51 Reacties
5 jaar geleden
Heb astma en soms echt te kort van adem, zeker in winkel met masker op. Maar heb altijd een puffer me dat ik in aanval kan gebruiken
5 jaar geleden
Dit is mijn derde zwangerschap en in alle drie de zwangerschappen meer last van astma. Inderdaad ook altijd een puffer in de tas. Op de plekken waar ik een mondkapje moet dragen doe ik rustig aan zodat ik mijn ademhaling onder controle hou. En als het toch te benauwend wordt dan doe ik hem af. Ik las dat mensen met astma niet verplicht zijn om een mondkapje te dragen.
5 jaar geleden
Hier ook astma. Het ging iets beter, maar sinds de zwangerschap veel meer last. Gebruik nu meer medicijnen. Sneller buiten adem en moe van de benauwdheid.
5 jaar geleden
Reactie op lisanne1987
Dit is mijn derde zwangerschap en in alle drie de zwangerschappen meer last ...
Hier ook de derde zwangerschap en alle inderdaad benauwder maar deze lijkt het wel erger als de vorige.. Ik ben binnen no time buiten adem. Icm met de duizeligheid ivm lage bloeddruk ga ik dus steeds bijna van m’n stokkie als ik niet optijd het mondkapje afzet. Maar ik heb nu dus het probleem dat ondanks dat het niet verplicht is ik dus zonder niet in het ziekenhuis mag komen en ook bij de verloskundige ben ik niet welkom. Met de termijnecho heb ik 4x mijn normale dosis ingenomen voor even snel de echo met mondkapje ik ben de dagen erna echt meteen niet lekker geweest. Vandaag bij de huisarts geweest gelukkig mag ik daar wel naar binnen. Maar het komt er eigenlijk op neer dat als het niet gaat ik pas weer gebruik kan maken van de verloskundige met de bevalling mits de benauwdheid natuurlijk beter word. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar want het is absoluut geen onwil. 😔
5 jaar geleden
Hier ook veel meer last van tijdens de zwangerschap. Door de astma, medicijnen en het feit dat de astma nu niet goed onder controle is, wordt ik extra in de gaten gehouden en krijg ik extra groeiecho's. Iets waar ik me wel wat zorgen om maak..
Met een mondkapje is het verschrikkelijk. Je bent met astma niet verplicht er één te dragen, maar je mag eigenlijk nergens heen zonder..
5 jaar geleden
Reactie op Meimamma
Hier ook veel meer last van tijdens de zwangerschap. Door de astma, medicij ...
Ja snap ik heel goed, is dit jullie eerste kindje? Ik moet eigenlijk ook extra groei echo’s omdat allebei de kids ‘te klein’ waren. Wat voor mondkapje gebruik jij? Ik heb inderdaad dezelfde ervaring dat je gewoon nergens meer welkom bent zonder ondanks dat ze zeggen dat je de uitzondering bent 😔
5 jaar geleden
Reactie op Liezz
Ja snap ik heel goed, is dit jullie eerste kindje? Ik moet eigenlijk ook ex ...
Ik heb een mondkapje met een stukje plastic erop. Hadden ze bij de Etos. Door dat plastic dopje zou je wat beter moeten kunnen ademen. Geen idee of het echt werkt. Merk niet zo veel verschil.
Hoop maar dat de baby niet zoveel last heeft van mijn astma en medicijnen 😕
5 jaar geleden
Reactie op Meimamma
Ik heb een mondkapje met een stukje plastic erop. Hadden ze bij de Etos. Do ...
Welke medicatie gebruik je nu? Ik moest voor de zwangerschap verschillende proberen. Ik weet niet of mijn beide kids kleiner zijn door de medicatie ze zijn wel beide gezond, misschien dat dat iets geruststelt 😘 zo een met een dopje heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk er nu aan om als ‘compromis’ zo een doorzichtige te halen. Een spatkap idee, dat adviseerde de huisarts alleen mogen ze niet met de verplichting wellicht straks geloof ik.
5 jaar geleden
Ik heb ook astma. Bij het minste of geringste al buiten adem. Volgende week naar de gynaecoloog met het verzoek voor een doorverwijzing naar de astma en zwangerschap poli.( verloskundige kon geen verwijzing hiervoor maken.) Dus ik ben benieuwd. Ik was ooit heel zwaar en had toen ook veel meer last van mijn astma. Ben nu door de vermoeidheid heel stuk minder actief. Zie er wel tegenop als ik zwaarder word en mijn buik in omvang toeneemt wat voor een belasting dat gaat zijn op mijn lijf. En dus voor een invloed heeft op mijn astma.
5 jaar geleden
Reactie op 21052021
Ik heb ook astma. Bij het minste of geringste al buiten adem. Volgende week ...
Wat goed dat je jezelf hebt laten doorverwijzen! Ik hoop dat ze wat voor je kunnen betekenen ik ben heel benieuwd wat ze voor extra’s kunnen doen nog. Kan me voorstellen dat je er tegen op ziet om zwaarder te worden en wat voor lichamelijke belasting dat gaat geven.
5 jaar geleden
Reactie op Liezz
Wat goed dat je jezelf hebt laten doorverwijzen! Ik hoop dat ze wat voor je ...
Overleggen en informeren kan nooit kwaad. Beetje een tweestrijd. Goed voor de kleine zorgen door mijn eigen lichaam zo min mogelijk te belasten. En zo min mogelijk medicatie of andere mogelijke schadelijke stoffen ook met het oog op de kleine.
Het is wel met name met inspanning (had sowieso al meer inspannings astma)en slapen erger. Heb jij dat ook? Vooral ook omdat ademen door de neus moeizamer gaat 's nachts.
En altijd blij als ik weer buiten ben en dat mondkapje zsm weer af gaat.😊
5 jaar geleden
Ik moest al voor me zwangerschap andere medicatie.. maar door die mondkapjes heb ik het wel warmer en kortademig maar ik moet niet klagen.. astma is goed onder controle en ben nog maar 14 weken dus ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat
5 jaar geleden
Vanaf ongeveer 2 jaar astma gehad tot halverwege de puberteit. Toen een jaar of tien heerlijke ademvrije jaren gehad en sinds een paar jaar met inspanning en hooikoorts toch weer flink last van kortademigheid en hoesten. Ik gebruik (gelukkig) sporadisch ventolin/salbutamol, maar merk bij beide zwangerschappen wel dat ik er meer last van heb. Helemaal met een dreumes van 13 maanden die nog niet zelf los loopt is het met momenten pittig! En dan zijn we nog geen eens 13 weken onderweg! Ben benieuwd hoe het straks gaat!
5 jaar geleden
En de mondkapjes.. Die stoffen dingen werd ik goed beroerd van, maar met die niet medische blauwe gaat het op zich goed. Alleen als ik al benauwder ben (bijv na een stuk wandelen), dan gaat het mis en wil ik inderdaad ook wel wat lichter in het hoofd worden. Buiten meteen weer af en een paar keer goed inademen en even concentreren. Zal er wel leuk uitzien voor de buitenwereld 😂🙈
5 jaar geleden
Reactie op 21052021
Overleggen en informeren kan nooit kwaad. Beetje een tweestrijd. Goed voor ...
Is zeker waar het is soms zo zoeken naar een goed compromis voor je gevoel. Ik heb ook dat het met inspanning ook flink toeneemt. Maar ook vaak met de overgangen koud/warm/vochtig/droog. In de nacht heb ik er niet zoveel last van in de ochtend wel al het slijm aan het los hoesten vaak het eerste half uur/uur.
Ik ga nu nergens meer heen waar een mondkapje nodig is, het gaat namelijk op dit moment niet om hem te dragen omdat ik binnen 5 min echt moet gaan zitten om niet flauw te vallen. Het is alleen super lastig omdat je in het ziekenhuis en bij de verloskundige niet welkom ben zonder. Dus als het niet beter word zal ik de controles en echo’s moeten afzeggen. 😔