11 Reacties
6 jaar geleden
Geloof dat je van 24 uur melk bij elkaar mag doen je moet het wel op zelfde temp bij elkaar gooien dus niet net gekolfd bij melk die je in de koeling hebt staan. Maar dat kreeg ik te horen in de kraamtijd van mijn dochter 2.5jaar geleden weet niet of nog steeds zo geadviseerd word
6 jaar geleden
Bij mij zeiden ze dat ik gewoon de net gekolfde melk erbij in hetzelfde bakje mocht gooien in de koelkast 😱
6 jaar geleden
Ik heb potjes van 75cl en daarmee kan ik ongeveer een dag voeding geven. Dus ik bewaar de melk daar in en steek elke dag een pot in de diepvries. En neem elke dag de oudste pot (ik schrijf de datum op de potten met post its) uit de diepvries om die dag te geven aan ons zoontje 😁
6 jaar geleden
Ik vries alles wat ik kolf gewoon in en als ik het straks nodig heb ontdooi ik de juiste hoeveelheid en giet dat bij elkaar als het ontdooit is.
6 jaar geleden
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/282-bewaren-van-moedermelk
Dit bevat de nieuwste inzichten! Bewaren kan in de koelkast tot 8 dagen. In de vriezer veel langer, maar de levende stoffen gaan bij invriezen wel verloren. Melk die je binnen 8 dagen gaat gebruiken bewaar je dus bij voorkeur in de koelkast.
Je kunt porties van dezelfde temperatuur samenvoegen en invriezen. Invriezen doe je echter wel bij voorkeur binnen 24 uur. Anders is het daarna korter houdbaar. Het kan dus wel nog daarna ingevroren, maar dat heeft niet de voorkeur.
Invriezen kan in grotere porties, maar het lastige is dat je niet weet hoeveel je kindjes straks drinkt. Wat ook handig kan werken is invriezen in ijsblok vormpjes (de zeeman heeft handige met deksel). Dan ontdooi je uiteindelijk zoveel blokjes als je nodig hebt voor een portie. En dan is het dus ook niet erg als je nu minder dan 120cc kolft.