17 Reacties

3 jaar geleden

Niets van anderen aantrekken hoor! Jij weet zelf wat het beste is voor jouw kindje. Ik werk zelf 4 dagen pw, en wil BV blijven totdat zij er zelf klaar mee is. Het betaald kolven vervalt straks dan wel, maar werkgever is nog steeds verplicht het te faciliteren. Danwel in mijn eigen tijd. Als ik zie hoe goed ze het op BV doet, wil ik niet stoppen. Ik volg de kleintjes methode, dus ze ontdekt vast voedsel op haar eigen tempo. BV op verzoek. Met de tijd zal die verhouding VV/BV wel veranderen, maar dat is natuurlijk prima en op haar tempo. Ik vervang dus geen maaltijden. Sowieso blijft het de hoofdvoeding tot 1 jaar.

3 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. hoe zorg jij er voor om voldoende melk te hebben voor een hele dag?

3 jaar geleden

Hoi mama van Oliver, Wat goed dat je dat tegen je collega's gezegd heb. Je zou toch denken dat ze juist in de zorg weten hoe belangrijk borstvoeding is. Maargoed. Bij mijn oudste zoon heb ik tot 1,5 jaar gekolft. tot 9 maanden in de baas zijn tijd en daarna in de pauze en in mijn eigen tijd. Ook na 9 maanden heb je wettelijk recht om te blijven kolven in je eigen tijd begreep ik. Mijn werkgever vond het behoorlijk lastig en zat altijd een beetje te zeuren. Hij vond het lastig dat een collega die geen bv geeft niet weg hoeft en ik die wel bv geef wel. Maar hij wist ook wel dat die niks te piepen had en dat ik recht heb om te kolven. Tot 1 jaar is melk de belangrijkste voedingsbron. Dus je hieft niet te proberen te snel af te bouwen met melk want in de melk zitten de meeste stoffen zodat hij het beste kan groeien. Hij heeft vanaf nu ook groenten en fruit enzo nodig maar dat blijft voorlopig bijzaak. En ik ben voorstander van meer kleine voedingen. Dus zou zeggen volg je zoontje daarin. Dat doe je goed. Ik geef mijn zoontje van 3 nog steeds bv voor het slapen gaan. Hij wil het graag en ik vind het prima. Ik loop er niet mee te koop maar als mensen het vragen maak ik er ook geen geheim van. Ik zeg altijd dat ik me er niet voor schaam. en als ik dat zeg besseffen de mensen ook wel dat dat eigenlijk niet hoef denk ik. Vooral toen mijn dochter in mei geboren werd kreeg ik veel vragen. De mensen weten inmiddels dat ik weer lang bv ga geven en vinden het nu eindelijk normaal. Het is ook normaal maar helaas niet meer in onze cultuur. Heel veel succes!

3 jaar geleden

Reactie op Alice2020

Hoi mama van Oliver, Wat goed dat je dat tegen je collega's gezegd heb. Je ...
Bedankt alice voor je bericht. Hier kan ik wel wat mee. Ik vind het ontzettend goed van je dat je zolang bv hebt gegeven en het nog steeds doet en nu weer doet voor je dochter.

3 jaar geleden

Goed bezig hoor. Mijn meisje is 7,5 maand een krijgt ook nog 6a 7 voedingen. (Ook in de nacht nog). Ik volg haar niet andersom. Op mijn werk kolf ik voornamelijk in de pauze omdat ik anders gewoon tijd te kort heb om mijn werk te doen en dat vind ik zelf niet fijn. Ik werk met alleen maar mannen dus die durven er toch niets over te zeggen🤣.

3 jaar geleden

Reactie op Baby O

Bedankt voor je reactie. hoe zorg jij er voor om voldoende melk te hebben v ...
Ik kolf 3x per dag voor 3 voedingen die ze mee krijgt naar de opvang op de eerstvolgende werkdag. Hoe kolven verloopt is voor iedereen verschillend, dus vergelijk jezelf niet met anderen. Trouwens, stress niet als het je niet lukt om voldoende te kolven. Als je eens te kort melk hebt, dan haalt hij het 's avonds wel weer bij je in. Daarnaast krijgt hij op opvang toch ook wel fruit/broodje? Ik denk dat je het jezelf het meest makkelijk maakt als je gaat met de flow, luisteren naar jezelf en je kindje. Maak je niet te druk, komt echt wel goed.

3 jaar geleden

Reactie op Melanievera

Ik kolf 3x per dag voor 3 voedingen die ze mee krijgt naar de opvang op de ...
Bedankt. Ik heb nu nog steeds meer als genoeg melk maar zit meer als ik straks niet meer tijd krijg om te kolven als hij 10mnd is en hij nog steeds 3 a 4 voedingen wil hebben. Heb wel wat reserve in de vriezer. Maar wil hem niet dwingen om minder melk te drinken terwijl hij er nog zo'n behoefte aan heeft. Vandaar mijn vraag hoe jullie het doen .

3 jaar geleden

Reactie op Baby O

Bedankt. Ik heb nu nog steeds meer als genoeg melk maar zit meer als ik st ...
Je werkgever is nog steeds verplicht het werk zo in te richten dat je met succes borstvoeding kan blijven geven. Het is alleen in je eigen tijd. Ik zou het gesprek aangaan. En nee, natuurlijk wil je je kindje niet 'dwingen' minder te drinken. Ik wil alleen zeggen dat mocht het eens niet voldoende lukken, dat ook geen ramp is. Dat haalt hij wel weer in.

3 jaar geleden

Reactie op Melanievera

Je werkgever is nog steeds verplicht het werk zo in te richten dat je met s ...
Oke bedankt hier kan ik wel wat mee.

3 jaar geleden

Ik voel met je mee! Drie maanden geleden ben ik van baan (ook in de zorg) gewisseld en krijg ik een variabel salaris. Dit betekent dat bij mij het kolven sowieso voor eigen rekening komt, maar dit vind ik niet erg. Ik doe het graag voor onze zoon! Intussen is er al minimaal drie keer gevraagd hoe lang ik nog wil kolven (vanwege de drukke agenda). Ik probeer mij er niets van aan te trekken, maar vervelend is het wel. Je moet echt opkomen voor je eigen rechten als borstvoedende moeder.

3 jaar geleden

Reactie op ZwangereV

Ik voel met je mee! Drie maanden geleden ben ik van baan (ook in de zorg) ...
Bedankt ik ook met jou. Echt vervelend, terwijl er ook gewoon andere jonge moeders tussenzitten maar die geven kunstvoeding. Zo vervelend die vragen. Succes

3 jaar geleden

Hi! Wat vervelend zeg zulke reacties . Ik werk ook in de zorg. Kolf nu 2x eerst 3x. Vind ik enorm schelen. Geef nu 8maanden borstvoeding Je hebt gewoon recht hierop. Vragen Hoelang je gaat kolven/ bv gaat geven. Ik zeg altijd geen idee. Misschien kun je aangeven dat je de vragen niet prettig vindt. Wordt bij flesvoeding ook niet gesteld. Maar he : fantastisch dat je al zolang bv geeft. Zorg goed voor jezelf. Boeie wat andere denken. Jij en je kindje zijn het belangrijkst 🧡

3 jaar geleden

Reactie op elfi-24

Hi! Wat vervelend zeg zulke reacties . Ik werk ook in de zorg. Kolf nu 2x e ...
Bedankt voor je reactie ik ben idd ook sinds afgelopen maand van 3x naar 2x kolven gegaan. En dat scheelt idd een hoop en ga kijken of het lukt om naar nog een voeding minder te gaan.

3 jaar geleden

Zucht, zo herkenbaar dit. Mijn zoontje is bijna 8 maanden en ik kolf 2x per dag op werk (ook in de zorg en draai momenteel spreekuur op poli). Vaak reacties van onbegrip en ook regelmatig dat patiënten gewoon in mijn kolftijd worden gepland zodat kolven erbij inschiet waardoor ik nu eigenlijk niet genoeg meer produceer. ‘Zieke’ wereld die zorg. Doet mij soms mijn keuze heroverwegen, maar dat is ook zo wat na 14 jaar opleiding :(

3 jaar geleden

Reactie op ikmissushi

Zucht, zo herkenbaar dit. Mijn zoontje is bijna 8 maanden en ik kolf 2x per ...
Jemig wat vervelend zeg dat ze dat zelfs je kolftijd volplannen. Ik moet afgelost worden om te kunnen kolven en dat is nooit op hetzelfde tijdstip en ze vergeten me altijd😅 dus moet altijd zelf aflos regelen. Maar gewoon je tijd helemaal vol plannen is niet normaal. Erg vervelend ook dat je productie hierdoor minder word. Succes, snap dat je soms je keuze heroverweegt. Maarja het werk in zorg geeft wel voldoening vind ik altijd😇

3 jaar geleden

Wat vervelend dat ze het zo slecht begrijpen! Maar goed dat je doorzet. Je doet echt iets belangrijks voor je kindje. Wat anderen ook al zeiden, je hebt gewoon recht om te blijven kolven straks alleen dan onbetaald. In de wet staat vastgelegd dat werk lactatie niet in de weg mag staan. Overigens is het wel zo dat je betaald mag kolven tot je kindje 9 maanden is, dus niet t/m 9 maanden maar de eerste 9 maanden van zijn/haar leven. Dat stopt dus op de dag dat je kindje 9 maanden wordt en niet bij 10. Ik vind een van de voordelen van de huidige situatie dat door het thuiswerken het kolven voor mij relaxter is. Ik zit gewoon lekker op de bank met Netflix aan. Op mijn werk zelf is het op zich ook prima geregeld, maar vanuit huis is nog fijner. Ik kolf nu nog 2x per werkdag. Bij mijn oudste ben ik met 9 maanden terug gegaan naar 1x per dag. Toen had ik daarna een paar weken vakantie en met 11 maanden stopte ik overdag met kolven. De andere dagen voedde ik overdag wel gewoon door. Dat werkte voor mij toen heel goed, dus hoop dat ik het dit keer weer zo kan regelen.

3 jaar geleden

Reactie op ikmissushi

Zucht, zo herkenbaar dit. Mijn zoontje is bijna 8 maanden en ik kolf 2x per ...
Zo he, dan zou ik toch echt wel op mijn strepen gaan staan als ik jou was! Zoals eerder genoemd zijn ze verplicht je de tijd te gunnen. Anders gewoon zeggen dat je naar huis gaat om te kolven (mits je dichtbij woont).