46 Reacties

6 jaar geleden

De eerste 2 weken na de bevalling veel last gehad van kloven, maar goed ingesmeerd met moedermelk en lanoline zalf en eventjes doorgebeten en nu (dochter is 5 weken oud) geen last meer van gelukkig

6 jaar geleden

Jaa ik had dit ook en ben toen ook 3 dagen gestopt met aanleggen en alleen ma gekolfd toen was het geheeld. Nu doe ik overdag kolven en snachts zo voeden ma wel met tepelhoedje en sindsdien nergens meer last van 😁

6 jaar geleden

Ik had dat heel erg maar sinds het starten met purelantzalf en af en toe wisselen met tepelhoodje is alles goed gegaan.minder last van gekregen

6 jaar geleden

Ik had dit vorige week ook, het bloedde zelfs aan 1 kant, ondanks dat ik sinds het begin al tepelhoedjes gebruik en na het lvoeden insmeer met crème en zoogkompressen gebruik. Sinds het weekend heeft mijn zoontje spruw en ik denk dat dit stiekem toch met elkaar te maken heeft. Nursicare kompressen (online te bestellen) zijn heel fijn voor tepelkloven, daar werd het bij mij snel beter van.

6 jaar geleden

Medela hydrogel pads! Kostbaar maar effectief.

6 jaar geleden

Herkenbaar! Ik zit te janken van de pijn tijdens het voeden... purelan helpt bij mij onvoldoende. Heet washandje voor het voeden om je tepel te verzachten, na het voeden je tepel insmeren met moedermelk, laten drogen aan de lucht, daarna multi mam kompressen erop. Ik hoop dat het snel beter wordt!

6 jaar geleden

Ja en voeden met een tepelhoedje was voor mij de oplossing. In combinatie met zalf.

6 jaar geleden

Ik had ook last van m'n tepels toen ik mijn zoontje aanlegde. Sinds ik afkolf en hem via flesje eten geef heb ik nooit geen pijn meer. Ik smeer ook na elke beurt tepelcreme aan 😁

6 jaar geleden

Ik had dit met m'n eerste kindje. Daar lag het aan toch niet goed aanleggen. Ik heb als een malle gesmeerd met lanoline.. daarmee ging het snel over. Gelukkig nu geen last van tot nu toe!

6 jaar geleden

yes ik ook en dat is uiteindelijk een borstontsteking geworden met 40 graden koorts ... let dus alsjeblieft op jezelf en ga niet te ver, zoals ik heb gedaan ...

6 jaar geleden

yes ik ook en dat is uiteindelijk een borstontsteking geworden met 40 grade ...
Hoe komt het dat je dan ontsteking hebt gekregen

6 jaar geleden

1.Lactatiekundige inschakelen om te kijken waar de kloof vandaan komt. 2.Mother mates bestellen; geen Medela, die zitten lastig. Gaat veel verlichting geven! (https://www.bol.com/nl/p/kendall-mother-mates-hydrogel-tepelverbanden/9200000036369172/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611&language=nl) 3. Tepel rust gunnen door te gaan kolven (dan koppel je psychisch ook even los) of juiste maat tepelhoedje gebruiken. 4. Na voeden aan de lucht laten drogen. 5. NIET denken dat deze pijn normaal is en je gewoon even door moet bijten. Het wordt alleen maar erger als je niets doet. Janken mag. Dit kan echt hels zijn.

6 jaar geleden

Ik had het bij mijn eerste meteen vanaf het begin. Bij mijn tweede heel voorzichtig gedaan, maar ook nu weer gelijk een blaasje. Bij mijn eerste heb ik er veel pijn en verdriet om gehad en dit wilde ik nu niet weer. Daarom nu nóg eerder de lactatiekundige ingeschakeld. Veel advies gekregen en ook uitgeprobeerd, maar helaas lijkt het toch aan mijn tepels te liggen. Daarom maar weer aan het kolven geslagen. Ik blijf dit doen zo lang dit gaat met mijn twee kindjes en heb er nu vrede mee.

6 jaar geleden

Nog een goede tip van de vk gehad: als je niet zulke grote tepels hebt kun je de prijzige hydrogel pads (mothermates) door tweeen knippen, waardoor je er dubbel zo lang mee doet. Ik was zo bang voor weer een onsteking dat ik dit wel met een alcohol ontsmette schaar doe 😉 oja en die van medela kunnen door hun vorm zelfs door vieren op mijn kleine tepels 👍🏻 dus dan doe je er echt best lang mee

6 jaar geleden

Ik heb iets gelezen over heilwol. Weet niet of het werkt maar proberen kan altijd https://dalalounatuurlijk.nl/wat-is-heilwol/

6 jaar geleden

En ik heb gekozen voor de wasbare zoogcompressen van Lanacare, schijnt borstontsteking te voorkomen! Interessant om te lezen. Wel bedt duur in aanschaf maar aan de startersset zou je genoeg moeten hebben

6 jaar geleden

Mijn vroedvrouw zei dat ongeveer 90% van de vrouwen hier last van heeft. Toch een foutje van moeder natuur denk ik. Ik moest na iedere voeding druppel melk op de tepel laten drogen, daarna lanolin smeren en afdekken met vetverband. Als je het iedere keer laat korstjes vormen trekt je baby deze bij iedere voeding weer los. Na twee weken waren de kloven bij mij zo goed als genezen, nu 4 weken later loopt de borstvoeding prima. Heb ook af en toe afgekolfd om tepels rust te geven.

6 jaar geleden

Ik heb wasbare compressen van bambooty, ook erg prijzig, maar ben er zó blij mee! Voelen heel zacht aan de tepel. Daarnaast smeer ik met kokosolie ( gewoon de geurloze om mee te bakken) en lanoline. Mijn kleintje heeft een scheve kaak dus hapt ook scheef aan waardoor het aan een kant heel gevoelig is. Ik probeer houdingen door te wisselen, lukt een beetje :)

6 jaar geleden

Heb je Purelan wolvet van Medela al geprobeerd? Die is speciaal voor kloven, en hoef je er niet af te wassen vóór het voeden. Als voeden door de kloven echt zo'n zeer doet en niet raadzaam is, maar je wil wel borstvoeding blijven geven, dan tijdelijk kolven en in het flesje geven. Voor correct aanleggen even het internet raadplegen of een lactatiekundige. Door verkeerd aanhappen ontstaan vaak meestal de kloofjes. Ik heb ze bij mijn eerste kindje ook gehad. Voor overige verzorging van de borsten en tepels lekker insmeren met kokosolie. Heel heilzaam! En zo blijven de tepels ook soepel en gehydrateerd, zonder dat er chemicaliën bij aan te pas komen. Ook dit hoef je er niet af te wassen.

6 jaar geleden

Oh en wat pijn betreft, voor in het vervolg met aanleggen: Mag 10 seconden even zeer doen, maar daarna niet meer. En als dat wel het geval is, corrigeer door opnieuw aan te leggen. Geen zuinig mondje van je baby, maar een goeie grote hap die aansluit om te tepelhof.