17 Reacties

4 jaar geleden

Heel belangrijk hier vroegtijdig op te letten en echt iets aan te doen. Anders krijgen ze blijvend een plat achterhoofd. Heeft mijn dochtertje van 3 helaas. Je hebt speciale kussen voor een voorkeurshouding (zo wordt dat genoemd) waardoor je ze op hun zij kunt leggen. Maar ze niet meer terug kunnen rollen. En veel oefenen met op de buik liggen, bv bij jou op de buil beginnen. Echt belangrijk voor je baby!

4 jaar geleden

Reactie op Jelmeijer

Heel belangrijk hier vroegtijdig op te letten en echt iets aan te doen. And ...
https://www.vanastenbabysuperstore.nl/zijslaap-kussen-babyjem-wit?gclid=EAIaIQobChMI99qTrOiB6gIVgY2yCh3GxQTMEAQYAyABEgLvY_D_BwE

4 jaar geleden

Je hebt toch ook van die helmpjes voor de vorm van het hoofdje mooi rond te krijgen weer, misschien iets om te vragen bij consultatiebureau.

4 jaar geleden

Hier draaide ze haar hoofdje in het begin steeds naar rechts. De kraamzorg zei dat je gewoon in haar slaap regelmatig haar hoofd voorzichtig de andere kant op kan draaien. Dus dat hebben we gedaan. Nu bij 6 weken lijkt er geen voorkeur meer.

4 jaar geleden

Neem anders ook contact op (al dan niet via CB/huisarts) met een kinderfysiotherapeut. Die kijkt ook naar het geheel en heeft goede tips voor oefeningen en/of kussens ter ondersteuning.

4 jaar geleden

Reactie op Kel1986

Je hebt toch ook van die helmpjes voor de vorm van het hoofdje mooi rond te ...
Redressiehelmpjes zijn er inderdaad, maar dat is wel een te extreme oplossing hier. Die worden alleen in hele extreme gevallen nog aangemeten. Ik zou voor nu gewoon bij diepe slaap het hoofdje draaien. En naarmate er meer tijd op de buik komt, trekt het bij de meeste kindjes wel weer weg.

4 jaar geleden

Bij ons al flinke afplatting, verplaatsen van de oortjes en een licht veranderd aangezicht binnen een maand (bij 2 weken te vroeg geboren). En dat terwijl wij haar ook steeds naar de goede kant draaiden. Nu kinderfysiotherapie met oefeningen. Zij raadt een zijligkussen overigens af. Conclusie: neem het serieus en overleg laagdrempelig met het consultatiebureau, ook voor de één maand! In de eerste weken kan het erg snel gaan!

4 jaar geleden

Mijn zoontje hetzelfde. Meteen de fysio gebeld want bij mijn dochter startten ze daar eerder pas mee met 3 maanden. Ze leren je baby dan zijn hoofd te draaien en geven jou ook tips en trucjes. Zon helpje doen ze bij ons niet meer en moet je denk ik ook niet willen

4 jaar geleden

Dankjewel allemaal! Deze nacht in zijn diepe slaap maar even op zijn zij proberen te leggen en ik mag binnenkort naar het CB en zal daar vragen wat zij bij mijn zoontje adviseren, wellicht inderdaad de kinderfysio even benaderen voor tips en trucjes😘

4 jaar geleden

Je kan ook nog aan een osteopaat denken. Bij viel kindjes zitten de wervels wat scheef door de bevalling, wat kan leiden tot een voorkeurshouding. Vaak met één of enkele behandelingen al op te lossen.

4 jaar geleden

Die van ons heeft dat ook, en wij hebben zo'n speciaal kussen en dat gaat heel goed. Ook leggen wij hem overdag in de box op zijn buik, daar reageert hij heel goed op. Zou je eventueel ook nog kunnen proberen. Is overigens ook het advies geweest van de kinderfysio

4 jaar geleden

Kussentje komt bij de prenatal vandaan 😊

4 jaar geleden

Jup mijn zoon heeft ook een voorkeurskant om op te liggen 🙈 Ik leg hem overdag op zijn zij (met het hoofd zo dat hij op zijn oor ligt) met opgerolde dekens om hem heen zodat hij goed blijft liggen. In de nacht ligt ie op zijn rug en draai ik zijn hoofd steeds als ik wakker ben en zie dat hij 'verkeerd' ligt. Misschien kun je ook proberen een dekentje of handdoek op te rollen of kun je een kruik gebruiken oid zodat jouw kindje ook goed op zijn zij blijft liggen :)

4 jaar geleden

Hier ook, met eerste kind een plat achterhoofd gehad. Zo erg dat zelfs de haartjes uitvielen achterop, het zag er heel raar en ontsierend uit.. Wij hebben geen speciaal kussen gebruikt ofzo. We bleven wel volhouden met het hoofdje te draaien tijdens de slaap.. Maar op haar achterhoofd liggen was echt haar voorkeurshouding. Goede nieuws is is dat dit wel weer wegtrekt naarmate ze ouder worden. Maar het kan ook zeker geen kwaad om er in die tussentijd een oplossing voor te vinden. Dus doe dat zeker! Ik kan je zelf weinig tips geven.. Want al wat wij probeerde met onze dochter haalde helaas ook weinig uit.

4 jaar geleden

Wij hebben onze dochter in een zijligkussen, hebben we bij de eerste ook gelijk gedaan. Alleen overdag bij de slaapjes. Je kunt ook een hydrofiele doel oprollen en achter de rug leggen. Afwisselend voeden kan ook bijdragen. Net als verschonen. Vaak draaien ze hun hoofd ook naar het licht, draaien van bedje van helpen. Dat ze achterop hun hoofd wat haren verliezen is 'normaal', noemen ze wel een monnikskapsel. Komt omdat ze op een gegeven moment ook meer in de box even 'spelen'.

4 jaar geleden

Bij ons ook een afplatting door een verkorte nekspier.. wij moeten een echo laten maken omdat er een bultje op de nekspier zit. En veel fysiotherapie. Waarschijnlijk : torticollis bij ons..

3 jaar geleden

Reactie op Marrie35

Hier ook, met eerste kind een plat achterhoofd gehad. Zo erg dat zelfs de h ...
Wanneer is dit weer een beetje bijgetrokken? Welke leeftijd ongeveer?