32 Reacties

25 dagen geleden

Ik kan elke zwangere vrouw aanraden om bij de bedrijfsarts langs te gaan. Dit kan in overleg met je leidinggevende, maar kan ook op eigen initiatief en vertrouwelijk. Ook bij een vertrouwelijk gesprek kan de bedrijfsarts iets betekenen. Vrije uren gaan dan via uwv. Ik lees hieronder een paar verhalen die strijdig zijn met de wet. En richtlijnen worden ook krom uitgelegd. Goed zelf lezen en zet desnoods je verloskundige in om iets aan te bevelen. Op de website van nvab kun je zelf vinden wat in wetgeving staat en wat in de richtlijn Zwangerschap, postpartumperiode en werk.

25 dagen geleden

Reactie op jelle7333

Mijn bedrijfsarts heeft dit zelf aangeven dat de extra pauze pas vanaf 20 w ...
Wat vervelend dat je bedrijfsarts niet de juiste informatie geeft! Zeker voor jezelf opkomen nu hoor, veel succes!

25 dagen geleden

Ik werk in het onderwijs, fulltime. Ik heb 3 groepen, waaronder een kleutergroep. Ik ervaar het als pittig. Ik bem nu bijna 16 wk en zeker na een dag kleuters trekt mijn buik mega. Ik heb in principe een kwartier pauze tussen de middag, maar daar blijft soms niets, soms 5 min over. Afgelopen weken veel extra dingen, zoals ouderavond, schoolfeest in de avond, oudergesprekken. En ik merk dat ik nu wel stress heb. Gewoon van alles. En vervolgens krijg ik stress om het stress, want het is niet goed voor de baby. Mijn leidinggevende zegt dat ze nog nooit gehoord heeft dat een zwangere recht heeft op extra pauze en spreekt mij er zelfs op aan als ik iets eerder wegga of bijv na de verloskundige. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Voor de zomer kreeg ik ook al (zonder reden) de volle laag, dus het voelt alsof ik op dun ijs loop. Maar dit houd ik niet vol tot januari...

25 dagen geleden

Reactie op An4485

Ik werk in het onderwijs, fulltime. Ik heb 3 groepen, waaronder een kleuter ...
Jeemig, wat heftig en vervelend van je leidinggevende! Ik zou zoals hier genoemd zo snel mogelijk een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts of je melden bij HR van het bestuur. Zij moeten hier echt beter op gaan acteren, anders zitten ze over een tijd zonder jou omdat je dan ziek thuis zit.

25 dagen geleden

Reactie op jelle7333

Ik ga er eens achteraan en anders zet ik de verloskundige erachter Dank je ...
Als ze moeilijk blijven doen kun je altijd voor een paar uur de ziektewet in gaan. Voor mij waren de werkdagen te lang tot 17u en nu werk ik elke dag tot 15u.

25 dagen geleden

Reactie op jelle7333

Mijn bedrijfsarts heeft dit zelf aangeven dat de extra pauze pas vanaf 20 w ...
Weet niet wat voor werk je doet. Maar hier ook nachtdiensten en cao zegt vanaf 12 weken niet meer maar wet zegt eigenlijk gewoon als je zwanger bent hoef je geen nachten meer te doen en inderdaad gaat de wet boven de cao.

25 dagen geleden

Reactie op An4485

Ik werk in het onderwijs, fulltime. Ik heb 3 groepen, waaronder een kleuter ...
Ik zou haar gewoon wat linkjes mailen van Rijksoverheid waar dit heel helder staat uitgelegd. Met haar leidinggevende of HR in de cc. Ook afspraken verloskundige mogen tijdens werktijd. Ik krijg echt zin om hem/haar zelf op te bellen. Haha!

25 dagen geleden

Reactie op LanaAa

Ik zou haar gewoon wat linkjes mailen van Rijksoverheid waar dit heel helde ...
Haha, bel maar 😜 Ze is nu zelf afwezig, maar ik denk dat ik toch moet proberen om aan te geven dat ik het zo niet volhoud...

25 dagen geleden

Wat rot en ook tegelijkertijd super raar dat je werk/bedrijfsarts zo reageren en foutieve informatie hebben. Ik ben dan denk ik te eigenwijs, want ik zou zeggen: hier zijn de regels, dit is de wet. De groeten. Anders haal ik er een vakbond bij.

25 dagen geleden

Reactie op Elizabeth.

Ik heb precies het zelfde… ik ben morgen 17 weken en heb zo’n last van m’n ...
Ik werk ook als verpleegkundige en heb dit mijn vorige zwangerschap ook gehad.. veel te lang doorgelopen met rug en bekkenklachten met als resultaat een jaar na m’n bevalling nog steeds niet pijnvrij! Ik zou je echt willen aanraden om goed naar je lijf te luisteren en op tijd ik te grijpen. Nu zwanger van de tweede en heb wederom dezelfde klachten, dus werk nu maar 2 ochtendjes in de week (met name opname gesprekken en geen zware zorg) Ja je voelt je misschien lullig, maar niemand heeft er wat aan als jij er straks na je zwangerschap een jaar uit ligt.

25 dagen geleden

Reactie op An4485

Ik werk in het onderwijs, fulltime. Ik heb 3 groepen, waaronder een kleuter ...
Ik werk ook in het onderwijs... zo te horen heb jij geen prettige directie. Ik werk 4 dagen. 3dagen groep 3 ej 1dag kleuters. Ik heb vorig schooljaar de 5e ziekte opgelopen hier tijdens zwangerschap en ben nu extreem voorzichtig. Ik heb aangegeven dat ik me niet prettig voel die ene dag bij de kleuters. Dit is nu, heel fijn, aangepast en doe ik andere dingen die dag. Eerder heeft ze wel eens gezegd echo niet onder werktijd te doen. Toen zei ik dat ik daar gewoon recht op heb. Dat pakte ze niet heel tactisch aan. Ze bedoelde meer dat ze hoopt dat ik echo's zoveel als mogelijk na werktijd plan, maar natuurlijk kan het onder werktijd als het niet anders is. Ik heb ook al veel extra dingen gehad, zoals gesprekken en studiedagen etc en merk dat ik het pittig vindt. Zodra ik meer pauze wil, ga ik dit ook zeker aangeven en verwacht ik echt dat ze hierin mee zal denken. Voor jou hoop ik dat je toch het gesprek nog eens aan kunt gaan..

24 dagen geleden

Reactie op LS5236

Ik werk ook als verpleegkundige en heb dit mijn vorige zwangerschap ook geh ...
Wat onwijs klote dat je een jaar erna nog steeds pijn had! 😟 Ik ben vandaag naar werk gegaan en heb echt geprobeerd op te letten maar heb nu nog meer pijn, ook op plekken waar t eerst nog niet pijn deed. Hoeveel weken ben je nu zwanger? Ik moet vrijdag, zaterdag, zondag avond weer en ik zie er zo tegen op. Ik ga echt aan de bel trekken als het vrijdag niet gaat