22 Reacties

6 jaar geleden

Ik begrijp hoe je u voelt.. heeft jouw nieuwe job een risico voor de baby dat je onmiddellijk moet stoppen?

6 jaar geleden

Ik zit in precies hetzelfde, ik was aangenomen en kwam er een week later achter dat ik zwanger was. Ik start pas 1 november dus ben dan net de 11/12weken. Ik vraag me ook af wat het beste moment is om te vertellen.. lastige situatie,😅

6 jaar geleden

Doen waar je je zelf prettig bij voelt. Je kunt hier geen fouten in maken. Echter als je het verteld laat dan niet over je heen lopen (mocht dat gebeuren)

6 jaar geleden

Zooo herkenbaar.. K start ook met nieuw werk en idd geen idee wanneer k het moet vertellen. Zat idd ook te denken aan 12weken ongeveer. Succes🍀& Gefeliciteerd met je nieuwe job 😉

6 jaar geleden

In de wet staat dat ze jouw op het werk niet mogen weigeren omdat je zwanger bent. Bovendien zou ik mij zeker niet schuldig voelen over jij een leugen denkt mee te dragen voor je collega's. Het is werk en gaat zeker niet voor het vertellen dan familie en of vrienden. Week 12 is prima toch 👌🌸

6 jaar geleden

Ik werk ook pas net bij een bedrijf en moet het nog vertellen. Zit op 8 weken nu. Ik blijf hier niet werken omdat minimale uren gevraagd worden die ik niet kan werken dan dus ben straks hier weg helaas. Maar vind het wel een drempel

6 jaar geleden

Ik denk dat het ook meer gaat om wat jij in de toekomst wilt. Ga je nu fulltime werken en zo ja hoeveel dagen wil je gaan werken als die kleine er is? Daar zou ik eerst eens rustig over nadenken. Mocht het een baan voor 5 dagen in de week zijn en jij wilt bijvoorbeeld 2 dagen gaan werken dan is het de vraag of dat sowieso mogelijk is in de toekomst. Tijdens jouw verlof betaalt het UWV je salaris door. Dus zij hebben gewoon centjes om iemand dan in te huren op je werk om jou te vervangen. Je zit in een hele lastige situatie. Doen waar jij je goed bij voelt. Heb je al iets getekend van een contract? Zo ja wellicht is het dan handig om toch even contact op te nemen met iemand van HR bij je nieuwe werkgever en dit te bespreken. Dat kan wel opluchten. Heel veel succes!

6 jaar geleden

Reactie op Natascha1105

Zooo herkenbaar.. K start ook met nieuw werk en idd geen idee wanneer k het ...
Dank je! Jij ook!

6 jaar geleden

Ik zit in hetzelfde schuitje en heb besloten niets te zeggen. Je bent het overigens niet verplicht. Ik wil eerst zelf weten of alles goed is en gaat met de baby en heb er daarom voor gekozen het pas met 12/14 weken te melden.

6 jaar geleden

Ik snap je onzekerheid wel maar wettelijk gezien mag je nog wachten met vertellen tot 3 weken voor je met verlof gaat. Als jij met 12 weken vertelt dat je zwanger bent is dat dus heel netjes. Je bent aangenomen omdat je bepaalde kwaliteiten hebt dus zou me niet aL te veel zorgen maken. Zelf heb ik het mijn baas verteld bij 6 weken, puur uit enthousiasme Succes met vertellen 🍀

6 jaar geleden

Reactie op Jacintha

Ik zit in precies hetzelfde, ik was aangenomen en kwam er een week later ac ...
Dit vind ik helemaal moeilijk, omdat jij tzt met 11/12 weken al bijna op een punt bent dat je het een beetje kan gaan zien. Rationeel gedacht zou je denken, eerst de proeftijd door en dan vertellen.

6 jaar geleden

Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ik over 2,5 week gewoon start en dan kijk hoe het loopt en hoe ik me in het team voel. Ik denk dat ik ongeveer die maand afwacht en het na mijn tweede echo ongeveer vertel (dan weet ik zelf ook of alles goed is). Ik ga overigens 32u werken, 4,5 om 3,5 dag per week en wil na mijn zwangerschap terug naar in de eerste maanden 24u (2 halve en 2 hele dagen), en dan na een maand of 3, weer 28u gaan werken (3,5 dag per week). Die halve dag minder per week moet volgens mij geen probleem zijn!

6 jaar geleden

Ik had een soortgelijke situatie al was ik twee weken voor ik er achter kwam gestart, ik zat nog in de proeftijd. Ik heb het gelijk verteld om twee redenen: 1. Ik wist dat ik door de zwangerschap wellicht niet 100% zou kunnen geven. De zwangerschap is vermoeiend en in combinatie met een nieuwe baan wat an sich al zwaar is vond ik het fijn dat men dit wist, zo liep ik minder op mijn tenen of had ik het gevoel dat ik voor ze tegen zou vallen. 2. Voor mij was het niet gepland, er kwamen dus honderdduizend gevoelens en ‘regeldingen’ op me af. Hierdoor wist ik dat ik snel afgeleid of wat onzekerder zou zijn. Enfin, de dag na de test verteld (in tranen natuurlijk) en gelukkig reageerden ze er heel positief op. Tuurlijk vonden ze het onhandig maar ze waren blij dat ik het gelijk met ze deelden, dat zorgde er ook voor dat ik nooit raar aangekeken ben en dat er snel vertrouwen ontstond. Nu ben ik inmiddels 9 +2 en geen moment spijt dat ik het verteld heb. Het helpt mij juist. Maar, doe vooral wat goed voelt!

6 jaar geleden

Ik heb het zelf de week na het testen verteld aan mijn werkgever omdat wij diezelfde week gingen karten (waar ik dus niet aan mee kon doen). Ik heb een fijne werkgever dus daar heb ik geluk mee! Maar vaak hebben bedrijven ook een vertrouwenspersoon. Is vaak extern en met hem/haar kan je praten over van alles, wellicht dat je hiermee ook terecht kan. Zij kennen jouw werkgever iets beter dus misschien weten zij een manier hoe je het zou kunnen vertellen!

6 jaar geleden

Ik had ook een sollicitatie lopen , en week ervoor erachter gekomen, ik heb gebeld en gezegd dat het voor allebei niet handig is . En dat komt werk waar ik nu zit heb ik vast contract.

6 jaar geleden

Als je in Nederland aangenomen bent en je wordt zwanger, mogen ze je helemaal niet ontslaan en of weigeren. Lang leven Nederland, vertel het dus wanneer je, je er goed bij voelt

6 jaar geleden

Ik zat in dezelfde situatie. De test gedaan en dezelfde dag belde ze of ik op sollicitatie gesprek wilde komen. Beide enthousiast dus mocht per 30 september beginnen. Ik heb hierover veel stress gehad, omdat ik zelf iemand ben die altijd open en eerlijk wil zijn. Ik vond dat zwangerschap mijn keuze is en dat zij daarin ook een keuze hebben om mij wel of niet aan te nemen. Ik denk ook dat als een werkgever er moeilijk over doet, dat je beter een andere baan kan zoeken. Na de eerste echo (25 september) meteen gebeld naar mijn nieuwe werk en vertelt dat ik zwanger ben. Werk reageerde heel positief omdat ik zo oprecht en open ben. Zij kunnen nu rekening houden met mij (en de toekomst) en ik hoef niet stiekem te doen. Ik ben dus erg blij dat ik het verteld heb.

6 jaar geleden

Reactie op Linnyd

Dit vind ik helemaal moeilijk, omdat jij tzt met 11/12 weken al bijna op ee ...
Ja inderdaad, ik ga ervan uit dat ze bij mij niet heel moeilijk gaan doen. Ze weten dat ik al een zoon heb dus ze kunnen ook wel verwachten dat er een tweede komt. Aangezien ik overgewicht heb zie je het minder snel bij mij maar omdat het een tweede zwangerschap is kan het zijn dat het wel veel eerder zichtbaar is.... We gaan het wel merken. Heb a.s. donderdag een echo en hopelijk Ien we dan een kloppend hartje. Als dan alles goed is ga ik bedenken hoe en wanneer ik het ga vertellen.

6 jaar geleden

Precies hetzelfde schuitje. Per 1-11 een vast contract en per april/mei een pensioen overnemen...26 mei uitgerekend :/ ik voel mezelf ook erg rot erom. Maar goed wij hadden het zelf niet in de hand. Dachten we hebben nog even te gaan. Contract ook besproken voordat ik wist dat ik zwanger was. Dus ik echt geen enkel idee. Had wel het idee om het pas te vertellen als ik getekend heb, maar dat voelt dan weer zo achterbaks. Heb overigens een goed contact op mijn werk. Wat is wijsheid 😔

6 jaar geleden

Werkt twee kanten op in mijn beleving. Wettelijk hoef je het pas in week 33 te melden geloof ik. Maar naar je werkgever toe is het wel sjiek als je ze het tijdig meldt zodat ze rekening kunnen houden met de vervanging. Als je je proeftijd door bent, kunnen ze je inderdaad niet ontslaan maar het zou wel zo kunnen zijn dat je contract niet verlengd wordt als je een tijdelijk contract hebt, dat mag zonder opgaaf van reden. Ik vind dat je rekening mag houden met het te vullen gat wat er ontstaat (meld je werkgever overigens ook dat ze vervanging via UWV gedekt krijgen, dat weet niet iedereen) maar dat je werkgever ook rekening mag houden met jouw gesteldheid. Zo zie ik relaties met mijn vrouwelijke medewerkers in elk geval het liefst: respectvol naar elkaar toe en proberen een situatie te vinden waarbij het beste voor beide partijen wordt gevonden!