20 Reacties

6 jaar geleden

Geen tips over tepelkloven anders dan wat je al geprobeerd hebt. Maar ken meerdere voorbeelden van vrouwen die met 1 borst gevoed hebben, dat schijnt prima te kunnen...

6 jaar geleden

Ik ben bij mijn vorig kindje geopereerd aan een abces un mijn linker borst. Grote snee en een week met een drain gelopen. Ze zeiden dat ik gewoon borstvoeding kon blijven geven met 1 borst als ik dat zou willen. Heb dit toen niet gedaan omdat ik toen genoeg miserie had gehad. Maar mits ze mij dit toen voorgesteld hebben lijkt het mij wel mogelijk.

6 jaar geleden

Ik geef zelf ook borstvoeding. Ik heb ook aan 1 borst een enorme kloof. Ik kolf die borst af en de andere borst leg ik wel aan. Zodra me kloof minder is geworden wil ik die ook gewoon gaan geven. Maar snap je helemaal. Het is je eigen keuze om te stoppen met borstvoeding. Je zou ook allebij je borsten af kunnen kolfen op hoe vaak je kindje drinkt en dat via de fles te geven. Dan krijgt je kindje alsnog jou voedingstoffen enz binnen.

6 jaar geleden

Bij mij ging de kloof niet dicht omdat ik/we spruw bleken te hebben, ik heb een week met antischimmelcreme gesmeerd, wel een gedoetje want het moet er vóór elke voeding vanaf gespoeld worden. Ook de kleine werd behandeld. Nu is de kloof dicht gelukkig! Ook verschillende houdingen zodat niet steeds de kloof werd belast dan weer rugby dan weer Madonna hopelijk helpt het je!

6 jaar geleden

Nursicare kun je nog proberen, werkt heel fijn. Je kunt het online bestellen. Advies hierbij: 1 drupje melk of water op het verband doen voor je het op de tepel legt. Het verband is ontwikkeld door een wondverband fabrikant. Ik zou zelf eerder kiezen om die kant te kolven, maar niet volledig te stoppen, want dan kun je als de kloof genezen is misschien niet meer opnieuw beginnen. Maar je kunt dat natuurlijk overleggen met de lactatiedeskundige.

6 jaar geleden

Reactie op Medd

Bij mij ging de kloof niet dicht omdat ik/we spruw bleken te hebben, ik heb ...
Verschillende houdingen doe/deed ik al wel. Lactatiekundige heeft 2 keer gecheckt en zegt dat t echt geen spruw is. Huisarts heeft me wel crème tegen spruw voorgeschreven 🤷‍♀️ we zullen zien.

6 jaar geleden

Reactie op Medd

Bij mij ging de kloof niet dicht omdat ik/we spruw bleken te hebben, ik heb ...
Dit had ik ook. Ik maakte de tepel schoon met een billendoekje voor en na de voeding, ging heel handig. En daarna bracht ik iedere keer de crème aan en een zoogkompres. Binnen paar dagen minder last van de kloof en was de spruw bij mijn zoontje weg.

6 jaar geleden

Bij mij hielp het om in een andere houding te voeden zodat te kloof niet meer open ging. Je kan bijvoorbeeld al liggend voeden? Dat hielp bij mij. Hij nam mijn tepel dan op een andere manier in zijn mondje waardoor de kloof kon genezen. Hopelijk helpt het!

6 jaar geleden

Ik heb tepelzalf gekregen, gemaakt door apotheker. Hierin zit een mengeling van brufen, fucidine, miconazol en betnelan. Brengt instant verlichting! Misschien kan je er is naar vragen bij dokter of apotheker? Tepelkloof was bij mij na 2x smeren verdwenen.

6 jaar geleden

Hier ook last gehad aan één kant, ging door de grond bij het aanleggen. Toen die kant gaan kolven, andere kant wel aangelegd. Ook kolven deed enorm veel pijn. Doordat mijn tepel was opgezet, bleek mijn kolf te klein te zijn. Hierdoor soort van schaafwond van tepel naar tepelhof. Over op andere kolf. Na kolven tepel ingesmeerd met wat melk en aan de lucht laten drogen. Daarna met bepanthen en dit ook even aan de lucht laten drogen. Kloven bleef pijnlijk, maar was ook angstig om hem weer aan te leggen. Na een paar dagen toch geprobeerd en wat bleek.. deed toen veel minder pijn dan het kolven. Uiteindelijk door steeds verschillend aan te leggen helemaal geheeld en geen problemen meer. Door de pijn was is wel al begonnen met ook kunstvoeding. Had ik spijt van, toen het toch weer goed leek te gaan.

6 jaar geleden

Reactie op El ke

Ik heb tepelzalf gekregen, gemaakt door apotheker. Hierin zit een mengeling ...
Mijn lactatiekundige adviseerde fucidine, maar huisarts wil dat (nog) niet voorschrijven 😬😬

6 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Mijn lactatiekundige adviseerde fucidine, maar huisarts wil dat (nog) niet ...
Oh zo erg dat je Dokter dat niet wil als je zo veel last hebt. Voor het kindje is er nochtans geen gevaar als je de zalf eraf haalt voor het voeden. Veel succes

6 jaar geleden

Lansinoh al geprobeerd? Zou kolven tot de kloof genezen is met de zalf

VRIEND

6 jaar geleden

Weet niets over met 1 borst voeden, maar nog 1 kleine minitip is dat ik van lactatiekundige ook kokosolie (van ekoplaza heb ik toen gehaald) op mijn tepel mag smeren, is oa natuurlijk middel ook te tegen spuw, maar ik vond het met name in de eerste kraamweek fijn dat het ook meer verkoelend gevoel geeft tegen pijnlijke tepels (meer dan purelan). Wel steeds met schone lepel eruit scheppen (zodat geen bacteriën van je vingers in de pot komen) Nb ik had geen kloof dus weet niet of het dan ook goed werkt.

6 jaar geleden

Ik had aan beide borsten flinke tepelkloven, mijn kraamhulp heeft toen aangeraden om tepelhoedjes te gebruiken(te kopen bij de Kruitvat) en sindsdien genezen ze goed en heb ik geen pijn meer tijdens het voeden.

6 jaar geleden

Reactie op TinekevB

Ik had aan beide borsten flinke tepelkloven, mijn kraamhulp heeft toen aang ...
Heb ik ook al geprobeerd, maar zelfs daar gaat de pijn zwaar doorheen. Kloof is zo diep dat het ook iedere keer bloedt. Heb besloten om het borstvoeden op te geven 😔 met pijn in het hart. Wilde het zo graag. Ga nu afbouwen door alleen nog maar te kolven en langzaam kunstvoeding te introduceren

6 jaar geleden

Ik heb het ook gehad. Ik heb toen 48 uur de ene borst met de kloof gekolfd en verder gegaan op de andere borst voor bv. Tegen beide borsten heb ik die tijd multi-mam zoogcompressen gelegd na de voeding en kolven zodat de kloven konden genezen. Langer op slecht 1 borst doorgaan lijkt me niet verstandig; dan kan je het probleem van tepelkloven naar de andere borst verleggen. Mijn borst voelt aanzienlijk beter na 48 uur kolven en hij kan er nu weer rustig aan drinken.

6 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Heb ik ook al geprobeerd, maar zelfs daar gaat de pijn zwaar doorheen. Kloo ...
Oei sorry, heb dit te laat gelezen en had mijn advies al neergezet. Veel succes met het afbouwen! Eindeloos pijn lijden hoeft ook niet ...

6 jaar geleden

Reactie op Gorecki

Ik heb het ook gehad. Ik heb toen 48 uur de ene borst met de kloof gekolfd ...
Ben al bijna 2 weken bezig met multi mam en heb links al langer ontzien (alleen kolven). Zelfs dat heeft niks opgeleverd...

6 jaar geleden

Reactie op Wilkas

Ben al bijna 2 weken bezig met multi mam en heb links al langer ontzien (al ...
Tgoh vreselijk en het is ook zo pijnlijk hè! Hoop dat het afbouwen vlot mag verlopen voor je!