86 Reacties

3 jaar geleden

Hier is borstvoeding echt voor haar slapen.. En ook de dutjes.. Soms is ze tussendoor wat huilerig en wil dan ook ff drinken, ze is dan moe maar niet moe genoeg om te slapen zeg maar. Hier is het om 6 uur, 10/11uur, 15uur, 18,30/19,30. Dan de nacht in wat erg wisselend verloopt. Hier geeft ze het erg goed aan, overdag is soms ook een minder, v ligt er echt aan hoeveel ze eet of drinkt.

3 jaar geleden

Hi! Herken je vragen wel, heb hetzelfde. De hongersignalen zie ik niet meer zoals voorheen, maar herken het meer als hij een beetje jengelig gaat worden. Dan wil ie vaak even (overdag vrij kort, flink afgeleid) aan de borst. Hij drinkt vaak om 7u, 11u, na zijn boterhammetje om 13u klein slokje, om 16u, na zijn prakkie rond 19u laatste en vaak in de nacht rond 4u nog eens. Wat ik nu doe, is proberen de aandacht bij de borst houden. Donkere kamer werkt s avonds goed maar overdag niet. Hij vindt handen fantastisch 🤣 dus ik wiebel of tik een beetje met mijn vingers vlak boven mijn borst en dan drinkt ie wat aandachtiger. Vaak overdag met 5min klaar, maar als ze ouder zijn, klokken ze sneller meer weg. Ik kijk vooral naar de plasluiers, als die er voldoende zijn en hij groeit goed en is een blij eitje, dikke prima 😌 👍🏻

3 jaar geleden

Zit exact met dezelfde vragen. Ik kolf nu aangezien uit fles drinken beter gaat dan uit de borst ( weigert) S avonds en snachts en vroeg in de ochtend wil hij juist wel aan de borst ( donker) geef hem om de 3 uren ongeveer. Hij drinkt 100 ml per keer gemiddeld. Vraag mij ook af of dit dan voldoende is. Verder produceer ik ook niet meer dan dat, soms een strijd om voldoende eruit te krijgen ( 100 ml)

3 jaar geleden

Reactie op Simo

Zit exact met dezelfde vragen. Ik kolf nu aangezien uit fles drinken beter ...
Snachts tussen 23.00 en 6.00 krijgt hij normaal gesproken geen voeding, slaapt door. Enkele keren rond 5.00 als hij niet meer kan slapen. Het weigeren vd borst is gekomen nadat wij speen 3 (6+) zijn gaan gebruiken.

3 jaar geleden

Mijn dochter is 9 maanden en drinkt nog zo’n 8 keer per 24 uur. Rond 07.00, rond 10.30-11.00, 13.00, 14.30, 17.00, 19.00, 00:00, 04.00. Dit varieert wel omdat ik op verzoek voed. Ik vind signalen lastiger herkennen maar ik voed sowieso voor elke maaltijd en na elk slaapje. Soms drinkt ze veel, soms een paar slokken. In de avond en ‘s nachts laat ze duidelijk merken dat ze wil. (We slapen samen)

3 jaar geleden

Bij mij precies hetzelfde! Ik ben ook flessen gaan aanbieden om te kijken hoeveel ze drinkt. Ik moet wel erbij zeggen dat ik hierdoor wel wat aan het afbouwen ben. Ik geef haar volgens schema 4x fles/borstvoeding. Maar soms wat meer borstvoeding als ze savonds/snachts wakker wordt. De 1e en laatste borstvoeding gaat perfect, rustig borst leegdrinken beide kanten, soms stopt ze bij de 2e borst wat eerder maar heb het idee dat ze dan wel een volwaardige voeding krijgt. Overdag daarintegen schiet haar hoofd alle kanten op en spuit de melk over haar gezicht en nek vreselijk! Als ik haar een fles geef (maak altijd 200ml) dan drinkt ze vaak maar de helft. Soms laat ze ook maar 30 ml staan. Ze hoeft dan echt niet meer. Ik laat het maar zo, aangezien ze vrolijk en voldaan is. Het zou wel lekker zijn als ze constant van 19u tot 7u zou slapen, maar ik til daar maar niet te zwaar aan, dat geeft alleen maar stress en irritatie.

3 jaar geleden

Ik zou gewoon blijven aanbieden, en aan haar hoeveel ze wel of niet drinkt. Dat kan ze echt prima zelf regelen icm de hoeveelheid vast voedsel die je geeft. Juist makkelijk dat je er niet over na hoeft te denken :) Mijn dochter drinkt wisselend, soms wat meer en langer dan de andere keer. Soms weigert ze ook gewoon, ook prima. Ik bied aan voor en na elk slaapje, en voordat ze vast voedsel krijgt. Dan heeft ze de belangrijkste voedingsstoffen alvast binnen, en ziet ze maar hoeveel vast voedsel ze lust. Ze krijgt gemiddeld nog zo'n 7 keer BV, maar nu ze in een sprong zit icm tandjes wil ze vaker drinken. Vooral snachts.

3 jaar geleden

Ik geef nu rond 7.00 borst, rond 13.00 en soms rond 16.00 flesje kv, en dan 18.30 weer aan de borst, soms savonds nog aan de borst en snachts vaak ook een keer. Ik heb deze maand overdag afgebouwd omdat mijn zoontje bijna 9 maanden is en ik wil op werk niet in mijn eigen tijd kolven. :-) hier ook geen hongersignalen naast de vaste voeding!

3 jaar geleden

Zoon is nu 8,5 maand en drinkt nog 6 a 7 keer per 24 uur. 07-00/10:00/13:00/16/00/19:00 en evt 23:00 en dan 01:00-02:00 Vind het ook wel lastig omdat hij voorheen na elk dutje standaard dronk en hij nu nog maar 2 dutjes doet en dit dus soms ook wat verschuift, wel merk ik nu heel goed wanneer hij wil drinken. Hij huilt dan een klein beetje, niet echt huilen maar meer jammeren en draait naar mij toe, dan weet ik zeker dat hij nog een keer wil drinken voordat hij gaat slapen bijvoorbeeld

3 jaar geleden

Reactie op Martheke

Hier is borstvoeding echt voor haar slapen.. En ook de dutjes.. Soms is ze ...
Hier is voor het slapen overdag ook het enige moment dat ze genoeg rust heeft om te drinken. En dan ook echt alleen in een compleet donkere kamer. Ik zit denk ik minimaal op 6/7 voedingen waarbij het zwaartepunt op de nachtvoedingen ligt. Ze heeft last van haar eerste tanden en wil graag kruipen. Dat lukt nog niet helemaal, maar ze weet wel vooruit te bewegen waardoor haar wereld opeens veel groter is. Overdag lijkt ze zichzelf daardoor niet de rust te gunnen om te drinken. Terwijl ze het in de nacht juist gebruikt om rust te vinden en verder te slapen.

3 jaar geleden

Mijn dochter is net 9 maanden. Ze krijgt de hele nacht 😔 borstvoeding, vaak rond 6 voor het laatst. Overdag nog 2x de fles bij mijn moeder (afgekolfde melk). Dan thuis eten en klein flesje en daarna borst. Daarnaast fruit en brood. Als ze thuis is probeer ik dit ook aan te houden. Ze drinkt ook heel kort en onrustig.

3 jaar geleden

Mijn zoontje eet al heel goed vast voedsel en heeft daardoor minder behoefte aan borstvoeding. Voorheen zat ik op 6-8 voedingen per 24 uur, maar sinds hij zijn fruit, brood en groente heel goed eet heeft hij eigenlijk genoeg aan drie keer! Vaak is het dan rond 7.00, 13.00 en 19.00. Ik merkte alleen mezelf dat ik heel erg de neiging had om hem vaker de borst aan te bieden, maar hij heeft nu echt genoeg. Het zou ook veel te veel worden als hij naast het vaste voedsel nog evenveel zou drinken als voorheen. Consultatiebureau gaf ook aan dat ze vaak grotere hoeveelheden drinken als het aantal voedingen minder wordt.

3 jaar geleden

Ik zit ook op 3 voedingen, omdat al het andere eten zo goed gaat. Krijg er ook niet extra in, behalve als ze ziekjes is. Het is voor mij ook prima, ben extra gestopt met op verzoek voeden omdat ik er zelf erg onrustig van werd.

3 jaar geleden

Hoe gaat het met jullie productie hierdoor?

3 jaar geleden

Mijn zoontje krijgt 4x borstvoeding. Vaak om 7 uur, 11 uur, 15 uur en 18:30 Hij eet heel goed en zit er aan te denken om naar 3x te gaan. Hij drinkt altijd heel goed de 4x als ik hem geef. En laatste tijd slaapt hij slechter en krijg ik hem niet meer on slaap en dan geef ik hem nog een keer en slaapt hij heerlijk. Ik vind lastig om de signalen te zien en geef hem daarom ongeveer op tijd vind ik fijner. Soms later en soms eerder net hoe die dag gaat.

3 jaar geleden

Reactie op Engeltje27

Hoe gaat het met jullie productie hierdoor?
Dat is iets minder :p het gaat nog goed, maar elke menstruatie wordt het wat minder.

3 jaar geleden

Bij ons gaat het ongeveer zo: 7:00 borstvoeding 9:00 fruit 11:30 brood 13:00 borstvoeding 15:00 fruit of koekje 16:00 borstvoeding 17:30 groente + aardappel of rijst 19:00 borst en daarna slapen (slaapt door). Ik merk nu dat ze om 16:00 uur minder drinkt, korter bij mij en op de opvang drinkt ze het flesje gekolfde melk niet leeg. Als ze lekker aan het spelen is leg ik haar niet aan. Ze wordt vanzelf onrustig, jengelig of kruipt op mij en dan weet ik dat ze wil drinken Ik denk dat de voeding van 16:00 er binnenkort af is. Maar dat laat ik bij haar.

3 jaar geleden

Ik zit ook een beetje met hetzelfde eigenlijk, vraag me altijd af of ons zoontje genoeg bv melk binnen krijgt. Hoeveel plasluiers is voldoende?

3 jaar geleden

Hier zit ik op 6 voedingen per 24uur. Soms 5. Gaat ongeveer als volgt: -Tussen 6:00-7:00 wakker en dan borstvoeding -Rond 8:00-8:30 klein papje met kunstvoeding 80-100ml en daarna slapen -Na het slaapje ongeveer om 11:00 (ligt eraan hoelaat en hoelang hij slaapt) krijgt hij borstvoeding en klein beetje fruit -Dan lunch om 13:00 1, soms 2 volkorenbroodjes (zonder korst) met fruit/pindakaas -Na de lunch slapen -Einde van de middag rond 16:00-16:30 borstvoeding en/of beetje fruit -17:45 groent/aardappel/vlees/rijst -19:00 borstvoeding en slapen -Einde van de avond komt hij weer voor voeding -1x in de nacht voor voeding Lijkt veel maar hij is goed op gewicht en was laatst in 2 maanden net 1 kilo aangekomen. Kleinere beetjes verdeeld over de dag. Overdag drinkt hij ook maar 3 minuten maar einde van de avond en in de nacht zo'n 8 minuten.

3 jaar geleden

Dit is ons schema, misschien heb je er wat aan: 7:00 bv (onrustig drinken. Gezellig wakker) + pap van 3 schepjes opvolgmelk 9:00 fruithapje. Banaan met Griekse yoghurt bijvoorbeeld + bekertje thee. 12:00 1 broodje met korst en 150+5 opvolgmelk 15:00 tussendoortje (cracotte is favoriet) 16:30 maaltijdpotje 18:30 bv (heeft de rust om te drinken en valt lekker in slaap) Onze dochter is ruim acht maanden oud. Ze hoeft geen nachtvoeding meer. Qua signalen is het hier met name verbaal, dingen als smakken met haar lippen zie ik niet meer zo. Vanaf dat ik werk loopt de bv rap terug. Ik ben nu gestopt met overdag voeden, werd te frustrerend. Hoop het in de ochtend en avond nog een tijdje vol te houden. Het heeft wel voordelen zo nu. Belangrijkste is dat ik ging kolven met stress en dat dat nu niet meer hoeft!