16 Reacties
5 jaar geleden
Wat vervelend van je borstontsteking :-/
Starten met kv kan zeker direct. Mocht je nog wat afgekolfde bv hebben, kun je in het begin ook bv en kv mengen, dan blijft het qua smaak wat dichter bij bv. Maar sommige kindjes pakken ook meteen 'pure' kv.
Wil je nog bv blijven geven? Dan vooral veel aanleggen (op verzoek van je kindje maar ook op jouw verzoek) en eigenlijk het liefst geen kv-flesjes tussendoor, dat verstoord het opbouwen/afstemmen weer.
5 jaar geleden
Ik combineer bv ook met kv. Door een flinke dip in productie helaas noodgedwongen. Van de 6 voedingen, is voeding 3 en 6 een kv. Eerst alleen nr 6, maar dat was niet genoeg. Ik ben gewoon gestart met Nutrilon 1 (standaard, geen aparte variant) en heb dit niet gemixt met bv. Hier ging dat goed, maar ieder kindje is anders. Nu probeer ik weer terug te gaan naar volledig bv, maar das een ander verhaal. Hoop dat het je helpt! 馃崁
5 jaar geleden
Balen idd! Voor jou ook! Voor de kv hou ik het schema op de verpakking aan.
Laat ik je iig nog even een hart onder de riem steken. Het is heel knap en moeilijk tegelijk om toe te geven dat je kindje meer nodig heeft dan jij op dit moment kunt bieden. Als het straks weer beter gaat kun je altijd het tij weer keren. 馃挭
(Hoe dan precies ben ik momenteel voor mezelf aan t uitzoeken.)

5 jaar geleden
Ik combineer het ook met kunstvoeding. Mijn melkproductie is vanaf het begin laag geweest. Heb nooit voldoende melk (bleek ook uit z鈥檔 achtergebleven groei in de eerste weken) geproduceerd. Toen mij duidelijk werd dat ik echt te weinig melk had ben ik gaan bijvoeden met kunstvoeding. Ik begin nu altijd met de borst en vervolgens een flesje kunstvoeding (zoon is 3 maanden oud). Dit gaat prima zo. Als ik een voeding afkolf haal ik met heel veel moeite 60 cc eruit
5 jaar geleden
Reactie op Wauwie
Balen idd! Voor jou ook! Voor de kv hou ik het schema op de verpakking aan. ...

Als je dit aanhoudt gaat het tij wel nooit keren :) natuurlijke maaginhoud ligt tussen de 80 en 100 cc dus dit halen ze ook uit de borst.
Als je dan de flesverpakking volgt ga je het maagje uitrekken en gaat je kindje nooit meer tevreden zijn ad borst 馃槉
5 jaar geleden
Reactie op LiesVM
Als je dit aanhoudt gaat het tij wel nooit keren :) natuurlijke maaginhoud ...
Thanks voor je reply. Volgens de borstvoedingsformule van LLL zou ik hem al 120cc per keer moeten aanbieden, dus ik volg m niet helemaal. Dan heb ik het over gekolfde bv voor op het KDV. Weet je hier iets meer over?
Voor de kv hou ik 150+5 schepjes aan voor een baby鈥檛je van bijna 6 kilo. Dus idd niet exact volgens het schema bedenk ik me nu.
5 jaar geleden
Reactie op Wauwie
Thanks voor je reply. Volgens de borstvoedingsformule van LLL zou ik hem al ...
Wat is je vraag juist voor op het KDV ? 馃槉
En waarom geef je niet evenveel KV als wanneer je gekolfde geeft ? 馃槉
Het is wel allemaal verwarrend he :) al die verschillende meningen en idee毛n enz 馃槉
De LLL formule gaat wel uit van min 8 voedingen maar denk eerlijk gezegd ook dat ik door 7 ga delen van zodra ik overschakel naar KV 馃槉 dan zit ik aan ong 110 per flesje 馃槉
5 jaar geleden
Reactie op LiesVM
Als je dit aanhoudt gaat het tij wel nooit keren :) natuurlijke maaginhoud ...
Ik heb ook borstvoeding gegeven tot week 9 en daarna helaas fulltime kolven en moedermelk via de fles, mijn zoon kreeg vaak ook niet meer weg dan 90-100. Hij is nu 12 weken en meeste wat hij opdrinkt is 130 maar vaak eerder richting die 100.
Hij komt daardoor wel voor 7 of 8 voedingen per dag.
5 jaar geleden
Ik heb ook borstvoeding gegeven tot week 9 en daarna helaas fulltime kolven ...
Ik vind zoveel voedingen soms ook wel licht frustrerend als je het vergelijkt met velen die 4 flessen maar je volgt zo wel de natuurlijke maaginhoud en ik denk ook vaak: wij eten ook 3x per dag + tussendoortjes en dan nog drinken. Ik zou ook niet willen beperkt worden met maar om de 4u 馃檲馃槄
Wel jammer dat je naar kolven moest overstappen als je liever live had gegeven 馃崁 veel respect voor de fulltime kolvers 馃檹
5 jaar geleden
Reactie op LiesVM
Wat is je vraag juist voor op het KDV ? 馃槉
En waarom geef je niet evenveel ...
Op het KDV wil ik voldoende gekolfde borstvoeding meegeven. Vandaar de LLL formule, maar ik hou rekening met 6 voedingen. Minimum van 8 had ik niet begrepen.
Van het CB begreep ik dat het gemiddelde voor kv 150 x gewicht / aantal voedingen is. Bij 6 kilo en 6 voedingen kom ik dan uit op 150cc.
Tegenstrijdig soms allemaal. Terwijl je zo je best doet om je goed te informeren... 馃槄
5 jaar geleden
Reactie op Wauwie
Op het KDV wil ik voldoende gekolfde borstvoeding meegeven. Vandaar de LLL ...
Hoe oud is je kindje?
De formule verandert per maand 馃槉
1 maand is 150xgewicht
2 maand is 140x gewicht
3 mnd 130x gewicht
Enzovoort...
En dit kan je tot 6 maand doen (vanaf dan staat het wat vast op 700 ofzo dacht ik door de combo met vv maar daarvan ben ik niet 100% zeker 馃檲)
Dus ik heb hier een driemaander dus ik doe 130 脳 6
Momenteel deel ik nog door 8 (ik zit vaak op 7 of 8) omdat ik maar 1 flesje geef voor het slapengaan.
Voor de creche ga ik dan ook wel delen door 7 om te starten en zien hoe ze daar op reageert 馃槉 mss heeft ze dan maar 6 voedingen nodig en is ze ermee content, als ze dat niet is dan zou ik delen door 6 en dan zou ik aan 130 zitten 馃槉
Ik denk dat een kindje vanzelf zeker geen nood heeft aan zo enorme flessen maar vaak wordt het leegdrinken van een fles verward met zuigbehoefte. Zo wordt het maagje uitgerekt en hebben ze natuurlijk op termijn steeds meer nodig om dat te vullen.
Doen mensen die flessen van 180 of meer geven het dan slecht. Tuurlijk niet, het belangrijkste is dat de baby tevreden is 馃槉 maar ik heb er al veel over gelezen en het zou ervoor zorgen dat kinderen minder goed kunnen aangeven wanneer ze voldoende hebben en het uitrekken van het maagje zou voor overgewicht kunnen zorgen. Maar ik weet ook wel dat er evengoed zijn die zo flesjes krijgen en geen obesitas krijgen dus tis vooral aanvoelen hoe je er zelf voor staat.
Mijn zus heeft mij gewoon 1x gevraagd: hoeveel keer eet en drink je zelf op een dag? En sindsdien vind ik het precies wat zielig dat kindjes maar 4x eten krijgen op een dag 馃檲
Maar iedereen doet gewoon wat zij denken dat het beste is voor zijn kindje en met liefde worden ze nog steeds het beste groot 馃槉鈾ワ笍
(Sorry voor de lange uitleg 馃檲)
5 jaar geleden
Ik ben ook gestart met kv na een flinke borstontsteking.
Ik ben toen 1 borst gaan aanreiken + 90cc kunstvoeding (omdat ik gemiddeld 90cc per borst kolfde)
Nu mijn borstontsteking over is en mijn productie lager is heb ik 2 voedingen vervangen voor 180cc kunstvoeding en overige 3 voedingen geef ik bv.
Ik voed dan 6u/7u bv, 11u kv, 15u bv, 19u kv, 23u bv.
Je kunt prima nutrilon 1 gebruiken in combinatie met bv.
Sterkte meid!
5 jaar geleden
Reactie op LiesVM
Hoe oud is je kindje?
De formule verandert per maand 馃槉
1 maand is 150xge ...
Het duizelde me eerlijk gezegd allemaal een beetje. Al die getallen en adviezen, hoewel heel goed bedoeld en gewaardeerd! 馃檹
Gisteravond heb ik met een LLL-leidster gebeld. (Ben niet zo van een heel verhaal op Facebook zetten.) We hebben heel fijn gesproken over mijn specifieke situatie en advies gekregen hoe ik mijn bv weer kan opbouwen. Ik kan het iedereen aanraden!
https://www.lalecheleague.nl/contact/telefoondienst