39 Reacties
2 maanden geleden
Mijn eerste bevalling was in het ziekenhuis omdat ik medisch was.
De heenweg met al die weeën was een hel voor mijn gevoel terwijl het maar een ritje was van 12 minuten. Dan nog parkeren, rolstoel in, het halve ziekenhuis door en mijn weeën waren verdwenen....
Ook heb ik er 24 uur moeten verblijven in het kraamhotel (de kraamafdeling was vol, zo vervelend 😂)
Het is wel echt een luxe dat je de hele dag op bed kan liggen en alles voor jou en je partner wordt gedaan. Eten halen, baby optillen, controle voor de moeder, flesjes klaarmaken. Als mijn man tussendoor weg was om de hond uit te laten hielpen de verpleegkundigen. Het was een pittige bevalling en ze we waren beide doodop dus we hebben veel kunnen slapen in alle rust en tussendoor echt alleen met de baby bezig geweest. Alleen de verhuizing van de 'verloskamer' naar het kraamhotel, de terugreis met een innieminnie baby'tje in een maxi cosi, zelf in die auto moeten zitten terwijl je beurs bent van onderen en elke hobbel voelt en thuis meteen weer die trap op omhoog vanwege de bedrust vielen mij erg tegen.
Mijn tweede bevalling was thuis, hier heb ik zelf voor gekozen. Ik vond het erg fijn om in mijn vertrouwde omgeving te zijn. Qua 'rommel' merk je er zelf amper iets van want de verloskundigen en kraamzorg doen alles meteen in de wasmachine/vuilniszakken. Je kan na de geboorte lekker met je kindje in je bed blijven liggen en ik slaap thuis altijd beter dan waar dan ook. Ook dat je al je eigen spullen bij de hand hebt en deze niet uit een tas hoeft te vissen vond ik fijn.
Mijn voorkeur gaat toch wel weer uit naar een thuisbevalling vanwege de vertrouwde omgeving en het feit dat ik die volksverhuizing elke keer niet prettig vond.
Weet wel dat je in het ziekenhuis altijd op de juiste plek zit, mocht er iets mis gaan tijdens of na de bevalling!
2 maanden geleden
Ik wilde heel graag thuisbevallen in een bevalbad. Dat lukte de 1e 6 cm en was zo fijn. Toen moest ik naar t zkh helaas maar hier was ik ook in goede handen gelukkig. Mijn vk bleef tot het einde ondanks dat ik medisch was. Ik vond thuis heel fijn en mooi in onze bevalbubbel. Maar door alles wat daarna gebeurde was ik zo blij dat we in t zkh waren. Nu moet ik helaas weer in t zkh bevallen maar ik hoop dat ik de eerste centimeters thuis weer kan opvangen. Luister naar je gevoel. Ik kon t bevalbad lenen van de vk en kocht alleen een hoes ervoor.
2 maanden geleden
Ik ben thuis bevallen bij mijn eerste zoon en hoop dat nu ook weer te kunnen doen. Ik vond het zo fijn 🙏🏻 lekker je eigen plek, je eigen spullen. Het hielp mij enorm om me zo prettig mogelijk te voelen. Ook daarna om in je eigen badkamer je te kunnen opfrissen. Echt heel fijn. Qua rommel heb je nergens last van haha want dat wordt allemaal voor je gedaan.
2 maanden geleden
Bij mijn eerste zoontje wou ik sws thuis bevallen (ziekenhuisangst), het liefst in een bevalbad. Helaas ging alles ineens mega snel (vanuit het niets persdrang) dus het bad was geen tijd voor om op te zetten. Uiteindelijk thuis in bed bevallen. Dit was heel goed gegaan.
Deze bevalling wil ik weer thuis, een bad hoeft niet per se.
2 maanden geleden
Ik wou sowieso al in het ziekenhuis dat vonden zowel ik als mn vriend een fijner idee, nu was het uiteraard wel echt mijn keuze hoor.
Maar uiteindelijk ervoor gekozen om ingeleid te worden dus dat moest sowieso in het ziekenhuis. Uiteindelijk blij mee want ik had alle weeën die er maar waren, maar dat was waarschijnlijk door de weeënopwekkers, dus de ruggenprik was een hele fijne toevoeging.
En mn zoon was een sterrenkijker uiteindelijk en had het daardoor ook een paar keer wat zwaarder waardoor ik niet mocht persen enzo, maar ik vond het toch wel fijn dat ze dit in het ziekenhuis goed in de gaten konden houden (geen idee hoe dat bij een thuisbevalling zit hoor)
2 maanden geleden
Ik ben bij de eerste thuis bevallen en hoop bij de tweede weer zo ´n fijne bevalling te hebben thuis.
Ik heb sws een hele rustige en lieve verloskundige die erbij was en ook deze keer weer bij m’n bevalling zal zijn. Dat lijkt me sws echt fijner dat je je bij iemand op je gemak voelt.
Verder was het heerlijk om onder de douche te stappen om weeën op te vangen, daar ben ik uiteindelijk ook bevallen. En om daarna met je kindje in je eigen bed te kunnen liggen.
Dieren maken niet voor niets een nestje denk ik altijd, lijkt mij persoonlijk niks om op een ‘vreemde ´ plek te moeten bevallen.
Ik heb trouwens wel wat voorbereiding gedaan voor de bevalling. Elke dag oefeningen van pregancy & postpartum tv op youtube en van mijn verloskundige vanaf week 37 aangeraden gekregen om 5 dadels per dag te nemen een 1 of 2 kopjes frambozenblad thee😄
2 maanden geleden
Ik ga weer in het ziekenhuis bevallen. Bij mijn 1e ook gedaan in verband met een schunt in mijn hoofd dat als er iets gebeurt artsen er snel bij kunnen zijn.Hoop wel in het ziekenhuis te kunnen bevallen waar ik de vorige keer ook bevallen was. Vond de ruggenprik enorm fijn en dat kan natuurlijk alleen in het ziekenhuis
2 maanden geleden
Ik denk dat dit een van de meest persoonlijke keuzes ooit is. Ik ben 2x in het ziekenhuis bevallen en ga dat deze keer ook weer doen. Ik moet er écht niet aan denken om thuis te bevallen, volgens mij ben ik dan juist alleen maar bezig met mijn omgeving met al mijn eigen spulletjes en of dingen vies worden enzo. In het ziekenhuis is het toch niet mijn spul, dan kan ik me lekker terugtrekken in mijn eigen bubbel. Maar dat is echt zo persoonlijk.
2 maanden geleden
Ik wilde heel graag thuis, maar ben bij de eerste in het ziekenhuis bevallen omdat ik half medisch was. Vond het achteraf wel fijn. Bevalling vlotte niet, kreeg een ruggenprik (mislukte helaas), flink uitgescheurd. Dan ben je wel blij dat je er al bent.
Ik verwacht nu weer half medisch te zijn, anders neig ik alsnog naar een ziekenhuisbevalling.
2 maanden geleden
Ik ben twee keer thuis in bad bevallen. Absoluut een aanrader! Ik heb tweedehands de birth pool gekocht. Moest alleen nog even een hoes los kopen. Met 35 weken even opgezet om alles te testen. Bij de bevalling de meeste weeën buiten het bad opgevangen. Zodra ik het bad in ging kreeg ik persdrang en kon het feest beginnen. Ik was beide keren zooo blij dat ik al thuis was en dat we allemaal gezond waren/zijn!
2 maanden geleden
Mijn grote voorkeur was ook thuis, maar het liep helaas anders en het werd in het ziekenhuis. Deels in bad, maar uiteindelijk een keizersnede.
Mijn tip: waar je voorkeur ook naar uit gaat,denk ook serieus na over wat je in het scenario wil dat het anders loopt. Dus bijvoorbeeld: voorkeur thuis is bad, als naar ziekenhuis dan ook graag in bad,als dat niet kan dan
.. t/m een ks onder volledige narcose en wat zijn dan je wensen.
Je hoeft er niet vanuit te gaan dat dat allemaal gebeurt, maar zelf heb ik totaal onverwacht letterlijk elk scenario én scenario 101B voorbij gehad tijdens mijn bevalling en ik was echt super blij dat ik voor al die scenario's in de basis had nagedacht over wat ik belangrijk vond en dat mijn man dat ook wist.
Het deel van mijn bevalling in bad vond ik heel erg fijn. Het vullen duurde best eventjes dus als je erin wil moet je je partner op tijd aan het werk zetten 😉
En voor een bevalbad: die kun je huren! Bij ons kan dat via de verloskundige praktijk maar je kan het ook zelf regelen via oerbron bijvoorbeeld. Hier is een lijstje met verschillende aanbieders: https://geboorte-event.nl/bevalbad-huren/
2 maanden geleden
Bij de eerste wilde ik in het ziekenhuis bevallen, want eerste keer en toch spannend. Was ook wel fijn. Vond alleen wel dat moment dat je naar het ziekenhuis moet en je hebt al flinke weeën niet heel fijn haha.
Bij de tweede ben ik thuis bevallen. Ik vond dit echt heel fijn, gewoon lekker rond lopen in je eigen huis. Helaas toen mijn tweede werd geboren, verloor ik zoveel bloed dat de ambulance moest komen en ik met spoed naar de ok moest. Ik ben toen ruim 3 liter bloed verloren en na een lange operatie, hartstilstand en vele bloedtransfusies later zag ik dan eindelijk mijn baby.
Helaas mag ik deze keer niet thuis bevallen, ook al had ik dat wel graag gewild. Want ondanks dat het niet goed was gegaan, vond ik alles daarvoor wel heel fijn. En ook toen het zo mis ging, bleef mijn verloskundige zo rustig dat ik totaal geen paniek voelde (ik was ook al wel snel een beetje van de wereld haha). Ik kijk er dus niet slecht op terug. Mijn partner is daarentegen wel wat getraumatiseerd en vindt het heel fijn dat ik nu in het ziekenhuis moet bevallen haha.
En misschien ook gewoon fijn om te weten, dat wanneer je thuis bevalt en er gaat wat mis, je zo in het ziekenhuis bent.
2 maanden geleden
Tweemaal een mooie en fijne thuisbevalling gehad, niet in bad. Slaap zelf op zolder, dus op de eerste verdieping naast de badkamer bevallen. Zo kon ik tijdens en na de bevalling heerlijk douchen! Alles wordt weer opgeruimd en er wordt goed voor je gezorgd. Bij de eerste duurde de persfase vrij lang (2,25 u), maar alles verliep goed en kundig. Bij de tweede bevalling (in totaal 3,5 uur), kwam de kraamzorg net op tijd binnen, maar ook helemaal geen stress en alles verliep prima. Voor de derde ga ik weer proberen thuis te bevallen, maar wel met alles voor ziekenhuis in gereedheid. Het idee om in de weeen mijn vertrouwde bubbel te moeten verlaten en na een paar uurtjes alweer naar huis te moeten lijkt mijzelf vervelend. Vertrouw vooral op jezelf en je eigen keuzes. Wil je alsnog naar het ziekenhuis, dan kan dat altijd.
2 maanden geleden
Ik wilde bij mijn dochtertje heel graag thuis in bad bevallen. Helaas diordat ik medisch werd, moest ik naar het ziekenhuis.
Ze hebben hier zo goed geluisterd naar het bevalplan en het grootste deel van de weeën in het bad kunnen opvangen, helaas ging de ontsluiting zo snel dat het bevalbad van het ziekenhuis niet meer opgeset kon worden.
Maar werd zo goed begeleid, ook vele momentjes alleen dus echt niet de hele tijd medisch personeel aan het bed.
Nu ga ik wel kiezen voor het ziekenhuis, vooral omdat ik daar alles nu een keer gezien heb en weet hoe het daar wordt aangepakt. Ben nu ook half medisch dus kan ook nog geen keus worden.
Maar ook omdat we gaan verhuizen met 34weken zwangerschap en dan met een nagenoeg vreemde verloskundige de bevalling moet gaan doen. Merk dat ik me dan nu ook geruster voel nu al de keus te maken in het ziekenhuis 😅
2 maanden geleden
Nog een duit in het zakje:
Ik wilde graag thuis bevallen, maar dit werd sterk afgeraden omdat we boven een winkel woonden met steile trap en geen mogelijkheid om via het raam naar buiten te kunnen. Ik vond dat ook wel een heftige gedachte, het huis uit getakeld te moeten worden.
Dus met 9 cm nog naar het ziekenhuis gereden en ik heb het als heel fijn ervaren! Ik was niet medisch, de verloskundige stond met haar armen over elkaar tegen de muur geleund. Mn man had led-kaarsen neergezet dus er was zacht licht. Na de bevalling wilde de verloskundige een oxytocineprik zetten, wij vroegen daarmee te wachten en dat mocht. Achteraf zei ze dat ze dat thuis wel had gedaan, omdat ze thuis risico's toch wat meer willen vermijden. In het ziekenhuis is alle hulp dichtbij. Voor deze baby willen we ook wel naar het ziekenhuis, maar omdat het zo snel ging, kan het nu ook thuis gaan gebeuren. Beide is oké.
Mijn zusje was thuis bevallen, maar die moest erna met spoed naar het ziekenhuis om de placenta operatief te laten verwijderen. Vanwege de haast kwamen ze 's nachts wel thuis met alle rommel en overal bloed. Toch wil ze nu ook weer thuisbevallen, ze is bijna uitgerekend.
Wat anderen al zeggen, het is heel persoonlijk! Succes met je keuze.
2 maanden geleden
Ik ben vorige keer ook thuis bevallen. De kans is niet heel groot dat je echt met grote spoed naar het ziekenhuis moet. Daarnaast ben je ook zo in het ziekenhuis als het moet. Ik heb het niet zo met het ziekenhuis en ben blij dat ik thuis kon bevallen. Lekker in mijn eigen omgeving en bubbel. Zou het nu weer zo willen. Vond het zo fijn dat ik niet met weeën in de auto hoefde te zitten en na de bevalling gelijk kon douchen en weer mijn bed in kon.
2 maanden geleden
Ik vind het ook lastig!
Ik wil dit keer graag thuis bevallen maar bij de eerste was ik medisch omdat ik 42+1 was met gebroken vliezen. Ik was dus in het ziekenhuis. Ik werd er vriendelijk geholpen maar ik bleef na 24u met weeën (ook door opwekkers) alsnog op 4cm hangen. Uiteindelijk is het met wee opwekkers op standje maximaal en een ruggenprik gelukt.
Dit keer wil ik graag thuis bevallen. Ik heb zelf het gevoel dat als ik in mijn eigen omgeving ben en niet word “opgehaast” het beter gaat. Maar ik ben bang dat ik weer blijf hangen of toch pijnbestrijding wil en inmiddels woon ik 20min rijden van de dichtstbijzijnde ziekenhuizen. Dat vind ik toch een dingetje.
Die dadels, thee en oefeningen zijn leuk trouwens maar die heb ik vorige keer dus meer dan 5 weken lang trouw dagelijks genomen en hielpen me precies niets haha.
2 maanden geleden
Reactie op Hebe23
Ik vind het ook lastig!
Ik wil dit keer graag thuis bevallen maar bij de e ...
Oh haha bij mij was hij er al met iets meer dan 37 weken s’ochtends weeën en half 6 s’middags was hij er al😂
Lag dan niet aan de dadels en thee haha! Maar ja baat het niet schaadt het niet.
Ik denk dat het belangrijk is te doen waar jij je het meest ontspannen voelt. Dat maakt een bevalling makkelijker als je goed kunt ontspannen.
Voor de een is dat thuis voor de ander in het ziekenhuis terwijl je goed in de gaten wordt gehouden zodat ze niet teveel na hoeven denken.