22 Reacties

6 jaar geleden

Ziplinen zou ik me niet zo druk over maken. Wel even uitzoeken hoe t daar zit met zika en andere gekke muggen?

6 jaar geleden

Ziplinen zou ik me niet zo druk over maken. Wel even uitzoeken hoe t daar z ...
Dat is heel belangrijk inderdaad!

6 jaar geleden

Ja ik ben al bij reisprik hiervoor geweest omdat ik nog inentingen moest en van hun heb ik al voorschriften maar echt risico zou ik nu niet lopen met de gekke muggen Heb wel helemaal voorschriften voor helemaal insmeren Dankjulliewel voor de reacties!

6 jaar geleden

En achteraf alsnog laten testen voor zika :)

6 jaar geleden

Ik ben 3 weken in maleisie geweest (1maand voordat ik zwanger raakte) en de huisarts, en verloskundige zeiden dat er momenteel geen actieve zika uitbraken waren en de kansen op zika enorm klein zijn. Gewoon goed insmeren met deet en beschermen. Ik heb uiteindelijk maar 2 muggebulten gehad. Het is natuurlijk spannend maar wij hebben dat risico wel genomen.

6 jaar geleden

Ik ben nu 9 weken zwanger en van het wekkend wezen klimmen in een klimbos dit was geen probleem.

6 jaar geleden

Je moet daar vaak een contract tekenen, dat alle risico en gevolgen voor jezelf zijn, mocht er wat gebeuren. Vaak zijn veel ziektes en zwangerschap een reden dat het niet mag daar of je moet dus een contract ondertekenen. Je hebt met zip line wel een tuigje om die strak zit bij je kruis en buik. Costa Rica is wel redelijk ontwikkeld, de vraag is misschien eerder of je nu zelf zin hebt in zo'n reis en het risico wilt nemen. In Costa Rica zijn vooral de outdoor activiteiten erg populair.

6 jaar geleden

Ik zou inderdaad via GGD even navragen naar Zika.

6 jaar geleden

Ik zou me idd meer druk maken om de ziektes die muggen overbrengen ipv het ziplinen.

6 jaar geleden

In Costa Rica heb je namelijk kans op Zika, maar ook malaria en dengue. Deet smeren zijn ook beperkingen in als je zwanger bent. Helemaal de eerste 3 maanden van je zwangerschap. Dus laat je goed informeren!! Je kan je reis vaak kostenloos annuleren als je zwanger bent. Dit hebben wij toevallig 2 jaar geleden gedaan. Ik heb zelf ook dengue gehad en als je dit oploopt tijdens je zwangerschap kun je een miskraam krijgen. Dus denk er dus allemaal goed over na. En laat je informeren bij de ggd .

6 jaar geleden

Reactie op Bianca123

In Costa Rica heb je namelijk kans op Zika, maar ook malaria en dengue. Dee ...
Ja naar waar wij gaan is geen malaria en heb nagevraagd voor zika maar die is er nu ook niet actief zoals ze aangeven. Heb voor de vakantie nog intake bij de verloskundige dus ga dan verder navragen en bekijken. Bedankt voor de reacties😊

6 jaar geleden

Wij willen ook een reis gaan maken naar costa rica terwijl ik zwanger ben. Heb contact gehad met de GGD en er is geen negatief reisadvies voor zwangeren. Uiteraard wel extra goed insmeren met deet 30% en indien nodig lange mouwen en lange broeken dragen (dunne kleding). Ik denk dat ziplinen niet optimaal is maar van de andere kant ook niet per se kwaad kan. Wellicht kun je dit bij de organisatie die het organiseert navragen. Volgens mij wordt het vaak afgeraden als je zwanger bent.

6 jaar geleden

Hai, vorig jaar in Costa Rica geweest ( niet zwanger destijds/ wel geziplined). Voor zover ik weet is alleen het gebied rondom Tortuguero risicogebied (regenwoud in noord-oosten). Ziplinen lijkt mij geen probleem tenzij je er heel angstig van wordt, ivm stress zou ik het dan afraden. Heel veel plezier!

6 jaar geleden

Overigens ga ik over een paar weken naar Zuid-Afrika waar ik wilde paragliden, maar dat wordt m toch maar niet helaas😅...

6 jaar geleden

Reactie op YMK

Overigens ga ik over een paar weken naar Zuid-Afrika waar ik wilde paraglid ...
Opletten voor malaria hé!

6 jaar geleden

Reactie op Toos

Wij willen ook een reis gaan maken naar costa rica terwijl ik zwanger ben. ...
Ja de GGD geeft aan dta het gewoon kan heb instructies gekregen over hoe in te smeren met deet en zonnebrand dus moet goedkomen hoop ik haha! Zie ook wel verder staan dan Costa Rica prima kan als je zwanger bent ook met het eten endergelijke

6 jaar geleden

Reactie op Tessy

Opletten voor malaria hé!
Er is geen malaria in costa rica..

6 jaar geleden

Ik denk dat Tessy Zuid Afrika bedoelt. Dankje Tessy!

6 jaar geleden

Ik weet niet of je inmiddels al antwoord had maar volgens mij kun je tot 12 weken gewoon alles doen wat voor jou goed voelt. Je kindje zit dan achter je schaambot dus kan niet "geplet" worden oid. Ik speel zelf hockey en mag dit tot 12-14 weken blijven doen. Ik ga zelf denk ik met 12 weken stoppen met de wedstrijden, trainen ga ik iets langer proberen (denk ik). Ik ben overigens vorig jaar in costa rica geweest, fantastisch!!!! En geen malaria idd. Je moet wel ff kijken met deet want dat mag met een te hoog percentage ook niet En er zit wel dengue (En zeker in tortuguero word je lek geprikt)

6 jaar geleden

Ik ben een klimmer. Vanaf het moment dat je zwanger bent gebruik je een andere gordel. Bijna hetzelfde als wat ze voor kinderen gebruiken. Deze gaat namelijk over de schouders en trekt je meer in de zithouding achterover leunend. Je zou kunnen navragen of ze die daar hebben, ik zou er bijna vanuit gaan dat ze die wel hebben. Als je rustig in de gordel gaat hangen en geen bobbels of sprongen maakt moet het kunnen. Na 12 weken ben ik zelf niet meer wezen klimmen en deze keer vanaf 10 al niet meer.