22 Reacties
5 dagen geleden
Onze dochter van 2 heeft nu zins 2 week een mee groeibed wou nu doen en niet langer wachten word nog druk zat voor haar in februari peuterspeelzaal en maart baby. Dus dacht doe nu. Gaat super goed. Maar moet wle zeggen ze slaapt al zins 19 manden in opgebouwd ledikant omdat ze er uit kom. Dag wist ze al maar nu is bed nog wag groter en hoger
5 dagen geleden
Geen ervaring of tips, maar wij zijn precies hetzelfde van plan! Hopelijk na de kerstvakantie kan de kleine over van ledikant naar normaal eenpersoonsbed (wel met zo’n hekje aan de rand, zodat ie er niet slapend uit rolt). Lijkt ons ook fijner om voor de bevalling te doen dan erna.
5 dagen geleden
Onze jongste is 2 weken geleden 2 geworden, maar slaapt sinds ze 10 maanden is al in een vloerbedje. Onze oudste ook rond die leeftijd. Op die leeftijd was het vooral een weekje aanpoten omdat alles dan nog nieuw en interessant is, maar dat het ook wel heel snel went.
We zijn wel met haar verjaardag overgestapt van slaapzak naar pyjama+dekbed, dat ging echt verrassend goed. De eerste paar dagen heb ik nog wat extra gecheckt en haar 's nachts opnieuw ingestopt als ze eronder weg was gerold, maar ze was echt zo trots dat ze een pyjama aan mocht in plaats van een slaapzak. Hele soepele overgang.
Als je gaat overstappen naar een ander bedje zou ik het inderdaad wel iets eerder dan maart doen, enerzijds zodat je niet alle grote veranderingen tegelijk hebt, maar anderzijds ook omdat je waarschijnlijk wel een paar onrustige nachten ermee gaat hebben. Dat zou ik persoonlijk liever nu doen dan vlak voordat ik moet bevallen 😉
5 dagen geleden
Wij hebben een zoon van 4, die met 2 jaar over ging naar dit uitschuifbare meegroeibed van de Ikea. En een dochter van 2 die nu in ditzelfde bed gaat slapen en de overstap maakt van ledikant naar peuterbed. Onze zoon heeft een hoogslaper gekregen. Beide keren is het super goed en zonder moeite gegaan!
In maart verwachten wij de derde en we wilden net als bij de andere kinderen niet het idee geven dat hun bedjes afgestaan moesten worden aan de baby op het moment dat deze er is. Beter een paar maanden eerder ivm jaloezie. Mochten de nachten dan toch wat minder zijn in het nieuwe bed, heb je dat niet icm een newborn.

5 dagen geleden
Mijn dochter van juli 2024 heb ik sinds zondag in deze: https://www.petiteamelie.nl/montessori-vloerbed-nid-70-x-140-cm-naturel-pb140nidna.html. Nu met de opening naar de muur en volgende week draai ik hem denk ik om. Eigenlijk geen probleem.
Ik vond een ‘hoog’ bed of normaal eenpersoons toch nog wat te groot/spannend. Ze is nog maar zo klein 😅.
4 dagen geleden
Onze oudste was 2 jaar en 2 maanden toen de tweede kwam. Ze heeft daarna nog een jaar in haar ledikant geslapen.
Jongste een half jaar een cosleeper/wieg en daarna ook in een ledikant.
Voor de oudste op haar derde verjaardag direct een groot 1-persoons bed gekocht (met vast bedhekje), heel tevreden mee.
Voor de jongste op haar derde verjaardag en peuterbed gekocht - puur omdat een groot bed niet in haar kamer past... maar vond dat zoals hieronder al gezegd dus wel gedoe, dat je dan voor een relatief korte tijd ook weer een andere maat matras, lakens, dekbed enzo nodig hebt.
3 dagen geleden
Hangt een beetje van je kind af of het gaat werken. Onze oudste ging met 2j3m naar een peuterbed, dat ging prima. De middelste hebben we rond diezelfde periode geprobeerd maar die was er echt nog niet klaar voor. Hij heeft uiteindelijk tot na z’n 3e verjaardag in een ledikant geslapen. Nu bij de derde (2,5) heb ik niet zo’n haast, moet er niet aan denken om die kleine dwarskeutel ‘‘s nachts rond te hebben lopen. Baby gaat eerst lekker in de cosleeper, tegen de tijd dat ze daaruit is kan grote broer vast wel naar een peuterbed. Hier dus wel voor peuterbed gekozen, met straks 4 kinderen kon dat prima uit…
3 dagen geleden
Reactie op BvSJT
Mijn dochter van juli 2024 heb ik sinds zondag in deze: https://www.petitea ...
Onze dochter is ook van juli 2024 en hebben precies dit bedje ook gekocht! Gaan er binnenkort mee beginnen, zodat we haar ledikantje kunnen gebruiken in de babykamer. Ben benieuwd hoe het hier zal gaan🫣 hebben jullie het nog op een bepaalde manier geïntroduceerd?
3 dagen geleden
Mijn zoontje wordt in feb 2 jr dus wilden hem ook vast laten wennen aan nieuwe kamer en peuterbed. Slapen ging nog niet goed er in, dus ledikant staan nu daarnaast om wel te wennen aan de kamer en spelen af en toe in peuterbed..
Hoop wel keer over te gaan maar last dat dit vanaf 2,5-3jr beste is, dan hebben ze denkbeeldige hekken ofzo en blijven ze in bed liggen
3 dagen geleden
Ik zou echt nog een jaartje wachten. Gaat je denk ik enorm schelen in de Newborn periode.
Onze dochter is net 3 en afgelopen weekend over gegaan naar een 1 pers bed (met 2/3 hekje) en dit is direct goed gegaan en ze slaapt er heerlijk in door en is er nog geen enkele keer uit gekomen.
3 dagen geleden
Allebei onze jongens zijn met de 14 maanden uit het ledikantje gegaan naar een groter bed. We lieten ze zelf een leuk dekbedovertrek uitzoeken en een extra knuffeltjes en hebben het aan ze uitgelegd. Het ledikantje verdween meteen om gedoe te voorkomen dat ze toch terug willen. Ze zijn allebei meteen de eerste nacht, zonder gedoe, in hun grote jongensbed gaan slapen.
Zolang wij er enthousiast en leuk over doen maar wel duidelijk uitleggen hoe het zit, werken ze hier gelukkig meestal zonder problemen mee als het gaat om veranderingen.
3 dagen geleden
Onze oudste was echt verschrikkelijk met de overstap. De tweede gaat iets soepeler: van ledikant naar eenpersoonsbed. Voor de jongste hebben we nu sinds 1 maart een vloerbed en hij is bijna 2. We hebben een campingbed op z’n kamer gezet en als hij daar in wil slapen of als hij heel vaak z’n bed uitkomt leggen we hem daarin. De oudste moesten we altijd bijliggen, maar dat is sinds 2-3 maand gelukkig redelijk voorbij. De jongste vindt het interessant en ziet z’n grote broer in een groot bed liggen, dus dat gaat wellicht makkelijker!
2 dagen geleden
Hier hetzelfde! Mijn zoontje is nu 20 maanden en vanaf woensdag geprobeerd in het peuterbed (vloerbed), wat eigenlijk super goed gaat! Moet er wel nog even bij blijven totdat hij in slaap valt want anders wil hij eruit zodra ik eruit ga, maar verder heel soepel!
Wij hebben hem ook echt betrokken bij het in elkaar zetten van het bedje en bewust het ledikantje wel uit de kamer gehaald, zodat hij weet dit is mijn nieuwe bedje en daar ga ik slapen. Ik zou het zeker proberen!
2 dagen geleden
Wij hebben met 13 maand de overstap gemaakt naar een vloerbed. De opening is naar de muur en ze durft er niet zelf uit te klimmen met slaapzak. Ze is nu 17 maand en omdat we niks hebben veranderd qua routine slaapt ze gemakkelijk. Bed staat op zelfde plek als ledikant stond, ze slaapt met slaapzak, haar knuffel en een speen. Als ze gaat slapen doen we gansje (van flow amsterdam) aan en heel kort de tingeltangel.
Nu is onze dochter heel makkelijk en slaapt ze al door sinds de eerste maand. 😅
Ik zou juist nú voor de overstap gaan. Het kan voor zo’n kleine een grote stap en verandering zijn en als je dat in combinatie doet met een pasgeboren baby erbij, kan dat het alleen maar lastiger maken. Wij gaan in Januari starten met het stoppen van de speen, omdat ik mn dochter er voor de geboorte van onze zoon in maart er af wil hebben. Dan heb je één ‘grote’ verandering per keer! ❤️
Succes lieve mama
gisteren
Ik had ook de gedachte dat het misschien te vroeg is (zoontje wordt in februari 2). We zijn zaterdagmiddag gestart en dat dutje ging vlekkeloos. Sindsdien z’n ledikant gedag gezwaaid en slaapt nu sinds twee na heten dus in zijn nieuwe peuterbed!