24 Reacties
5 jaar geleden
Consultatiebureau heeft dit uitgelegd en wij kregen hele folder met uitleg. Wellicht kun je deze online bij de GGD vinden
5 jaar geleden
wij geven groente hapje tussen de voedingen door.
Bente krijgt om half 12 een fles en om half 5 en geven meestal rond 3 uur fruit of groente.
5 jaar geleden
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes.aspx deze link heb ik gekregen. Misschien heb je hier iets aan.
5 jaar geleden
Wij zijn sinds 3 dagen ook met groentehapjes bezig en ik geef ongeveer 6 tot 8 hapjes. Ze krijgt om half 4 een fles en dan rond kwart over 4 half 5 een groentehapje en dan gaat ze lekker slapen. Wij geven nu eerst nog potjes van olvarit. We geven 2 dagen dezelfde smaak en daarna een nieuwe smaak.
5 jaar geleden
Ik ben afgelopen weekend begonnen met hapjes. Als ontbijt start ik de dag met een fles en een uurtje later geef ik een fruithapje. S avonds krijgt hij dan een groente hapje na de 1 na laatste fles. Ik geef dan 4 theelepels per keer dus totaal 8. Als het aan hem ligt eet hij alles op😆
5 jaar geleden
Ik ga er binnenkort mee starten. Pediater gaf volgende mee: 1/3 aardappelen + 2/3 groentjes (liefst zoete zoals wortel, pompoen,...) + 5-10 ml olie/ boter. Koken of stomen. Indien nodig klein beetje water toevoegen. En allemaal goed mixen. 200gr is een goede portie. Maar eten ze niet op in het begin.
5 jaar geleden
Wij zijn 1,5 week geleden begonnen. Op aanraden van de vroedvrouw zijn we eerst begonnen met groentenpapje uit een potje omdat de textuur veel zachter, platter en fijner is. Daarna moesten we zien hoe hij het deed. At hij goed mochten we verder doen zoals we bezig waren en anders nog een weekje wachten. Baby's geven heel goed aan of ze er klaar voor zijn of niet maar het is eerst een keertje proberen natuurlijk. 😉 Als ze het echt niet willen duwen ze het met hun tong vooral naar buiten.
Bij de eerste 2 hapjes trok ons zoontje een vies gezicht maar erna ging het erg vlot binnen.
Nu zijn we sinds vorig weekend overgestapt op zelfgemaakte groentenpap waarbij ik 2/3 groenten en 1/3 aardappelen nam. Dit stomen, 2 koffielepels olijfolie toevoegen en dan mixen. De vetstof is zeker nodig voor de darmpjes.
Ik maak potjes van ongeveer 225 - 240 gr en alles gaat erg vlot binnen! :)
Wij hebben gelukkig een erg vlotte eter. Altijd al geweest.
Geraak dus zeker niet ontmoedigd als het niet meteen lukt.
Merk je dat die van jou er nog niet klaar voor is, probeer de dag nadien een ander smaakje. Lukt dat ook niet, stel het dan nog een weekje uit. (Tip van onze vroedvrouw) 😉
5 jaar geleden
Reactie op JokeVB
Wij zijn 1,5 week geleden begonnen. Op aanraden van de vroedvrouw zijn we e ...
Wat een goed advies met de olijfolie! Mijn zoontje is net 16 weken en twijfel zo om met eerste groente/fruit te beginnen. Ben zo bang dat hij last krijgt van zijn darmpjes. (Huilt hier regelmatig om, ook voordat hij een poepluier heeft, zo zielig. Gelukkig na de tijd wel happy en vrolijk).
Ik ga maar binnenkort eens beginnen met de eerste hapjes!
5 jaar geleden
Reactie op JokeVB
Wij zijn 1,5 week geleden begonnen. Op aanraden van de vroedvrouw zijn we e ...
Vervang je al groente hapjes voor de fles ? Of geef je borstvoeding of flesvoeding? En als je flesvoeding geeft hoeveel geef je dan aan je zoontje ? (Ik zit zelf een beetje in de knoop hoe en wat kan nog niet lekker me weg vinden in het voeden ben altijd bang dat ik te weinig geef aan me dochtertje vandaar al die vragen sorry hoor hahah )
5 jaar geleden
Reactie op Lizellevh
Vervang je al groente hapjes voor de fles ? Of geef je borstvoeding of fles ...
Je probeert zoveel mogelijk te geven van de groentenpap. In het begin gaat dat maar een klein beetje zijn. Bij mijn zoontje was het ongeveer een 60-70 gram al van de eerste keer maar hij is ook een erg vlotte eter.
Duwt je kleintje met z'n tong het eten volledig naar buiten, dan gaat hij genoeg van het groentenpapje hebben.
Na de petatjes geef je hem toch nog fles of borstvoeding.
De mijne drinkt flesvoeding en heeft die eerste keer nog een volledige fles gedronken nadien.
Ondertussen eet hij dus veel meer en is de fles voor 1 voeding volledig vervangen door de groentenpap. Hij eet tussen de 200 en 240 gr. Hij is echt wel een grote eter hoor! 😉
Nadien krijgt hij nog wat water. (Dit op aanraden van de opvang). Voel je je bij dat laatste niet goed, mag je gewoon fles- of borstvoeding geven. 😊
5 jaar geleden
Reactie op Yuentje
Wat een goed advies met de olijfolie! Mijn zoontje is net 16 weken en twijf ...
Bij ons gingen de eerste groentenpap-pampers erg vlot.
Juist dit weekend ging het wat moeilijk maar dat kwam omdat ze vrijdag op de opvang spitskool kregen. Kolen en knollen kan je in het begin (lees: eerste maanden) echter best vermijden. Ze zijn moeilijker verteerbaar en kunnen dus voor wat krampjes zorgen of in geval van mijn zoontje erg harde stoelgang.
Ik heb gisteren dus ook doorgegeven naar de opvang dat ik liever nog niet heb dat hij knollen en kolen eet.
Ze gaan hier dan ook rekening mee houden. 😊
5 jaar geleden
Ik ben ook van plan om over 2 weekjes te beginnen. Hij is dan 17 weken en zit nu al regelmatig te smakken en eten uit ons mond te kijken.
Ik begreep dat van 4-6 maanden en puur om is om smaken te leren kennen en niet een vervanging is van de fles/borst. Ik begin dan ook met 1 groente per keer stomen/koken en klaarmaken. Dit vries ik dan in in ijsblokjeshouder (van Albert Heijn is 1,50 en heeft een deksel) en geef in t begin 1 ijsblokje per keer. Ik begin alleen met groente en zal daarna ook met aardappel en fruit starten.
5 jaar geleden
Reactie op JokeVB
Bij ons gingen de eerste groentenpap-pampers erg vlot.
Juist dit weekend gi ...
Bij mijn oudste had ze bij de eerste groente/fruithapje 10 dagen niet gepoept! Zijn toen naar de HA geweest. Was zo zielig, ze had er zo last van.
Daarom durf ik het niet zo goed nu.
Ik hield altijd de schema van voedingcentrum bij, wat niet te geven.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/wat-kun-je-beter-niet-geven-aan-je-kindje-.aspx
Maar ook elke baby kan weer anders reageren op voedsel. Dus moeten we toch uitproberen!