11 Reacties
één jaar geleden
Wij maken exact hetzelfde mee helaas. De zin, 'nee, ik wil niet slapen' word hier al gezegd als ze net wakker word sochtends 😂
Hier helpt het enkel als we echt veel maar dan ook veel geduld opbrengen met haar. Ze mag bijv een knuffel uitzoeken die met haar mee slaapt iedere keer. We benoemen het woordje slapen ook niet maar enkel liggen. Maar heel eerlijk, vaak lukt het niet en is het een krijs festijn.
Ik ben 39w zwanger en wij dachten even dat het kwam door de veranderingen, maar nu ik jou berichtje heb gelezen hoop ik op een fase...
één jaar geleden
Hier ook extra lastig momenteel, en in andere recente topics zie je er meer (zie bv "avondslaap drama" en "is het erg om bij je kindje te blijven tot deze slaapt").
Wij starten het avondritueel momenteel later dan eerst (20 uur, eerder 19:15) omdat ze 's avonds nog zo actief is. Maar eigenlijk blijft ze stuiteren.
Met onze dochter kan ik er wel over praten. Ik vraag waarom ze niet wil slapen. Dan zegt ze bv dat ze verdrietig is dat ze alleen is of dat ze het saai vindt. Dan kun je je op iets specifiekers richten.
Wat bij ons goed werkt om haar rustig te krijgen is ademhalingsoefeningen. Tot 10 tellen en bij elke tel samen diep in en uit ademen. Als haar benen onrustig zijn dan vraag ik haar het liggend eruit te stampen (vóór het ademen).
Onze dochter gaat wel normaal slapen als ik erbij blijf zitten tot ze slaapt (in het andere topic zie je dat dat vaker voorkomt). Momenteel doe ik dat wel, het lijkt me super lastig om te slapen als je hysterisch bent 😬 soms helpt het als ik zeg dat ik straks nog even kom kijken, dan hoef ik niet te blijven zitten. Verder heb ik foto's van ons samen opgehangen in haar kamer zodat ze zich niet alleen voelt.
Wat ik zelf nog wil proberen is routinekaartjes maken met daarop plaatjes van de stappen van het avondritueel. Dat schijnt de peuter meer controle te geven: https://demontessorimama.nl/peuterpuberteit-top-10-tips-montessori-stijl/
Succes!
één jaar geleden
Strijd voor bedtijd is nooit fijn. Bij ons is het altijd het stukje nabijheid wat ze miste als ze naar bed ging. We hebben zeker wel een jaar steeds naast haar bed gezeten tot ze sliep 😂 nu gaat het juist goed met slapen, doet nooit meer moeilijk.
Zodra ze in bed ligt, zeggen we ‘ga maar lekker liggen, mama is in de andere kamer (onze slaapkamer is naast die van haar) en dan rommel ik wat aan of neem ook even mijn rustmomentje. Soms vindt ze dat goed, soms wil ze dat ik bij haar op de kamer blijf. Dan zeg ik ‘ok ik blijf 5 minuten op je kamer en dan ga ik daarna naar de andere kamer’, na 5 min zeg ik dat de 5 min voorbij zijn en dat ik naar de andere kamer ga. Vaak is het dan ook weer goed. Oh, en ik laat altijd de deur open, en doe het pas dicht als ze slaapt.
Dus ja kijk zelf even hoeveel nabijheid je zoontje nodig heeft, echt bij hem blijven tot hij slaapt of dat je zegt dat je na 5 minuten terug komt om te kijken of net als wij doen dat je 5 min blijft zitten en dan wegloopt.
één jaar geleden
Ik volg even, onze dochter sliep ook altijd perfect maar deze fase duurt bij ons nu al zo’n 3/4 maanden… bij ons is de ellende begonnen toen we haar speen hebben weggedaan 😓
Bij ons gaat ze overigens wel gewoon rustig liggen maar blijft ze gerust 2 uur spelen, zowel in de middag als in de avond..
Ze heeft wel een tijdje heel erg gehuild en bleef ze ook echt doorgaan, het enige wat toen hielp was toch even haar oppakken, kroelen even een liedje zingen oid en zorgen dat ze echt rustig was.
Succes mama!! 🍀
één jaar geleden
Oef nou klinkt alsof jullie allemaal ook kunnen communiceren met jullie kleine, maar ons zoontje praat ook nog niet en roept vooral Neeeeee.
Vanavond was het gelukt om hem in bed te krijgen, voor het eerst nu in lange tijd. Hij sliep als een blok.. totdat hij wakker werd om 00:15. Volledig in paniek, heeft nog even bij ons op bed gelegen maar dat wilt ook niet… heeft nu weer een uur liggen krijsen tot k hem dus net heel streng heb aangesproken. Hij is nu stil.. hoop dat het zo blijft 😵💫
één jaar geleden
Als ik deze verhalen lees mag ik niet klagen. Mn zoon ging altijd zelfstandig slapen, maar sinds juni wil hij dat iemand bij hem blijft tot hij slaapt.
Hier is ook het probleem dat hij nog niet veel zegt. Ik zeg normaal altijd: ‘ dag dag’ en loop dan de kamer uit als hij ligt nu doet hij alles hetzelfde alleen als ik naar de deur loopt begint hij te jammeren.
We zitten er zeker wel 1 uur bij en dan is het niet krijsen maar wel echt overal heen lopen, want het ledikant was ook niet meer oke voor hem en uiteindelijk gaat hij liggen in zn peuter bed of op het matras waar wij op liggen / zitten bij hem.
Inmiddels heb ik me erbij neergelegd, ik wordt er alleen maar meer gestresst van als hij verdrietig is namelijk…
Veel succes mama’s we kunnen dit!
één jaar geleden
Pffff word hier ook helemaal gek. Al weken is het brullen bij naar bed gaan. Zeuren om van alles, zoals water, wat gewoon bij haar staat en waar ze bij kan. ‘S nachts wordt ze ook regelmatig wakker. Niet erg fijn aangezien we ook een newborn hebben die nog elke 3 uur drinkt
één jaar geleden
Hier ook nogsteeds gedoe, 2 dagen geleden om 3:00 snachts werd er poesje mauw gezongen in bed op volume standje luidspreker. Vervolgens heeft ze niet meer geslapen. Tot 6:00 om daarna rustig om 7:30 te roepen dat ze wel genoeg geslapen heeft.
Vandaag ook vanaf 7 u wakker en niet willen slapen vanmiddag, dacht prima dan optijd naar bed, slaapt nu net 5 minuten want mevrouw wil niet slapen....