59 Reacties

Het valt te zien of het type 1 of 2 is ik heb type 2

vorige maand

Reactie op HarmonieuzeKlaver531785

Het valt te zien of het type 1 of 2 is ik heb type 2
Zwangerschapsdiabetes is wat anders dan type 1 of 2 diabetes.

vorige maand

Vermijd koolhydraten. Ik heb al een keer zwangerschapsdiabetes gehad en helaas nu weer. Ook een nare bekkeninstabiliteit waardoor veel bewegen niet haalbaar is. Gelukkig hoef ik geen insuline te spuiten omdat het met een dieet goed onder controle te houden is. Koolhydraatarme producten zijn vlees, kaas, groente, sommig fruit etc. Wandel 10 minuten ongeveer 20/30 minuten na het eten, dit helpt om je glucosewaarde te laten dalen als je na 2 uur moet prikken. Als je baby te groot of te klein is of je insuline moet spuiten, moet je in het ziekenhuis bevallen en vaak ook 24u blijven. Ik zit nu op de P57 en mijn waarden zijn al sinds week 15 perfect. Als ik dit nog 10 weken volhoud mag ik thuis bevallen. Baby mag niet boven de P60 en onder de P40 komen. Je mag mij altijd een berichtje sturen als je vragen hebt

vorige maand

Ik heb het nu voor de tweede keer... vorige keer alles erop en eraan gehad. Insuline inleiding etc. Nu wel weer insuline al maar nog maar eenmaal per dag en niet 4x. Je kunt er niks aan doen... je krijgt het of niet... Vooral alles vragen wat je zelf wilt weten. Je mag mij ook alles vragen.
Ik heb diabetes type 2 dus insuline spuiten 6x vingerprik voor de waarden en om de 2 weken naar kliniek om over de waarden te praten vooral op voeding letten volkoren brood niets van suikers volkoren pasta enzo enzo... Is niet leuk maar moet

vorige maand

Reactie op Melissa812

Vermijd koolhydraten. Ik heb al een keer zwangerschapsdiabetes gehad en hel ...
Op koolhydraten lette ik al. We hebben 2 honden een Labrador en een boerenfox (Jack Russel op hoge poten) maar met de Labrador kan ik al een tijdje niet meer lopen, zij is mij te impulsief om mee te wandelen dus dat doet mijn vriend en de buurvrouw neemt haar mee als mijn vriend 's avonds aan het werk is. Met de boerenfox probeer ik iedere dag meerdere rondes van 30-40 min mee te lopen. Ik zat nuchter op 5.4 en 2 uur na het drankje op 8.0 dus ook echt net te hoog dus dat voelt wel een beetje zuur. De verloskundige zei dat ik thuis bevallen een beetje uit mijn hoofd moet gaan zetten maar hoop dat ik het onder controle kan houden en die optie wel open blijft.. 😅

vorige maand

Ik heb aanstaande maandag die test. Ben best zenuwachtig erover.

vorige maand

Reactie op Baby Stoffers

Op koolhydraten lette ik al. We hebben 2 honden een Labrador en een boerenf ...
Herkenbaar! Ik heb een labrador van 13 maanden die het formaat van een Berner Sennen heeft, wandel ik helaas ook al weken niet meer mee. Ik zat nuchter op 4.8 en na 1u op 10.3 en na 2u op 9.8 Er is hoop want jouw waarden zakken wel netjes na het drankje. 5.4 is niet mega te hoog nuchter, je moet onder de 5.3 zitten. Een vreemd truucje wat weinig bekend is, maar eet 1 a 2 uur voor het slapen gaan. Als je lichaam 12u op vastenstand gaat, gaat het in een proces dat gluconeogenese heet. Hierdoor wordt er extra bloedsuiker aangemaakt waardoor je s'ochtends dus een hogere waarde hebt dan wanneer je wel iets eet. Vooral als je moet prikken in het begin om je waarden bij te houden, zijn dit wel handige dingen om te weten. Is de groei van de baby rond de P50 lijn?

vorige maand

Reactie op DemOs

Ik heb aanstaande maandag die test. Ben best zenuwachtig erover.
Ik zou het echt over je heen laten komen, het drankje vond ik echt mier en mier zoet. Het viel ook als een blok op mijn maag, dat vond ik vervelender dan het wachten tot je weer bloed mag prikken. Maar mijn zus vond het zoete bijvoorbeeld toen der tijd wel meevallen. En als het kan, neem iemand mee die je gezelschap kan houden tijdens het wachten. Dat maakt het ook minder saai en duurt het voor je gevoel geen eeuwigheid.

vorige maand

Reactie op Melissa812

Herkenbaar! Ik heb een labrador van 13 maanden die het formaat van een Bern ...
Onze Labrador is net 2 en 26 kilo ongeveer echt zo'n lieve schat maar ze is zó enthousiast en een allemansvriend.. Die boerenfox blaft om de domste dingen en is weer meer beschermd wat soms ook vervelend is. 😂 Misschien dat het extra suiker aanmaken ook wel het 'probleem' is bij mij, ik vergeet soms gewoon echt te eten want ik heb nog steeds niet echt een hele goede eetlust en zit nu ookal heel snel vol. Ik heb nog geen groei echo gehad, die krijg ik bij de gynaecoloog. Mijn baarmoeder zat met 23+5 2 vingers boven mijn navel, wat oke was volgens de verloskundige. Ben benieuwd wat de gyn gaat zeggen, zal volgende week wel bericht krijgen wanneer ik daar heen mag.

vorige maand

Reactie op Baby Stoffers

Onze Labrador is net 2 en 26 kilo ongeveer echt zo'n lieve schat maar ze is ...
Ik herken je labrador en eetlust probleem 🤭 Ik leef op 6 crackers per dag en eet nog minder avondeten dan mijn 3-jarige. Tussendoortjes moet ik wel eten, mijn diëtiste was niet zo blij met mijn slechte eetgewoontes. Ik forceer nu echt elke 1.5 á 2 uur dat ik iets eet, kaasblokjes, komkommer, tomaten. Vandaag alleen vergeten en van half 12 tot 6 weer niets op 🙄 En het is etiketten lezen. Zo kwam ik erachter dat in een glas volle melk al snel 10gram koolhydraten zit. Mijn diëtiste adviseert maximaal 15 gram bij tussendoortjes en 50 per hoofdmaaltijd. Ik ben allang blij als ik 50 gram over een gehele dag binnen krijgt. Gelukkig helpt dit wel weer met de waarden. Let op dat je geen hypo krijgt wanneer je te weinig tot geen koolhydraten eet. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik regelmatig out gegaan, zelfs op straat, omdat mijn suikerwaarde dus te laag was. Vraag gerust in het ziekenhuis om een groeimeting als je een afspraak met de gynaecoloog hebt! Heb ik ook gekregen omdat ik wilde weten of de baby op de goede lijn zat. En die ontzettend blije, trouwe labradors.... wat moeten we ermee he 😂 Ik heb soms echt het idee dat we de grootste sukkel van het nest hebben uitgezocht terwijl het de rustige puppy was. Schijn bedriegt hahaha

vorige maand

hier sinds week 16 duidellijk dat ik zwangerschapsdiabetes heb en na 2 dagen dieet duidelijk dat ik insuline moest gaan spuiten. Ik spuit nu 4 keer per dag en prik 4 keer per dag mijn bloedsuiker (voor de rest van de zwangerschap). Ik moest in opdracht van de dietist en later ook van de diabetsverpleegkundige en internist minimaal 175gram koolhydraten per dag eten, verdeeld over de dag. Advies was te starten met 30gram bij ontbijt, 40 lunch en 60 avondeten. De overige koolhydraten verspreid over de tussendoortjes. Minder mocht niet in verband met het overgaan op vetverbranding en de ketonen die dan vrijkomen, gaven ook aan dat wanneer ik minder zou eten ik te weinig energie binnen krijg. In de avond na het avondeten even buiten een klein rondje wandelen helpt wel om de nuchtere suiker wat stabieler te krijgen en ik moet na 20:00 niks meer eten. Doe ik dit wel dan is mijn nuchtere suiker te hoog ondanks de langwerkende insuline

vorige maand

Ik heb aanstaande maandag de test.. heb er maar weinig zin in, en t lijkt me allemaal erg ingewikkeld als je op dieet moet & moet spuiten. Hopen maar op een goeie uitslag

4 weken geleden

Reactie op Melissa812

Ik herken je labrador en eetlust probleem 🤭 Ik leef op 6 crackers per dag ...
We hebben gisteren de groei echo gehad. Kindje zit op P77 en het buikje op P95! 😳 Over 3 weken weer een groei echo want op het tempo waar de kleine nu op groeit willen ze eigenlijk met 37 weken al gaan inleiden. De waardes bleven tot afgelopen dinsdag oke, sinds dien zit ik na het avond eten te hoog en kelder voor het slapen gaan naar 3.8 of lager.. Moet nog wat aanpassingen in het eten proberen en als dat niet werkt mag ik 's avonds insuline gaan spuiten.

4 weken geleden

Reactie op Baby Stoffers

We hebben gisteren de groei echo gehad. Kindje zit op P77 en het buikje op ...
Ohh jeetje wat balen allemaal! Hopelijk zakt de groei nog naar beneden. Hopelijk werkt je aanpassing in het eten voldoende zodat je geen insuline hoeft te spuiten. Zit je heel erg te hoog? Ik duim voor je mee dat het even een tegenvaller is en het hierna weer goed gaat 🍀

4 weken geleden

Reactie op Melissa812

Ohh jeetje wat balen allemaal! Hopelijk zakt de groei nog naar beneden. Hop ...
Tussen de 7.9 en 8.7 tot nu toe. Heb ergens hoop dat het met aanpassingen nog goed komt.

4 weken geleden

Echt zelf kijken met prikken waar je op reageert! Ik had met volkoren crackers en boterhammen nergens last van (piekte niet), terwijl volkoren pasta was bijvoorbeeld een ramp, maar basmati rijst weer helemaal niet! Koolhydraten volledig schrappen is ongezond voor de baby, dus kijk echt wat voor jou werkt.

4 weken geleden

Reactie op SNL93

Echt zelf kijken met prikken waar je op reageert! Ik had met volkoren crack ...
Ja daar kijken we ook de komende 2,5/3 weken naar. Moet elke avond noteren wat ik heb gegeten en kan zo zelf ook al zien dat ik op aardappelen heftiger reageer dan op bijvoorbeeld volkoren ofzo of inderdaad basmati rijst. Patat gaat dan wel weer goed, snap daar vrij weinig van maar goed 😂

3 weken geleden

Reactie op Baby Stoffers

Ja daar kijken we ook de komende 2,5/3 weken naar. Moet elke avond noteren ...
Een vriendin van mij haar partner heeft al heel lang diabetes en schijnbaar pieken de 3 P's later volgens haar. Pizza, patat en pasta. Maar na een avondje sushi (met veel rijst) piek ik ook niet, terwijl een pizza na 2u echt wel op de 7.7 zit. Gelukkig zijn je waardes niet sky high, ik weet zeker dat het je gaat lukken! Probeer veel eiwitten te eten als je een keer veel koolhydraten eet. Deze vertragen de snelheid van de suikeropname van de koolhydraten waardoor je waarschijnlijk niet zal pieken. Hoe gaat het bewegen na het eten? Hier helpt het gelukkig voldoende 🍀 Wanneer heb je weer een groei echo? Ik mag 15 december weer. Hier is hij juist gezakt van P57 naar P47 in 4.5 week tijd. Bij mijn eerste werkte de placenta niet meer goed (door de diabetes) waardoor hij met P9 is geboren.

3 weken geleden

Reactie op Melissa812

Een vriendin van mij haar partner heeft al heel lang diabetes en schijnbaar ...
Het bewegen wordt lastiger, de bekkeninstabiliteit begint nu echt de overhand te nemen. Probeer in ieder geval elke avond te lopen, vaak is dat nu zonder zelfs het kleinste hondje en soms ook echt maar een blokje om het huis (15 min). 17 december staat de volgende echo gepland, buiten de situatie om wel fijn om even extra naar de kleine te mogen kijken. Ik slik al sinds week 7 Ascal omdat ik meerdere miskramen heb gehad en er een familiare belasting is van zwangerschapsvergiftiging en HELLP. Tot nu toe werkt de placenta nog top.