12 Reacties

3 maanden geleden

Ik heb ben ook 6 weken maar ik heb het al op werk verteld aangezien ik mega misselijk ben in de ochtend en ik met röntgenwerk. Maar ik herken je heel goed hierin

3 maanden geleden

Je hebt tijdens je zwangerschap recht op extra (doorbetaalde) pauze. Dit is 1/8e van de dagelijkse werktijd, dus 1 uur als je normaal gesproken 8 uur per dag werkt. Daarnaast moet je werkgever een geschikte, afsluitbare ruimte aanbieden om te rusten (met een bed of rustbank). Alleen al om deze reden zou ik het vroeg vertellen, zodat je hier gebruik van kunt maken in deze periode met vermoeidheid etc.. Mijn vorige zwangerschap was tijdens Covid, dus toen werkte ik volledig thuis. Dit keer ga ik zeker gebruik maken van bovenstaande wetgeving. Merk dat ik nu na de lunch compleet instort, dus een halfuurtje liggen zou fijn zijn 😅

3 maanden geleden

Reactie op LHH92

Je hebt tijdens je zwangerschap recht op extra (doorbetaalde) pauze. Dit is ...
Heb je hier een bron van toevallig? Hier een werkgever die daar naar verwachting moeilijk over gaat doen maar gezien fysiek werk is extra pauze zeer welkom.

3 maanden geleden

Reactie op Flip1

Heb je hier een bron van toevallig? Hier een werkgever die daar naar verwac ...
Vervelend! Ik zou ze deze website laten zien https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap

3 maanden geleden

Reactie op LHH92

Je hebt tijdens je zwangerschap recht op extra (doorbetaalde) pauze. Dit is ...
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook gemerkt dat dit in de praktijk soms zoooo lastig is. Het ligt er misschien ook aan wat voor werk je doet.. Maar als verpleegkundige in het ziekenhuis, met de vaak al hoge werkdruk, lukt het echt niet altijd op zo maar even alle patiënten aan een collega over te dragen om extra te rusten te nemen

3 maanden geleden

Ik ben sinds 5 dagen enorm misselijk (24 uur per dag), begin bij het ruiken of zien van eten al te kokhalzen en word 's nachts meerdere keren wakker van de misselijkheid. Ik heb de hele dag het gevoel elk moment te moeten overgeven, alleen dat is gelukkig niet het geval. Regelmatig wat eten zoals droge crackers lijkt niets uit te maken, het enige wat minimale verlichting geeft is plat liggen. Ik zie enorm op tegen deze werkweek en hen geen idee hoe ik dit moet volhouden (ik werk op een acute afdeling in het ziekenhuis en ben continue in beweging). Ik ben heel benieuwd of jullie dit herkennen of wellicht tips hebben tegen de misselijkheid.

3 maanden geleden

Reactie op SR1994

Ik ben sinds 5 dagen enorm misselijk (24 uur per dag), begin bij het ruiken ...
Op de site Thuisarts (samenwerkingsverband van o.a. NL Huisartsen Genootschap) staat het één en ander aan tips, waaronder het gebruik van gember (vers, in pil vorm, ed.). Ook staat het middel tegen reisziekte (wagenziekte/zeeziekte) als optie, wanneer je erg veel last heb. Dit is vrij verkrijgbaar, maar advies aldaar is om het wel te bespreken met jouw (huis)arts. https://www.thuisarts.nl/zwanger-misselijk-en-overgeven/ik-ben-zwanger-en-misselijk

3 maanden geleden

Reactie op LHH92

Je hebt tijdens je zwangerschap recht op extra (doorbetaalde) pauze. Dit is ...
Bij ons bieden ze dat niet aan

3 maanden geleden

Reactie op SR1994

Ik ben sinds 5 dagen enorm misselijk (24 uur per dag), begin bij het ruiken ...
Maria kaasjes helpen best wel goed. Ik ervaar namelijk het zelfde als jij.

3 maanden geleden

Reactie op Roosje1997

Maria kaasjes helpen best wel goed. Ik ervaar namelijk het zelfde als jij.
Wat vervelend dat je hetzelfde ervaart, hopelijk voel je je gauw wat beter. Dankjewel voor je tip! Ik weet alleen niet wat Maria kaasjes zijn 🙈

3 maanden geleden

Reactie op Roosje1997

Bij ons bieden ze dat niet aan
Dit is geregeld in oa de Arbeidstijdenwet, dus het is geen kwestie van wel of niet aanbieden. Hier hoort je werkgever zich aan te houden.