26 Reacties

5 jaar geleden
Wij gebruiken de Bambino Mio Soft. Dit is het systeem van de overbroekjes met inleggers.
In principe zijn we er erg blij mee. Maar omdat mijn ‘onderkant’ nog steeds veel pijn doet, geef ik elke borstvoeding al liggend. Omdat onze dochter dan zo lang en zo vaak op haar zij ligt, merken we dat er regelmatig wat pipi naast loopt. Maar dat gebeurt alleen op die momenten.
De dikte vinden we heel goed meevallen. Met zitten is er zeker geen probleem.
De inleggers gaan in de wasmachine op 60 graden. Drogen doen we nooit. We hangen ze buiten op draad zodat ze ook weer mooi wit worden.
De overbroekjes doen we in de machine op 40 graden. Die zijn zo goed als meteen weer droog als ze uit de wasmachine komen.

5 jaar geleden
Ik gebruik de wasbare luiers van kaatje katoen. En dan de bamboozle, deze heb je all in one en 2 lagen. Wij gebruiken tot nu toe alleen het 2 laags systeem en hierin ligt een extra inlegger als de kleine veel plast(wat onze kleine man van 6.5 week doet) en een doekje voor eventuele ontlasting op te vangen. Het doekje voor de ontlasting kan gewoon mee worden gewassen op 60 graden als hij alleen geplast heeft. Drogen mag bij deze luiers alleen aan de wasdraad.
In het begin was het inderdaad groot aan zijn kontje, maar nu passen ze goed en ziet het er ook niet meer lomp groot uit en kan hij goed zitten.
Het enigste waar we nu tegenaan zijn gelopen is dat als hij dunne ontlasting heeft dit er wel via de zijkant uitkomt als we hem net niet strak genoeg hebben vastgemaakt.
Mijn vriend vind ze fijner werken dan de 'gewone' luiers.

5 jaar geleden
Ik gebruik de peenut wraps van totsbots bij mijn zoontje van 8 weken. Had eerder veel lekkage ermee, maar nu ik een inlegger dubbelvouw. (Jongens plassen naar voren, bij meisjes hoeft het niet). Hebben we geen leggage meer! Meneer slaapt alleen graag op zijn zij.. De luier is nog te breed voor hem en kan zijn benen niet fijn op elkaar leggen. Om deze reden gebruiken we 's nachts wegwerp luiers. Overdag slaapt hij nog niet in bed (😶) dus dan gebruiken we de wasbare luiers.
We doen eerst de luiers in een voorwas of spoelen (met biotex), dan op 60 graden (met een milde waspoeder, ik gebruik ah puur) en daarna aan de waslijn.
De inleggers voor ontlasting opvangen gaan wij vanaf het moment gebruiken dat hij vaste ontlasting heeft dat is als hij vast voedsel gaat eten. Voor nu hebben ze nog geen meerwaarde.

5 jaar geleden
Wij gebruiken totsbots bamboozle stretch met peenut Overbroekjes. We hebben maat 1 nu in gebruik met inlegvellen en de peenut pad. We gebruiken deze al vanaf week 2. De paar keer dat we wegwerp gebruikt hebben zat de poep op zijn rug... Duidelijk niet handig met dat systeem :D.
Zowel ik als mijn man vinden wasbaar veel fijner en makkelijker. Wassen op 60 graden met neutral waspoeder. Voorwassen doen we niet aan. Droger hebben we niet maar zo lang het niet regent gaat alle was buiten op de lijn. Vind het drogen wel lang duren. Zelf met de temperaturen van vorige week nog wel een halve dag dus zie wel op tegen de winter.
Dikke luier vind ik minder mooi dat is het grootste nadeel. Hij lijkt er geen last van te hebben :)

5 jaar geleden
Wij hebben een newborn huurpakket van nappy's, daar zit van alles in. We zijn begonnen met de all in one's, deze bevielen goed maar voor degene in dit pakket was onze zoon al snel te groot. De losse binnenbroekjes/luiers met daarover een buitenbroekje vinden we een te groot pakket voor z'n billetjes.
We zijn door een bericht in een ander topic over wasbare luiers aan de slag gegaan met de prefolds (katoen en bamboe van Blümchen) of losse inleggers/boosters (hennep en microvezel van Buttons) in een overbroekje van Buttons of Milovia. We leggen dan twee soorten boosters in een overbroekje of één prefold met een dun microvezel lapje in een overbroekje. Deze combinatie bevalt ons erg goed. De Buttons overbroekjes zijn wel wat stugger rondom de beentjes door de dubbele en dikkere lekrand. De Milovia's hebben een zachte rand binnenin waar je de inleggers onder kan steken. Dat is op zich handig, maar als die randen door beweging van de kleine de romper raken, dan ontstaat daar wel lekkage.
Wat betreft wassen: we spoelen alles eerst en wassen het daarna op 60 graden met neutraal wasmiddel (onze overige hete was doen we daar gewoon bij). We hebben geen droger.
De huurtermijn is nu bijna voorbij en we overwegen te gaan kopen. Heeft iemand tips hoeveel we moeten kopen? En kan je bijvoorbeeld met minder overbroekjes dan binnenbroekjes/prefolds/boosters toe?
En het velletje om de poep op te vangen, heeft dat nou zin? Onze zoon is nu 5 weken, krijgt borstvoeding en poept wel iets (maar dun) in elke luier.
We zijn trouwens erg fan van de wasbare billendoekjes van Billies Box.

5 jaar geleden
Hier fan van tweedelig owv lekdichtheid. Ik gebruik strikluiers daar deze snel droog zijn, goedkoop in aanschaf en niet zo dik uitvallen. Naar believen te 'boosten' met bamboe/hennep (absorbeert traag maar veeeel) of katoen (kan minder aan maar wordt wel sneller opgenomen). Vandaar als je beide combineert, voor de nacht bvb, katoen tegen de billen en superslurper meer naar buiten. Fleece kan er nog tussen( tegen billen) voor een droog gevoel (absorbeert niet, laat gewoon door) of bij geïrriteerde huid. Ik verknipte een dekentje hiervoor. Poepdoekjes stikte ik tijdens de zwangerschap ene kant flanel, andere hydrofiel. Heb er niet voldoende maar microvezeldoeken blijken dus ook perfect hiervoor:). Ook borstvoeding en geen inoegvliesjes, koud voorspoelen en dan lange programma aan 60. Eerst kort id droger en erna aan de draad kan het stugge er wat uithalen. Bij tweedehands luiers kan het zinvol zijn deze eerst te'strippen', ontdoen van zeepresten en opgestapelde vuiligheid. Ik heb 4 overbroekjes die enkel gewassen worden wanneer zichtbaar bevuild, tussenin laten luchten aan wasknijpers aan plank boven commode. Wol vind ik echt fijn, zeker voor de nacht. Lanoliseren vind ik niet zoveel inhouden. Ik kocht 1xPULbroekje tweedehands, deze laat door:( luiers zelf tweedehands aankopen valt meer aan te raden daar vaker wassen de absorptie bevordert. Beste vlekkenmiddel is overigens de zon. Groetjes!

5 jaar geleden
Reactie op odblisa
Ik gebruik de booster die in de totsbots bamboozle zit en leg er gewoon een ...
Voelt jouw kleintje zich niet snel nat gedurende de nacht? Mijn zoontje gaat al piepen als hij een plas heeft gedaan en hij voelt zich nat 🙈
Ik heb nu milovia coolmax pads besteld, die zijn wel synthetisch maar schijnbaar voelen ze zich niet zo nat. Ben benieuwd!
Ik heb nu blueberry coverall capri overbroekjes, die hebben knoopjes ipv klittenband. Mijn zoontje trekt ze open anders haha

5 jaar geleden
Voelt jouw kleintje zich niet snel nat gedurende de nacht? Mijn zoontje gaa ...
Die inleggers hebben wij ook onlangs gekocht en zijn er erg tevreden over! We leggen hem tussen twee prefolds en onze zoon blijft klokje rond droog. Voor overdag hebben we inleggers van Blumchen van viscose en bamboe erbij genomen, die zijn ook heel fijn.

5 jaar geleden
Die inleggers hebben wij ook onlangs gekocht en zijn er erg tevreden over! ...
Bamboe en katoen bedoelde ik

5 jaar geleden
Die zandloper vormige? Of de rechte?

5 jaar geleden
☝🏻... inmiddels gebruik ik ze bijna 2 maanden. Ik heb verschillende soorten in gebruik. Overdag gebruik ik prefolds of bamboolik voorgevormde inleggers met een biokatoenen booster. Ik heb daar 5 overbroekjes bij, 3 van blumchen (vind ik wat stijf) en 2 van happy flute (testje, vind ze heel fijn maar de zachte randen zorgen wel snel voor lekkage). Snachts gebruik ik een voorgevormde luier van blumchen met booster en daaroverheen een junior overbroekje en zelfs na 12 uur nog geen lekkages👌🏻. Voor onderweg heb ik een goedkope set van 4 pocketluiers van happy flute waarin ik een prefold doe... dit werkt verrassend goed! Al met al niet ontevreden. Vind ook het wassen erg meevallen, hooguit 3 wasjes in de week extra. De overbroekjes was ik gewoon met de luiers mee (40 graden) en ik gebruik geen droger (heb ik niet🤭). Ik vind ook met de voorgevormde luiers dat hij een dik pakket op z’n ruggetje heeft dus die gebruik ik alleen snachts.

5 jaar geleden
Doen jullie iets anders qua kleding over wasbare luiers?
Ik heb zelf broekjes gemaakt. In t begin ging het nog wel met de gewone broekjes een maat groter maar nu wordt het lastiger omdat ze dan erg lang worden. Nu dus bovenin maat 86 en pijpjes 68 aangehouden... gaat perfect en ik had toch nog stofjes liggen😄

5 jaar geleden
Reactie op Joelle213
Ik heb zelf broekjes gemaakt. In t begin ging het nog wel met de gewone bro ...
Dat is slim! Hier draagt Floris vooral grotere maten qua rompers en broeken (74 en 80). Hij is gelukkig aan de lange kant.

5 jaar geleden
Een tip; sluit je aan bij de fb pagina ‘wasbare luiers’ daar vind je tonnen goede informatie :)
Wij gebruiken verschillende systemen.
Toen hij nog mini was gebruikten we Hamac; een heel slanke luier waar je in een soort hangmatje een booster inlegt. Voordeel: dun pak en mooi om billetjes, mooie luiers, eenvoudig systeem voor kinderopvang/grootouders.
Nadeel: minder geschikt voor de nacht, duur systeem want verschillende maten, dure inleggers, lekt als niet correct wordt aangedaan of bij grote plasser.
Snap in one van petit lulu (veruit mijn favoriet)
Voordeel: inleggers makkelijk in te klikken en dus mee te geven voor opvang, makkelijk bij te boosten, weinig lekken, kan je mooi aanpassen, broekje ook als overbroekje te gebruiken bij tweedelig systeem met voorgevormde luier. makkelijk proper te krijgen, leuke printjes, pak niet te dik, geen striemen, goede elastiek.
Nadeel; nog niet ontdekt maar kan me voorstellen dat de pul na verloop van tijd mss verslijt
Pocketluier Milovia
Voordeel; makkelijk voor opvang, slanker dan tweedelig systeem, makkelijk bij te bootsen, leuke printjes.
Nadeel; lekgevoelig bij veelplasser.
Voor het tweedelig systeem met voorgevormde luiers gebruik ik de petit lulu als overbroekje met de voorgevormde luiers van;
Anavy Bamboo; dik pak maar zeer goed absorberend.
Petit lulu bamboe; slanker, zachte luier. Veruit mijn favoriet.
Ook de overbroekjes van Mother ease vind ik zeer leuk; ze zijn dun en dus slank om de billetjes.
Ik was ze met voorwas op 60 graden en laat de overbroekjes buiten of op wasrek drogen.
Ik loop er nog tegenaan om ze te gebruiken als we de deur uit gaan. Ik merk dat ik toch wel schrik heb voor lekken. Zelfde voor de nacht. Dus ik doe het op mijn tempo en gebruik ze overdag thuis en s nachts nog wegwerp. Bedoeling is wel om na een tijdje fulltime te gebruiken.
Succes ermee!