32 Reacties

één maand geleden

Dit is ook iets wat mij de laatste tijd steeds meer bezig houd, voornamelijk de vermoeidheid wordt nu echt te veel. Daarnaast nu al weer last van mijn bekken, mijn rug en nog steeds misselijk. Over 3 weken wordt de werkdruk voor mij op het werk nog hoger en ik loop nu eigenlijk al op mijn tenen, de combinatie werk, huishouden en onze andere 2 dochters wordt nu echt te veel merk ik, ondanks dat ik nog maar 14 weken zwanger ben (wel van een tweeling dus wellicht dat het daardoor nu zwaarder aan voelt). Ik zit er aan te denken om komende week met mijn werkgever in gesprek te gaan en te bespreken om halve dagen te gaan werken.

één maand geleden

Vanuit Rijksoverheid heb je recht op elke dag een extra uur betaald pauze. Ik neem dit uur pauze elke dag op aan het einde van de dag. Werk nu drie dagen in de week 7 uur per dag ipv 8 uur. Dit mag je zolang inzetten als je zelf wilt.

één maand geleden

Reactie op Crossheart

Vanuit Rijksoverheid heb je recht op elke dag een extra uur betaald pauze. ...
Wat fijn dat jouw werkgever dat goed keurt! Ik mag ook een uur extra pauze nemen maar niet aan het begin of aan het eind van de werkdag (terwijl ik het dan het meest nodig heb 😅)

één maand geleden

Ik heb precies het zelfde… ik ben morgen 17 weken en heb zo’n last van m’n onderrug. Ik ga donderdag voor t eerst naar een bekken fysio. Ik moet morgen weer werken na 2 weken vakantie te hebben gehad en ik zie er zo tegenop. Ik werk als verpleegkundige op een (lichamelijk) zware afdeling. Maar ik wil me ook niet aanstellen.. ik ben pás 17 weken… wat moet ik doen 😖

één maand geleden

Ik heb ook behoefte aan meer pauze en loop ook echt op m'n tenen. Helaas mag ik geen extra pauze nemen van m'n manager, al hoewel we er wel recht op hebben. Als ik extra pauze wil, dan moet ik langer doorwerken, dus daar heb ik niets aan.

één maand geleden

Reactie op Sunflowers

Ik heb ook behoefte aan meer pauze en loop ook echt op m'n tenen. Helaas ma ...
Dit is tegen de wet in. Ik zou degene wijze op de wet en dit mag niet worden genegeerd.

één maand geleden

Reactie op Crossheart

Vanuit Rijksoverheid heb je recht op elke dag een extra uur betaald pauze. ...
Weet je toevallig of dit uur dan wordt betaald door het uwv? Ik zou dit ook willen maar ben echt net gestart met m’n nieuwe baan dus durf het niet te vragen.

één maand geleden

Reactie op Sunflowers

Ik heb ook behoefte aan meer pauze en loop ook echt op m'n tenen. Helaas ma ...
Heel raar dat dit niet mag, in de wet staat gewoon beschreven dat je recht hebt op meer pauze en daar niet langer voor hoeft te werken. Bij mijm vorige zwangerschap deden ze ook eerst beetje lastig, toen heeft mijn verloskundige een mail gestuurd naar mijn bazin en toen kon het ineens wel 🙃

één maand geleden

Ik ben nu 17 weken zwanger, van een tweeling. Thuis nog een peuter en een dreumes en sinds twee weken gedeeltelijk ziekgemeld. Ik hoopte in het tweede trimester me wat beter te voelen maar het is helaas niet zo. Ontzettend vermoeid, misselijk, bekkenklachten. Dus na een tijd aantobben toch maar aan de bel getrokken. Zowel leidinggevende als bedrijfsarts waren erg begripvol en nu ik 5 uur per dag werk, voel ik me stukken beter. Klachten zijn niet weg natuurlijk maar ik hou de dagen vol en ben ook nog blij :) Kortom, misschien eens laagdrempelig met je leidinggevende bespreken? Als dat niet soepel gaat, advies vragen bij je verloskundige of de bedrijfsarts. 40 uur per week en zwanger is pittig!

één maand geleden

Ik ben zwanger van een tweeling, nu 13 weken, en zit al 6 weken thuis (waarvan 3 weken vakantie, maar toen kon ik ook echt niet werken). Veel te vermoeid, na 1,5 uur ben ik al aan het knikkenbollen en gaat het niet meer. Opnieuw aangedrongen dat ik graag een bedrijfsarts wil spreken, maar mijn leidinggevende vind dat nog niet nodig helaas. Met de verloskundige besproken dat ik dan maar gewoon niet werk, kindjes en eigen gezondheid gaan toch echt voor!

één maand geleden

Wow ik zie zoveel reacties van andere aanstaande tweelingmoeders hier. Ik ben aan het solliciteren en verwacht een tweeling. Ook lekkere combi die wel wat spanning geeft maar voordeel is wel dat ik veel rust kan nemen nu. Het stelt me wel wat gerust te lezen dat ik me niet aanstel dat ik al heel snel klachten krijg bij inspanning. Dat hebben jullie ook! Blijkbaar is dit nu al bij een tweelingzwangerschap toch een tandje meer! Ik wens jullie veel sterkte en rust toe en ik hoop op veel begripvolle werkgevers 😅 Het lijkt me sowieso bij sommige beroepen heel zwaar combineren, heel veel sterkte en ik zou altijd in overleg gaan met je werkgever voor aangepast werk of tijdelijk minder uren. Als je een goeie werkgever hebt denken ze echt wel met je mee!

één maand geleden

Ik ben nu 14 weken zwanger en werk in 3 ploegen ik merk ook dat het af en toe te veel wordt (erg moe)alleen hebben wij een Cao en mag ik pas die uur extra pauze pas nemen vanaf 20 weken. Ditzelfde geld ook voor de nachtdiensten die vervallen ook met 20 weken

één maand geleden

Reactie op jelle7333

Ik ben nu 14 weken zwanger en werk in 3 ploegen ik merk ook dat het af en t ...
De wet gaat voor een cao. In de wet staat dat je 1/8e van je werkdag extra pauze mag houden en het cao mag daar niet van afwijken in jouw nadeel. Dus gewoon het gesprek aangaan en anders langs de bedrijfsarts als jouw werk niet wil luisteren.

één maand geleden

Reactie op Sunflowers

Ik heb ook behoefte aan meer pauze en loop ook echt op m'n tenen. Helaas ma ...
Nou ja zeg… dat is echt niet hoe het werkt. Je kunt tegen je baas zeggen dat in artikel 4:5 lid 1 van de Arbeidstijdenwet staat dat je recht hebt op extra pauzes tijdens je werk (1/8e deel van je werkdag) en dat je dat dan niet hoeft in te halen. Wel goed om dit per app of e-mail te doen, want officieel moet je die extra pauze wel aanvragen en krijg je die niet automatisch. Hopelijk kom je er zo uit! Gedoe op werk is vast het laatste waar je nu zin in hebt. ☺️

één maand geleden

Valt mij op uit jullie berichten dat veel werkgevers toch hun eigen draai aan de regels willen geven. Goed inlezen waar je recht op hebt en hier ook voor strijden als je daar behoefte aan hebt. Je zit uiteindelijk zelf met de gebakken peren als je het helemaal niet meer trekt en je werkgever vervolgens ook. Succes allemaal!

25 dagen geleden

Reactie op jennifer0792

Weet je toevallig of dit uur dan wordt betaald door het uwv? Ik zou dit ook ...
Dit wordt betaald door je werkgever. 😁

25 dagen geleden

Reactie op Boerma25

De wet gaat voor een cao. In de wet staat dat je 1/8e van je werkdag extra ...
Mijn bedrijfsarts heeft dit zelf aangeven dat de extra pauze pas vanaf 20 weken is en heeft dit dus ook bij mij op het werk aan mijn baas doorgeven dus helaas schiet ik er weinig mee op. Gelukkig sturen collega's me wel een x weg om wat te drinken ofzo

25 dagen geleden

Reactie op Anne0913

Ik ben zwanger van een tweeling, nu 13 weken, en zit al 6 weken thuis (waar ...
Je mag altijd zelf een vrijblijvend gesprek aanvragen met je bedrijfsarts. Daar hoeft je leidinggevende niets over te weten te komen als je dat niet wilt 😀.

25 dagen geleden

Reactie op jelle7333

Mijn bedrijfsarts heeft dit zelf aangeven dat de extra pauze pas vanaf 20 w ...
Boerma25 heeft gelijk. De wet gaat boven een cao, zeker in jou geval waarin de regels uit de cao nadeliger zijn voor jou als werknemer. Je baas en de bedrijfsarts hebben het dus niet juist. Wijs ze hierop en kaart het aan bij HR. Succes!

25 dagen geleden

Reactie op LanaAa

Boerma25 heeft gelijk. De wet gaat boven een cao, zeker in jou geval waarin ...
Ik ga er eens achteraan en anders zet ik de verloskundige erachter Dank je