal nog geen handvaten als je nog geen kinderen hebt of met kinderen werkt; zoals aan- en uitkleden, borst- of flesvoeding geven en hoe je dit kan doen en andere opties, wassen in de douche of in bad en hoe je de kleine dan het beste kunt vasthouden, waar je overal rekening mee kan houden, verschonen van de luiers en tips daarbij… Maar uiteraard je eigen gevoel in volgen.

2 maanden geleden

Ik was er bij onze eerste van te voren ook skeptisch over en echt het idee van ‘zo’n vreemde in je huis bah!’. Maar ooooohh wat vonden we het fijn!!! Door onderbezetting hadden wij minimale uren (vanwege borstvoeding nog iets meer maar zegmaar 3u per dag vier dagen en daarna nog twee dagen 2 uur). Achteraf perfect voor ons en wij hadden een mega lieve rustige vrouw die zo goed bij ons paste! Dat is natuurlijk even afwachten. Ik vond die minimale uren perfect, maar eigenlijk ook écht heel fijn. Ze verschoonde elk ochtend fris m’n bed, mn vriend ging dan huid op huid met de baby en ik kon even douchen. Daarna was er dan tijd om alles uit te leggen omtrent de verzorging, het eerste badje etc., en dat was zo fijn want we voelden ons echt veel zekerder na een dag of 3. Ze hielp met borstvoeding, verwees me door naar een fijne lactatiekundige, hielp met de stuwing en had allemaal superfijne tips. Ik vond het zo waardevol achteraf!

2 maanden geleden

Ik heb zelf een hele positieve ervaring met het maken van goede afspraken met de kraamzorg. Wij hadden bepaalde dingen die we graag zelf wilden doen, zoals koken, en dat lieten ze dan ook echt aan ons. Heb dusdanig fijne ervaring met deze kraamzorg dat we gaan kijken of we haar nu weer kunnen krijgen. Heb je een beeld wat je zelf zou willen doen? Mijn advies zou zijn om een bureau te zoeken die hierin kan voorzien!

2 maanden geleden

Ik heb ook enorm getwijfeld bij mijn zoontje want ik wilde geen mensen in m’n (kleine) huisje, en ik heb 6jaar ervaring in de kinderopvang/ als nanny dus vond dat ik wel voldoende wist. Toen om laten praten voor minimale aantal uren door de vk: want lichamelijke checks voor jou en baby, ondersteuning huishouden, grens bewaken bij visite, etc. Uiteindelijk om laten praten voor maximale uren door de intake met de kraamzorg: want ik wilde borstvoeding geven en terugschalen in uren kon altijd nog. Nou... Ondanks m’n ervaring met kids, konden wij écht niet zonder haar. Ze is alle uren geweest, stond nooit in de weg, en ze was echt nodig. Want ookal weet ik veel, ik weet niks van de eerste dagen/week. En mijn vriend wist al helemaal niks, dus hij heeft juist alles moeten leren. Daarnaast kon ik met hechtingen amper mijn bed uit en m’n vriend was daardoor ook doodop van de nachten. Daarnaast is het echt een goede ondersteuning in een periode waar je niet veel in kan (tenzij je amper wat van je bevalling voelt, maar dat is zeldzaam). Dus ik ben oprecht volledig omgedraaid met mijn mening: altijd doen. Niet tevreden = minder uren of echt je mond opentrekken en ze wegsturen als je het niks vindt. Want dat kan altijd nog. Andersom, als in, erachter komen dat je het toch nodig hebt, dat gaat dus niet! En voor de opmerkingen bij de tweede: ze helpen je ook met de zorg voor je eerste kindje, wat ook heel behulpzaam kan zijn! Elk kindje is toch weer anders, dus ookal was de kraamweek met de eerste prima en denk je alles te weten, hoeft dat nu echt niet zo te zijn met bijv onderkoeling of geelzucht! (Ik weet overigens dat niet alle kraamzorg even goed zijn, maar ook dan moet je echt voor jezelf opkomen en om een andere vragen, doe je dat niet ben je een dief van je eigen portemonnee! Dus dat vind ik geen goede reden om het niet te doen)

2 maanden geleden

Sorry, lange reactie, maar hopelijk heb jij (en meelezers) er wat aan!

2 maanden geleden

Nog geen ervaring met kraamzorg, maar misschien kan je kijken naar een zzp kraamzorg bij jou in de buurt. Wij vinden dit erg fijn omdat we nu al weten wie er bij ons thuiskomt die kraamtijd en dat je dus goed samen afspraken kan maken. Geeft mij veel rust dat ik weet wie er komt ipv verrassing. Ook gaf zij aan dat ze alle uren maakt en dus niet te maken heeft met de druk van een kraamzorgorganisatie die te veel clienten heeft en te weinig werknemers. Zij deelt haar eigen tijd in en zorgt dat ze alle uren kan maken.

2 maanden geleden

Reactie op Nola1203

Nog geen ervaring met kraamzorg, maar misschien kan je kijken naar een zzp ...
Zijn de kosten hiervan in eigen bijdrage nog hoger?

2 maanden geleden

Reactie op MelanieBabyB

Ik heb ook enorm getwijfeld bij mijn zoontje want ik wilde geen mensen in m ...
Herkenbaar! Ik had snel vertrouwen in mijn rol als moeder zijnde maar juist voor mijn man was het super waardevol! Die vond het allemaal eng en spannend en ze heeft hem echt in die week klaargestoomd. Helemaal trots toen hij samen met Emma ging douchen. Dus het is niet alleen voor jou fijn, maar ook voor onze mannen die soms echt niet weten wat ze te wachten staat 🤭

2 maanden geleden

Ik ben zelf kraamverzorgster, en het belang van een kraamverzorgster is vooral om de groei, complicaties en ontwikkelingen in de gaten te houden. Landen waar ze geen kraamzorg leveren, komen baby s en moeders veel sneller in het ziekenhuis doordat ze niet doorhebben hoe geel hun baby is bijvoorbeeld. En het is gewoon fijn dat de kraamverzorgster af en toe de baby over kan pakken als jullie liggen te dutten. Soms heeft een moeder gewoon niet door hoeveel impact alles kan hebben en kan je er juist slechter uit komen als je niet begrensd wordt soms. Zijn zoveel mama's die te snel en te veel willen en erg last gaan hebben van van alles. Kan nog wel even doorgaan.

2 maanden geleden

Ik vond het heel fijn. Al was het alleen om wat huishouden, kind in de gaten houden en mijn hechtingen in de gaten houden. Ook heel veel tips gehad. Je kunt altijd iemand eerder weg sturen, of voor minimaal aantal uur voor de controles van jou en je kindje. Ik lees overigens dat je een stilgeboren tweeling hebt gehad. Wij hebben voor onze dochter een stilgeboren dochter gehad. Het was heel fijn om dit te kunnen te delen, erom kunnen huilen en ze heeft eventjes op onze dochter gepast zodat wij naar het graf van onze dochter konden. Achteraf veel te grote belasting voor mij, maar ik had er zoveel behoefte aan dat het heel goed was. Wij hebben dit overigens heel duidelijk aangegeven bij de intake. We wilden geen stagiaires en iemand met wie we het konden hebben over onze overleden dochter zonder dat diegene in paniek zou schieten oid.

2 maanden geleden

Reactie op Ninadepina1994

Zijn de kosten hiervan in eigen bijdrage nog hoger?
Volgens onze verloskundige even duur als Kraamzorg via een bureau! Mits ze een contract hebben met de zorgverzekeraar. Volgens mij via bijv kraamzorg 1 op 1 is dat gecoverd

2 maanden geleden

Reactie op Ninadepina1994

Zijn de kosten hiervan in eigen bijdrage nog hoger?
Nee geen extra kosten , maar zou dit nog wel checken bij die persoon zelf ivm contracten ofzo!

één maand geleden

Reactie op Mimaw200

Ik ben zelf kraamverzorgster, en het belang van een kraamverzorgster is voo ...
Snap wat je zegt. Maar denk je dat ik zelf kan bijhouden en aan de bel trekken? (Zoals groei, complicaties en ontwikkelingen de eerste week?). Ps. Niet onaardig bedoeld, maar vraag het me echt af. Natuurlijk is elk situatie anders en elke vrouw anders.

één maand geleden

Ik had dat ook. Ik heb bij mijn eerste en tweede daarom ook gekozen voor minimale uren (24dacht ik), dat vond ik wel fijn. Dan heeft ze precies genoeg tijd voor controles van jou en je baby, een badje, meekijken met de borstvoeding en evt wat huishouden. Maar dan zit je niet meteen de hele dag met een vreemde in huis

één maand geleden

Hi, uiteindelijk vooral je eigen gevoel volgen hierin. Niks is goed of fout! Ik vond het wel erg fijn dat ze er waren, na 2/3 uurtjes had ik het ermee gehad en stuurde ik ze telkens vriendelijk na huis. Maar in die uurtjes keken ze de kleine even na, kon ik wat vragen stellen en stelde het mij toch altijd even gerust om alles te bespreken. Wellicht is het al gezegd, maar je zou je wel ervoor kunnen aanmelden. Merk je na 1/2 dagen dat je je echt niet prettig voelt kan je altijd aangeven dat het niet nodig is als ze aanwezig zijn.