37 Reacties

3 jaar geleden

Wat een lastige situatie lijkt mij dat! Mijn dochtertje is ook vrij licht. Ze zit weliswaar op de curve maar dat moet ik wel zo houden. Toen ze net geboren was was ze bijna 10% afgevallen. Ik herken je onzekerheid dus wel. Ik ben nog steeds continu bezig met haar gewicht en hoe de curve gaat. Is het een idee om tussendoor nog brood aan te bieden? Of havermoutpap? Mijn dochtertje krijgt 3 flessen, 2 broodjes, 1 a 2 stuks fruit en groente.

3 jaar geleden

Reactie op lentekindje

Wat een lastige situatie lijkt mij dat! Mijn dochtertje is ook vrij licht. ...
Na haar geboorte zat haar gewicht goed. Ik denk dat het gekomen is in de weken daarna. Ze gaf vaak over na het eten in de eerste maanden. We zijn op 4 maanden met vaste voeding gestart, toen werd het overgeven minder tot niet meer. Voedsel met grovere textuur is nog wat moeilijk. Ze lijkt het minder fijn te vinden. Wat ik wel doe, is nog wat extra vetstof toevoegen aan haar groentenpap.

3 jaar geleden

Wat lastig zeg. Hoeveel zou ze moeten wegen voor 'goede' curve? Misschien iets minder groenten zodat ze daarna een iets grotere fles lust? Of in de loop van de avond nog een extra voeding proberen te geven? Zitten er koolhydraten (rijst, aardappel, pasta etc) door de groenten?

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

Wat lastig zeg. Hoeveel zou ze moeten wegen voor 'goede' curve? Misschien i ...
Geen idee wat haar “ideale” gewicht zou moeten zijn. Ze zeggen dat een baby aan 5 maanden ongeveer het dubbel van het geboortegewicht zouden moeten wegen. Wat nu, aan 8 maanden, nog niet het geval is. Haar groentenpap bevat groenten, aardappelen en vlees of vis. ‘S avonds drinkt ze rond 17u een fles van 150ml en dan rond 18.30u nog eens ong 190ml. Daarna slaapt ze van 19-7u.

3 jaar geleden

Is er ook een kinderarts bij betrokken?

3 jaar geleden

Je zou haar gewicht en lengte eens in een who curve kunnen zetten, bijv via de app growth. Ik zou kijken hoe je er meer calorieën in kunt krijgen. Melk bevat bijvoorbeeld meer calorieën dan groente. En binnen groente en fruit kun je ook vettere of minder vette keuzes maken. Avocado en volle Griekse yoghurt kunnen bijvoorbeeld goed werken. En lekker roomboter en notenpasta op brood ipv een droog korstje bijvoorbeeld.

3 jaar geleden

Reactie op Charlie2210

Geen idee wat haar “ideale” gewicht zou moeten zijn. Ze zeggen dat een baby ...
Wie houdt haar in de gaten? En wat voor tips had je al van diegene? Ik zou denk ik vooral proberen meer melk te geven, daar groeien ze hard van. Maar misschien heb je dat al geprobeerd.

3 jaar geleden

Als je je zorgen maakt over het gewicht, zou ik toch even naar een arts gaan om te kijken of ze moet aankomen en hoe je dat het beste kan doen. Je kan van alles proberen, maar ik zou daar wel voorzichtig mee zijn. Bij mijn dochter vlakte de curve ook wat af de laatste controle bij het consultatiebureau, maar geen reden tot zorgen. Ik begreep ook dat ze vanaf een bepaalde leeftijd meer hun eigen 'postuur' krijgen. Zowel mijn man als ik zijn heel slank gebouwd, dus mijn dochter wordt waarschijnlijk ook niet heel fors.

3 jaar geleden

Reactie op lswm

Is er ook een kinderarts bij betrokken?
Ja, ik ga op regelmatige tijdstippen langs bij de kinderarts. Zij sprak onlangs over supplementen indien geen verbetering tegen eind maart. Ik stel me dan de vraag wat ik m’n meisje van troep zal moeten geven... Daarmee dat ik liever eerst een andere route probeer en tips zoek ☺️

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

Wie houdt haar in de gaten? En wat voor tips had je al van diegene? Ik zou ...
De kinderarts stelde voor aan 4 maanden om dan al met groentenpap (met aardappel) te starten om haar zo wat extra te geven. Ze eet nu al 4 maanden vaste voeding bij de melk en ze komt niet noemenswaardig bij. Heeft wel per dag een 3-tal poepluiers... Misschien gaat er hier veel “verloren”?

3 jaar geleden

Je kunt een aantal dingen doen. Sowieso roomboter door haar hapjes mengen en ook brood geven met een flinke laag roomboter. Dit zijn gezonde vetten die ze op deze leeftijd nodig hebben. Daarnaast zou ik de aardappelen in haar groentehapje vervangen door pasta. Hier zitten meer koolhydraten in. Wat betreft fruit kun je ervoor kiezen om vaker banaan te geven ipv ander fruit wat veel sap bevat.

3 jaar geleden

En avocado! 🥑

3 jaar geleden

Reactie op Charlie2210

De kinderarts stelde voor aan 4 maanden om dan al met groentenpap (met aard ...
Mijn gevoel zegt dat eerder groentes juist averechts werkt. Als je een volwassene aan wilt laten komen adviseer je die ook eerder om slagroom te eten dan wortels toch?

3 jaar geleden

Reactie op Charlie2210

Ja, ik ga op regelmatige tijdstippen langs bij de kinderarts. Zij sprak onl ...
Ja over het algemeen zitten er meer calorieën in de flesvoeding dan in hapjes. Merk wel bij mijn eigen zoontje waar de groei het ook niet fantastisch doet dat juist bij de combi met vast voeding de groei veel beter ging (tov alle adviezen om vooral meer melk te geven). Maar zo vaak als het kan wat aanbieden. En wat je geeft zorgt dat dat goed voedingrijk is dus banaan, pap, avocado, zoete aardappel, zal echt weg blijven bij appels enzo. Maar is er al iets van een lichamelijk onderzoek geweest naar een oorzaak?

3 jaar geleden

Hi Charlie, onze dochter is 9 maanden en weegt 7 kilo, zij heeft verborgen reflux en koemelkallergie. Nu ze Neocate drinkt komt ze eindelijk goed aan 😊 maar ik snap heel goed dat het je heel onzeker maakt, gaf de arts geen opties waar het aan zou kunnen liggen?

3 jaar geleden

Reactie op Daisy99

Je kunt een aantal dingen doen. Sowieso roomboter door haar hapjes mengen e ...
Bedankt voor de tip van pasta! Zal ik de volgende keer eens proberen. Ze zit het grootste deel van de week 4,5/7 in de opvang. Daar zijn ze er ook wel van op de hoogte en ze helpen me er ook bij. Qua voeding, of ingrediënten die in de papjes gaan, kan ik natuurlijk daar niet veel aan kiezen.

3 jaar geleden

Reactie op lswm

Ja over het algemeen zitten er meer calorieën in de flesvoeding dan in hapj ...
Niks specifiek qua lichamelijk onderzoek. Algemeen, luisteren naar hart en longen, motoriek bekijken, meten en wegen. Ze is altijd content, onze kleine meid. En ze verliest geen gewicht. Ze komt gewoon weinig aan...

3 jaar geleden

Reactie op Marleen1107

Hi Charlie, onze dochter is 9 maanden en weegt 7 kilo, zij heeft verborgen ...
Nee, niks specifiek. Dat maakt het net ook zo frustrerend. Je zoekt een oplossing waardoor ze vlotter zou aankomen. Ze eet goed, en zeker niet weinig. Dus het is zo wat tasten in het duister....

3 jaar geleden

Reactie op Daisy99

Je kunt een aantal dingen doen. Sowieso roomboter door haar hapjes mengen e ...
Hoi moeder.. Roomboter mengen met hapjes?? Of margarine mengen met hapjes??

3 jaar geleden

Reactie op Charlie2210

Nee, niks specifiek. Dat maakt het net ook zo frustrerend. Je zoekt een opl ...
Ja dat is idd heel frustrerend, wij wisten dat er “iets medisch” was omdat ze veel huilde niet wilde slapen etc. Maar als dat niet het geval is dan zou ik ook geen andere tip hebben dan proberen toch iets meer flesvoeding of idd voeding waar gezonde vetten in zitten