4 Reacties

8 dagen geleden

Een keizersnede icm bijbehorende ziekenhuisopname valt onder een basis verzekering. Ik hoefde zelf hiervoor ook geen eigen risico te betalen. Kosten zoals kraamzorg bijdrage, lactatiekundige, bekkenbodem fysio etc kan je aanvullende verzekering voor afsluiten. En als je nog kosten verwacht te maken die onder het eigen risico vallen, dan kan je inderdaad daar wel naar kijken. Ik ben er zelf ook nog niet uit maar in het algemene forum is ook een groot topic over zorgverzekering 2025

8 dagen geleden

In principe geldt dat je alleen je eigen risico kwijt bent wanneer je: met de ambulance mee moet voor of na je bevalling, en wanneer je niet aanvullend bent verzekerd voor bepaalde zaken (zoals fysio of zh-bevalling op eigen verzoek, zonder pijnstilling). De eigen bijdrage kraamzorg valt buiten het eigen risico en is ook iets wat je aanvullend kan meeverzekeren

8 dagen geleden

Reactie op swmriw15

In principe geldt dat je alleen je eigen risico kwijt bent wanneer je: met ...
Was voor mij de reden om eigen risico bijvoorbeeld op de max te houden, omdat de kans op een thuisbevalling of andere situatie waarbij je met de ambu mee moet heel klein is. Bij een zh-bevalling met pijnstilling ben je medisch en wordt dit gedekt door de verzekering, dus geen extra kosten.

8 dagen geleden

Grootste tip (waar ik zelf ook tegenaanloop); check van tevoren of er zorgcontracten zijn met 1) het ziekenhuis waar je wil bevallen 2) je verloskundige praktijk en 3) je kraamzorg organisatie. Verder is ‘t naar mijn idee om het even. Beval je in het ziekenhuis met medische indicatie? Dan zijn de kosten vergoed vanuit je basisverzekering. Beval je zonder medische indicatie in het ziekenhuis? Dan betaal je een eigen bijdrage waar ook weer een maximum aan zit. Sommige verzekeraars bieden een aanvullende dekking die iets meer mee betaald aan kraamzorg, dingen rondom borstvoeding of een ziekenhuis bevalling maar dat is nooit 100%. Maak voor jezelf dus even een berekening of je voordeliger uit bent met zo’n aanvullende dekking of niet.