2 Reacties

2 jaar geleden

Ik kan je niet helpen met mijn ervaring, maar ik wil je graag proberen te helpen. Ten eerste wat fijn dat je zo'n aanbod krijgt, dit betekend dat ze onwijs blij met je zijn. Je hebt altijd een proeftijd, misschien zou je af kunnen spreken dat je het een half jaartje aankijkt en als het je niet bevalt weer terug gezet kan worden in je oude functie. Dan weet je precies hoe en wat. En je hebt het thuis over stress van het werk, ik denk dat je dat met de tijd leert los laten. Je zult vaak bereikbaar moeten zijn dus ik snap dat dat lastig is. Maar mensen begrijpen ook dat je een gezin hebt en hier niet zomaar bij weg kan. Maak het bespreekbaar met je meerdere, misschien zijn er anderen managers met ervaringen die ze willen delen? Succes!

2 jaar geleden

Hoi hoi, Ik weet niet of ik mijn baan kan classificeren als veeleisend, maar omdat het wel een leidinggevende rol is, zal ik hier mijn ervaring delen. Misschien heb je er iets aan :) Ik kreeg deze rol aangeboden tijdens mijn zwangerschap (was destijds consultant) en ben na mijn zwangerschapsverlof begonnen als 'Operations Lead' (middenmanagement). Ik had 0 ervaring als leidinggevende en ons hoofdkantoor zit op ruim 1 uur rijden van mijn woonplaats (2 uur in drukke spits). Ik ga er niet om liegen: de eerste maanden was het alsof ik ingestapt was in een intercity... Het was flink aanpoten en ik merkte al snel dat ik mijn rol niet in 4x8 uur gepropt kreeg. Ik ben daarom overgestapt naar 4x9 uur (36u) en dat gaat super! Ik maak (bijna) nooit overuren. Woensdag is mijn part-time dag en dat breekt heerlijk de week. Af en toe werk ik (als het niet anders kan) tijdens het middagslaapje van de kleine, maar dit vermijd ik zoveel mogelijk. Het is mijn rustmoment van de week! De rest van de woensdag draait om ons zoontje en dat weten ze op het werk ook 🥰 Het voordeel is wel dat mijn man graag kookt en hij onze zoon naar de opvang brengt en hem vaak ook ophaalt. Daardoor kan ik 9 uur werken. Daarnaast werk ik vanwege Corona ook veel thuis (dat maakt het vooral makkelijk om tussendoorwasjes te draaien). 's Ochtends haal ik de kleine uit bed en kleed ik hem aan (tenzij ik heel vroeg van huis moet). Om 18u is het klaar en dan is het tijd voor mijn gezin. Samen eten en daarna doe ik de kleine in bad en leg hem op bed. Heerlijk vind ik dat, want ik schakel gelijk af! Vanaf een uur of 19:30u is de avond voor mij (en mijn man) en in het weekend wisselen we de zorg voor ons zoontje af of doen we leuke dingen samen. Onze zoon gaat af en toe logeren bij oma & opa of bij zijn tante & oom en dan hebben we een weekend voor onszelf (lees: uitslapen, relaxen 🤣). Inmiddels zit ik 1 jaar jn deze rol en heb ik mijn weg gevonden. Tenzij het echt niet anders kan, maak ik geen overuren en ben ik in de avonduren, het weekend, tijdens vakanties, op mijn part-time dag alleen bereikbaar in noodgevallen. Op mijn werk weten ze dat ook. Het is wennen en zoeken, maar het kan! Belangrijkste is dat je met je partner/familie goede afspraken maakt en verwachtingen uitspreekt. Hetzelfde geldt op het werk: wat jij anderen gewend maakt, daar zullen ze op rekenen. Overuren maken en altijd maar beschikbaar zijn, lijken soms bijna statussymbolen. Maar het is absoluut niet nodig, ook niet in management rollen. Het komt wel eens voor, maar je hebt het voor het grootste gedeelte zelf in de hand. Uiteindelijk is het jouw keuze en zou ik vooral zeggen: doe wat goed voelt! Als jij die rol leuk vindt en je wilt ervoor gaan, vraag jezelf dan af of je klaar bent om uit de comfortzone te stappen. Het gaat pittig worden en je hebt echt wat doorzettingsvermogen nodig om die 'imposter syndrome'-achtige gedachten de deur te wijzen, maar je kunt het! Ook zonder continue stressen (dat leer je vanzelf, is ook een proces en kost tijd). Wat je ook gaat doen, dat ze je vragen is een enorm compliment en je mag trots op jezelf zijn (nee zeggen tegen een rol vereist ook moed!). Heel veel succes! En mocht je willen sparren, laat het gerust weten 😘