12 Reacties

22 dagen geleden

Hoi, Dat lijkt mij vervelend nieuws en een spannende periode, terwijl je moet wachten op uitsluitsel. Ik ben het met je eens dat niet alle informatie op Google betrouwbaar is, maar er zijn zeker wel betrouwbare bronnen op het internet. Je kunt bijvoorbeeld kijken op: https://www.thuisarts.nl/zwangerschaps-diabetes https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/soorten-diabetes/zwangerschapsdiabetes#:~:text=De%20symptomen%20van%20zwangerschapsdiabetes%20zijn,je%20de%20symptomen%20ook%20niet. https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/thuisarts-nl12329/ Ik heb overigens zelf geen persoonlijke ervaring met zwangerschapsdiabetes, hoewel ik al vanaf vroeg in de zwangerschap het idee heb dat mijn buik aan de grote kant is. De verloskundige ziet geen reden tot zorg. Ik ben nu 21 weken.

22 dagen geleden

Hey, hoe groot was de baby bij de metingen eigenlijk? Bij mij waren de metingen ook wat verhoogd. Ik heb niet alles onthouden maar de buikomvang was P90. Daarboven gaan ze het pas meten. Toch ga ik ook een suikertest doen. Mijn vriend en ik zijn allebei niet zo groot en mijn zus heeft diabetes type 1. Hoewel diabetes type 2 in de familie. dacht ik meer een risicofactor is. Over een paar weken heb ik de testIk let er nu op om niet al te veel suiker en koolhydraten binnen te krijgen. Soms snoep ik wel maar even wat minder. En ze zeggen dat het goed is om wat meer verspreid over de dag te eten. Ook is beweging goed. Dat zijn de dingen waar ik nu wat meer op let uit voorzorg. Meer kan je er denk ik niet aan doen.

22 dagen geleden

Ik heb geen ervaring met zwangerschapsdiabetes, maar wel met een groot kindje. Bij mijn vorige zwangerschap waren geen tekens dat ik een erg groot kindje zou verwachten. Ze zeiden wel iets groter dan gemiddeld. Uiteindelijk is ze op “p98” geboren. Wij moesten 1 nachtje in het ziekenhuis blijven omdat ze om de zoveel uur haar suikerwaardes wilde meten. Alles was goed met haar en s ochtends mochten we naar huis. Ondanks dat artsen/vk “bangig” zijn voor een groot kindje, zou ik mij alleen doordat ze groot is niet bang laten maken. Gezondheid is natuurlijk een ander verhaal, maar puur “de baby is groot” hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik krijg dit keer wel een suikertest (dagcurve want wil geen drankje) en groeiechos. Voor de zekerheid let ik op wat ik eet en zorg ik ervoor dat ik bij de koolhydraten die ik eet altijd ook eiwitten en of gezonde vetten eet 😊

22 dagen geleden

Hi, ik had bij mijn eerste zwangerschapsdiabetes. Dit kwam uit de suikertest. Ik at toen koolhydraatarm en hij is met 3500 gram geboren bij 38+3, na inleiding. Hij had geen suikerproblemen na geboorte. Een jaar na deze zwangerschap bleek dat ik helaas toch chronische diabetes 2 had ontwikkeld. Ik werd vrij snel na deze diagnose zwanger en volgde op advies ziekenhuis hun dieet (niet kh-arm). Uit de echo's bleek al dat het een groot kind zou worden, maar de echoscopiste had het ondanks alle groeiechos niet goed ingeschat: met 37+6 (na 'lichte' inleiding) werd mijn 2e zoon geboren met een gewicht van 5 kilo en was de bevalling spannend door schouderdystocie. Ook had ik veel meer vruchtwater dan verwacht. Hij heeft een week in het ziekenhuis gelegen, met name omdat zijn longen nog niet rijp waren. Aan de buitenkant was hij weliswaar groot maar zijn organen waren nog prematuur. Ook hij had geen last van suikerproblemen. Later bleek dat mijn placenta normaal formaat was maar dus te klein voor zo'n groot kind. Een paar dagen later had het dus heel anders kunnen aflopen.... Ter info: binnen 3 maanden zat mijn zoontje weer op de gewone curve en inmiddels (2,5 Jr oud) zelfs aan onderkant curve. Nu zwanger van de derde. Het gaat heel goed. Ik eet weer kh-arm (Niet té, 80-120 gram kh per dag), ik heb een minder stressvolle baan (stress heeft slechte invloed op je suikers ondanks goede leefstijl) en ik gebruik nog nauwelijks insuline. Laat je goed adviseren door de verloskundige etc, maar blijf ook dichtbij jezelf wat voor jou goed voelt. Genoeg slapen, ontspannen, bewegen en niet te gek met suikers.

22 dagen geleden

O ja nog een tip: toen ik bij de eerste zwangerschap diabetes kreeg merkte ik dat ik een tijdje echt teleurgesteld en boos was in/op mijn lichaam en niet meer vd zwangerschap kon genieten. Een paar sessies met de haptonoom heeft mij toen heel erg geholpen om weer vertrouwen in mijn lichaam te krijgen

22 dagen geleden

Jup hier beide zwangerschappen. Ik kon het met een dieet af. Bij mijn eerste dachten ze ook een groot kind. Dus toen met 38 weken ingeleid en hij woog 3790 gram. Mochten niet meteen maar huis omdat zijn bloedsuikers eerst moesten worden gecontroleerd. Bij mij tweede ook ingeleid, maar i.o.m. de gynaecoloog. Had niet perse gehoeven maar samen besloten om met 39 weken in te leiden. We mochten daarna meteen naar huis. Beide kinderen hebben er niks van over gehouden. Gynaecoloog vertelde het heel mooi. Ze hebben het gewoon heel goed van binnen bij je, eigenlijk soort snoepwinkel. Maar door de hoge suikers wat wij binnen eten, kunnen de babys na de geboorte een dip krijgen. Rond de 28 weken moet ik weer een suikertest en de kans is groot dat ik ditmaal weer zwangerschaps diabetes heb. Qua dieet, heb ik minder gesnoept, minder brood( want daar gingen mijn suikers van omhoog) verder eigenlijk niks bijzonders. Gewoon gedoseerd gegeten. En heel af en toe gesmokkeld(bijvoorbeeld kerst of sinterklaas)

22 dagen geleden

Reactie op LillyWish

Hi, ik had bij mijn eerste zwangerschapsdiabetes. Dit kwam uit de suikertes ...
Dankjewel voor je bericht! Wat naar om te lezen dat je diabetes 2 hebt ontwikkeld, ik las inderdaad dat je 50% kans hebt om het te krijgen als je zwangerschapsdiabetes hebt. Super fijn dat je ondanks dit en de onjuiste inschattingen twee gezonde kindjes op de wereld hebt kunnen zetten, dat geeft mij ook al een veel beter gevoel ookal kan het bij mij natuurlijk altijd anders lopen! Heel veel succes met je derde zwangerschap en dat het zo goed mag blijven gaan! Super bedankt voor het delen van je ervaringen en de tips, ga ik zeker meenemen!

22 dagen geleden

Reactie op DynamischeOlijf730273

Hoi, Dat lijkt mij vervelend nieuws en een spannende periode, terwijl je m ...
Bedankt, daar heb je zeker gelijk in! Ga op de sites een kijkje nemen. Fijn dat de verloskundige geen reden ziet tot zorg en dat het zo mag blijven!

22 dagen geleden

Reactie op Fox2

Ik heb geen ervaring met zwangerschapsdiabetes, maar wel met een groot kind ...
Oke, bedankt voor het delen! Dan ga ik mij inderdaad niet al te druk maken over het feit dat hij voor hun groot is. Alles is verder prima dan blijf ik gewoon positief! Mag ik vragen waarom je geen drankje wilt? Ik heb mij daar eigenlijk niet in verdiept en wist niet dat je nog een optie had🫣

22 dagen geleden

Reactie op Celine1999

Hey, hoe groot was de baby bij de metingen eigenlijk? Bij mij waren de meti ...
Hey, zijn hoofdomtrek is 75.6 en buikomtrek 66.8 als ik het goed heb! Ik zou eigenlijk niet weten tussen welke getallen het moet zitten. Is altijd fijn om een test te doen zodat je het zeker weet en je je kan aanpassen en vooral als het in de familie zit. Ik ga daar inderdaad ook op letten zodat ik het al een beetje voor ben en dat hij niet sneller groter wordt. Ik ben zelf echt een zoetekauw dus ik vind het wel echt heel lastig en probeer niks in huis te halen🫣 Bedankt voor je tips!

22 dagen geleden

Reactie op Saje

Hey, zijn hoofdomtrek is 75.6 en buikomtrek 66.8 als ik het goed heb! Ik zo ...
Ja een test is altijd fijn voor de zekerheid en ik hoorde dat ze er ook met de metingen naast kunnen zitten zo halverwege de zwangerschap. Ik hou ook echt van zoetigheid, maar met het oog hierop lukt het wel wat beter om het af en toe te nemen.

22 dagen geleden

Reactie op Saje

Oke, bedankt voor het delen! Dan ga ik mij inderdaad niet al te druk maken ...
Suikerdrankje is standaard protocol, dus dat zullen ze in eerste instantie aanbieden. Ik heb zelf gehoord dat het drankje niet prettig is en als je moet overgeven je het opnieuw moet doen. Mijn belangrijkste reden is dat ik nooit in één keer zoveel suikers binnenkrijg en ik dat dus nu ook niet wil. Ik geloof niet dat het schadelijk is voor je baby, maar ik geloof ook niet dat het goed is voor de baby. Dis als er een andere manier is doe ik dat liever. Lees weleens dat het iets minder betrouwbaar is, maar mocht er twijfel zijn kan ik altijd nog kiezen om het drankje wel te doen.