12 Reacties
5 jaar geleden
Mijn lactatiekundige zei dat clusterkolven op elk moment van de dag kon, net wanneer ik er tijd voor had
5 jaar geleden
Maar in principe als je kindje goed drinkt uit de borst en hier goed op groeit is de productie juist afgestemd en zou je niet extra hoeven kolven, tenzij je voorraadje in de vriezer wil creëren. Dan zou je een of twee keer in de week na de ochtendvoeding keertje kunnen kolven.
5 jaar geleden
Ik voed steeds per voeding 1 kant. Ik kolf zelf smorgens af en toe iets van de kant waar ik niet van voed, puur om iets voorraad te hebben omdat de dagen dat ik werk ik niet zoveel kan kolven als dat ik aan de borst kan voeden.
5 jaar geleden
Alleen gedaan toen ik een borstontsteking had. Maar daarna niet meer. Heb al een aardig voorraad staan dus laat het hierbij. Ik geef overdag de borst, en voor het slapen en in de nacht (wanneer de baby komt) kolf ik. Meestal 2x, soms 3. Meer dan dat kolf ik eigenlijk niet. En geef hem in de nacht de flesje gekolfde melk wat ik van te voren heb gekolfd voordat ik sliep zeg maar.
5 jaar geleden
Geen idee wat verstandiger is. Ik heb het 2x gedaan en toen in de avond. Toen had ik rustig een uur de tijd. Bij mij was het nodig om mn productie op te krikken, omdat onze dochter toen volledig gekolfd melk moest drinken en ze weer aan een groeispurt bezig was, maar mijn productie het niet bij kon houden. Ondertussen voed ik live (behalve tijdens werk) en zou ik er voor kiezen om haar vaker aan te leggen.
5 jaar geleden
Reactie op moes-24
Mag ik vragen waarom je dat doet? Heb je het idee dat je kindje niet genoeg ...
Naar mijn gevoel vind ik dat m'n productie iets is teruggelopen en ik wil een voorraad in de vriezer.
5 jaar geleden
Reactie op Yuentje
Alleen gedaan toen ik een borstontsteking had. Maar daarna niet meer. Heb a ...
Wanneer ga je ten start met je voorraad? En hoelang doe je erover met nakolven? Hoeveel min?
5 jaar geleden
Wanneer ga je ten start met je voorraad? En hoelang doe je erover met nakol ...
Ik was al vanaf week 1 begonnen. Dit omdat zl onder geboortegewicht kwam en hierdoor ik moest kolven om bij te houden hoeveel hij dronk. Eerste dag kolven hield ik al melk over, dus dat in de vriezer gedaan (toen 50cc).
In de eerste weken flesjes van 50cc over, kolfde ik niet meer dab 10-15 minuten. Wilde weer terug op volledig borstvoeding geven, dus toen paar dagen niet gekolft. Kreeg vervolgens borstontsteking (week 6). Dus toen ging ik powerkolven... om de 2 uren. En toen deed ik 20 min. per kant kolven. Maakte ik flesjes van 100cc voor in te vriezen. Na de borstontsteking blijf ik nu ook nog kolven, ben zo bang dat het terug komt. En nu dus overdag de borst, 2 tot 3 keer in de avond/nacht kolven. Nu wel langer, 20 tot 30 minuten. Eigenlijk tot er niks meer uitkomt. Momenteel is hij 16 weken en zit ik op 150cc flesjes voor in te vriezen. Niet dagelijks hoor, soms minder productie over en dan geef ik het hem. Ook handig als we de deur uit gaan. Maar meestal om de 2 a 3 dagen een flesje invriezen...