11 Reacties

7 maanden geleden

Onze zoon gaat ook sinds twee weken naar de basisschool. Hem helpt het enorm om de dag te bespreken. Met allerlei inhoudelijke nadenkvragen (dus niet “hoe was het op school”, maar “naast wie mocht jij zitten met fruit eten” ). Ik heb het gevoel dat hij op die manier de dag in kleine stukjes kan verwerken. Maar dat is natuurlijk voor ieder weer anders. Heel veel succes!

7 maanden geleden

Ons zoontje gaat eind van de maand pas, maar alleen al op de oefenochtenden kan ik al verschil merken. Af en toe een dagje thuis houden is helemaal prima, jij kent je kind het beste. Wat ook kan helpen is fietsen uit school, even onder douche, tekenen, lekker spelen (met poppetjes o.i.d.) om te ontprikkelen.

7 maanden geleden

Reactie op AllerteTuimelaar

Onze zoon gaat ook sinds twee weken naar de basisschool. Hem helpt het enor ...
Ja dat vind ik ook een lastige. Mijn dochter kent nog maar 2 namen van de klas. De rest speelt ze vast mee maar heeft ze nog niet de namen van onthouden. Als ik ook hele kleine vragen stel, wil ze niks vertellen. Soms vertelt ze ergens wel wat kleins over de dag, dan complimenteer ik haar ook en dat ik dankbaar ben dat ze dit deelt met mij. Maar het blijft lastig (voor nu)

7 maanden geleden

Reactie op S83

Ons zoontje gaat eind van de maand pas, maar alleen al op de oefenochtenden ...
Ja ik ga haar volgende week de woensdag thuishouden. Even kijken wat het doet. Ik ga ook een weekplanner aanschaffen. 2x in de week gaat ze naar de BSO. Nou dan is ze gesloopt, kan je niks meer mee doen. Op de andere dagen lukt het beter om nog wat activiteiten te doen.

7 maanden geleden

Hier ook last van het 'afreageren', gelukkig niet extreem! Vaak wil hij na school op de bank boekjes lezen of juist even helemaal zelf spelen.. ik probeer zoveel als kan (binnen de grenzen) met hem mee te gaan en iets meer ruimte te geven dan normaal.. Hij gaat nu alleen de ochtend nog om op te bouwen. Bijvoorbeeld kleine dingetjes als een meltdown om de kleur beker (dat had hij nooit), ipv doorzetten, nu even de beker wisselen etc 😂

7 maanden geleden

Mijn zoontje was 2,5 toen hij startte met school (België) maar toen hetzelde verhaal: een engeltje in de klas en thuis de ene crisis na de andere. Ook s nachts heel veel onrust. Ik heb toen heel snel beslist te gaan opbouwen en liet hem eerst halve dagen gaan (wel elke dag gaan, zodat hij in het ritme van elke dag school kwam want hij vond het denk ik net verwarrend dat het de ene dag wel, de andere dag geen school was). We werken ook met een weekkalender (met icoontjes: school, thuis, lunch daar of niet, wie komt hem afhalen). Na school nog steeds zo weinig mogelijk activiteiten, zelfs geen supermarkt. Veel samen zijn helpt wel echt: samen boekjes lezen, mee op de grond gaan zitten terwijl hij speelt etc . Die eerste weken zorgde ik ook dat ik telkens een dag op voorhand gekookt had zodat alle aandacht naar hem kon gaan. Stilletjes aan was dat als maar minder nodig (wel aandacht maar tenminste even tijd op zelf te koken of bekomen na een werkdag 🥴) Wat hier helpt op hem te laten vertellen: boekjes lezen over school en dan eenvoudige vragen "gaat dat bij jullie ook zo? Heeft jullie kring ook banken of zijn het stoelen? Hebben jullie ook geschilderd vandaag?"

7 maanden geleden

Thuis is haar veilige haven, ze weet dat ze daar even alle prikkels van zich af mag schudden zonder erge gevolgen, ze voelt zich veilig thuis 🩷 Net zoals bij AnnieD was onze schoolstart al bij 2,5j en hebben wij eerst halve dagen gedaan. Nu zijn schooldagen in NL blijkbaar wel wat anders qua uren dan in BE , hier is het dagelijks 8u30-15u30 en woensdag is tot 12u. Ontprikkelen na school deden wij hier vaak door met water te klieren in de keuken of met plasticine. Daarnaast echt gewoon rustig bezighouden met boekjes of vrij spel, geen uitstapjes na school, dat komt later wel weer. Ook hobby´s doen wij niet na een schooldag, we hebben speciaal iets gekozen dat in het weekend plaatsvindt.

7 maanden geleden

Reactie op AnnieD

Mijn zoontje was 2,5 toen hij startte met school (België) maar toen hetzeld ...
Goeie tips, bedankt! Hier is het een continu rooster van 8.30-14.00. En dan 2x in de week BSO. Maar wellicht goed om de andere dagen tot 12 te laten duren om het wat minder intensief te maken. Een weekplanner ga ik aanschaffen en ook die boekjes is superslim!

7 maanden geleden

Hier ook een meisje dat op school heel lief en braaf is. Ze vind school ook super leuk maar eenmaal thuis merken we dat ze heel driftig en opstandig is. Ik heb niet per se tips maar ik probeer haar zo min mogelijk te over vragen zodat ze een beetje tot rust komt.

3 maanden geleden

Hoiiio, hoe gaat het nu? Wij zitten met PRECIES hetzelfde

3 maanden geleden

Reactie op Ilmi

Hoiiio, hoe gaat het nu? Wij zitten met PRECIES hetzelfde
Hi, het gaat nu beter! We hebben haar toen tijdelijk naar 4 dagen school gezet. Dit heeft haar goed gedaan. Tegen einde van het schooljaar kon ze weer alle dagen aan en was thuis ook de rust weer teruggekeerd. Dit schooljaar ook eigenlijk geen problemen meer ervaren. Denk dat het achteraf erg wennen was voor haar.