15 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb borstvoeding/kolven nog geen week volgehouden. Ik wilde het heel graag, maar werd er zelf echt niet gelukkiger van... ik heb de keuze gemaakt om te stoppen en wat was dat een verademing! Lieve mama, doe wat goed voelt voor jou en voel je zeker niet schuldig. Je hebt het geprobeerd en het is het niet. Dat is ook prima ❤
Lastig dat je vriend het liefst wil dat je doorgaat. Ik vind het persoonlijk een keuze die jij moet maken en niet hij. Hopelijk ziet hij ook dat je nu ongelukkig bent? Dan zal hij zeker achter jouw keuze mogen staan.
5 jaar geleden
Dit klinkt precies als mijn verhaal.
Onze dochter kan niet aan de borst drinken, dus ben ik gaan kolven.
Zo veel tranen gelaten.
Na iets meer dan een maand besloten om te stoppen met kolven. Ik voelde me ook net een melkmachine en alles duurt 2 keer zo lang. En kolven en flesje geven en dat ook in de nacht. Dat was mij te veel geworden.
Nu ben ik 3 dagen helemaal gestopt met kolven en voel me zo veel beter. Ik heb mijn vrijheid terug voor mijn gevoel. We kunnen nu op locatie haar een flesje geven zonder dat ik moet nadenken of ik moet kolven of iets. Een verademing!
Het liefst had ik ook borstvoeding gegeven, maar het ging niet. Ik baal er nog steeds van, maar ik merk dat ik me nu beter voel en dat is ook belangrijk!
Ik heb mijn man uitgelegd hoe ik me voelde op dat moment ook. Hij wilde ook het liefst borstvoeding, al dan niet gekolfd, maar hij zag ook dat ik niet happy werd.
5 jaar geleden
Borstvoeding/kolven is echt super inspannend en vergt heel veel van de mama. En als dit je dan ook nog eens ongelukkig maakt is echt niet de bedoeling. Die kleine voelt jouw verdriet ook. Ik ben ook gestopt met borstvoeding en kloven want ik merkte dat ik niet meer genoot van m'n mannetje en vooral met voeden bezig was. Stoppen is voor mij de beste keuze ooit geweest! Ik kan nu vollop van die kleine genieten🥰Lieve mama, denk ook aan jezelf!
5 jaar geleden
Je wilt het beste voor je kindje power mama. Dan is welke keuze je ook maakt de beste keuze. Niks is fout! En ik vind het persoonlijk ook jouw keuze, borstvoeding is leuk als het lukt maar het moet wel leuk blijven toch? Je leven staat al op zijn kop en het vergt onwijs veel kracht en energie. En je baby'tje heeft er niks aan als zijn mama straks helemaal op is en nergens geen kracht meer voor heeft en daardoor dood ongelukkig is. Een happy mama is een happy baby❤️
5 jaar geleden
Hier een soortgelijk verhaal. We zijn nu langzaam aan het overstappen op flesvoeding (zitten nu op 2 keer fles en 4 tot 5 keer afgekolfde melk per dag) en dat geeft mij al zoveel rust! Volgende week nog een kunstvoeding erbij. Wat ik erg fijn vind is dat ik kan besluiten bijvoorbeeld twee voedingen wel met eigen melk te blijven geven en de rest kunstvoeding als dat goed voelt. Of toch helemaal kunstvoeding als dat beter voelt. Maar ik herken wel echt het schuldgevoel. Overal wordt ook heel duidelijk gemaakt dat borstvoeding het beste is en mensen hebben er echt een oordeel over. Heel jammer, want ik ben het met iedereen hieronder eens dat jezelf goed voelen het allerbeste uitgangspunt is voor de relatie met je baby. En ik was de hele dag alleen maar moe en inderdaad op ‘onhandige’ momenten aan het kolven. Een overstuur kind drinkt dan weer minder goed en daar wordt niemand gelukkig van.
Ik hoop dat je je naar aanleiding van deze berichten gesterkt voelt in welke keuze je dan ook gaat maken. Je kunt hier in mijn ogen echt niks fouts in doen. En als je partner het er niet mee eens is, heeft hij makkelijk praten! Ik zou hem echt duidelijk maken wat voor belasting het voor jou is.
5 jaar geleden
Herkenbaar. Voor jezelf kiezen maakt je sterk en een krachtige mama. 💪🏻
Ik zelf heb ook heel wat tranen van pijn en frustratie. Mijn zoontje had en klein mondje dus hij hapte niet goed aan met als gevolg kolven en kapotte tepels soms tot bloedens aan toe 😔 Ik heb tepelhoedjes gekocht maar dat verkeerd geleerd te gebruiken. Hulp ingeroepen van een lactatiekundige die mij het juiste gebruik ervan leerde en andere tips gaf omtrent houdingen. Als klap op de vuurpijl werd ik ziek, bijna 40 graden koorts door een borstontsteking. Dat was voor mij de druppel om ook te kiezen voor afbouwen. Helaas kan dat pas als de ontsteking over is. In de tussen tijd voed ik hem met de borst en hoedje overdag en in de avond/ nacht kolf ik. Dat ik die keuze heb gemaakt geeft al zoveel rust 🙂 mijn verloskundige stelde nog zelfs voor om te gaan combi voeden wat ik wel zie zitten. Dat is dan 1 of 2 keer nog de borst geven en de rest kunstvoeding te geven. Ik zal het wel zien.
Jij bepaalt wat anderen ook zeggen of adviseren. Er is idd geen goed of fout. Je hebt het geprobeerd en dat is goud waard 👶🏻
5 jaar geleden
Dit is de reden dat ik gelijk toch heb besloten flesvoeding te geven. Ik wilde absoluut niet dit en gewoon een fitte frustratie vrije mama zijn. En niet als m'n zusje eindeloos jankend proberen en dan ook nog met post natale depressie erbij krijgen. Ik was wel bang voor reacties, maar ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb. Voor mij gaf t opluchting en vrijheid. Volg je gevoel, het is jouw lijf. Iedere mama doet het zoals zij prettig vind, geen oordeel en zeker niet schuldig voelen. Je vriend kan wel wat willen, maar hij hoeft niet steeds aan de kolf te hangen. Al kan ik zijn beweegredenen indenken. Je baby heeft behoefte aan aan een happy mama, you go girl 💪
5 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik zit met hetzelfde dilemma. Lichaam zegt klaar nu, 6 weken fulltime kolven volgehouden met bloed zweet en tranen maar ik durf niet af te bouwen. Ben zo bang om achteraf spijt te krijgen. Ik kan niet even 2 uurtjes weg met mijn kind want kolven. Een dutje doen wanneer hij eindelijk slaapt zit er ook niet in want kolven. Huishouden doen ho maar want kolven. Bezoek ontvangen vind ik erg vervelend want kolven. Alles draait op dit moment om kolven en dan ook nog inderdaad de hele dag rondlopen met pijnlijke tepels. Ik weet het ook niet meer. Mijn zoon drinkt nog steeds om de 1,5/2uur.. Ben ik eindelijk klaar met kolven en alles uitwassen begint de volgende voed, boer en luierronde weer.
Tegen mijn man zeg ik net nog dat hij me niet moet oprapen als ik in elkaar zak, ben gewoon uitgeput.
5 jaar geleden
Oh wat heftig mama’s, ik herken dit van bij mijn eerste kindje. Ik gaf borstvoeding en kolfde af en toe en ik zat (ook) te janken tijdens voedingen. Heb me zo rot gevoeld tijdens en na het afbouwen; gelukkig is mijn vriend altijd heel begripvol geweest en stond achter deze keuze; sterker nog hij opperde toen stoppen met bv. Hij zag dat ik helemaal op was en me een ‘slaaf’ voelde. Ik noemde het ook altijd ‘op commando voeden’ ipv ‘op aanvraag’ 😅 (Dit keer doe ik dat ook anders.)
Elke keuze die je maakt is goed! Je hebt überhaupt al moedermelk gegeven dat is al super!!! Dat heeft je kindje al binnen! Weet dat als je stopt je je eerst een beetje rot kan voelen (had ik toen) maar ik vergeleek het toen met het zitten in een vliegtuig en de zuurstofmaskers vallen naar beneden. Eerste wat je dan moet doen is bij jezelf een masker opzetten vóórdat je een masker bij je kind opzet. Omdat zonder jou een kindje niks kan / heeft. Als je eerst het kind het masker opzet en jij bent te laat voor jezelf heeft het kind het veel en veel slechter. Gelukkig hebben we hier in NL hele goede kunstvoeding en zal je kindje niks te kort komen. Sterkte en vooral: kies wat voor jou het beste voelt! Denk aan de zuurstofmaskers 😉❤️
5 jaar geleden
Hey, bijna zelfde verhaal hier.
Ben ook zo gestart tot ik voldoende melkproductie had. Nu week 6 en ik geef nog steeds borstvoeding met een tepelhoedje en kolf nog maar 1x per dag, soms 2 als ik weg moet.
Kan je het niet proberen met een tepelhoedje? In het begin ook frustrerend en zoeken. Ik zou zeggen vraag hulp aan een lactatiekundige.
Succes! Je kan het wel.
5 jaar geleden
Als je je er niet goed bij voelt dan kan je stoppen. Je hebt al heel wat meegegeven aan je kleintje. Uiteindelijk is het erger dat jij je niet fijn voelt want je baby kan dat ook 'voelen'.
Ik weet niet welke kolf je hebt, ik heb zelf de philips avent kolf. En heb een kabel erbij gekocht en een powerbank die dat vermogen aan kan. Nu kan ik overal kolven en ook even naar de kleine lopen als er iets is😜.
5 jaar geleden
Dit klinkt echt als precies mijn verhaal. Ik had ook de hele dag door pijnlijke borsten en tepels. Elke aanraking deed pijn met m’n borsten zelfs de douchestraal en afdrogen was dan ook een hel! Ook kolven deed pijn, dat ik bijna huilend dat ding aanzette. Heb m’n dochter ook tot huilends toe blijven proberen te laten aanhappen, maar na 2 a 3 keer werd de pijn te heftig en dan weer even alleen kolven, dan weer een keer proberen en zo ging het door. Ik kreeg ook niet normale stuwing, maar meteen harde, pijnlijke plekken in m’n borsten, waar ik uiteindelijk ook antibiotica voor heb gekregen, omdat het maar niet wegging (wel steeds op andere plekken) alles geprobeerd. Super hete douche voor elke kolfbeurt, hele hete pittenzak, Pijnlijke massages, koelen. Niks hielp en werd er alleen maar depressief van. M’n vriend wilde graag dat ik borstvoeding zou geven, maar zei na 2 weken dat ie me volkomen begreep als ik zou stoppen en dat ik een leuke moeder zou kunnen zijn als ik hiermee zou stoppen, want ik was alleen nog maar down. Was op een gegeven moment bijna anderhalf uur bezig om m’n borsten soepel te krijgen en dan na anderhalf uur weer. Dus heb na 2,5 week besloten te stoppen en ik hoef nu nog maar 1 a 2 keer per dag te kolven. Denk dat ik eind van de week wel klaar ben. Het is zo een verademing! Voelde me er wel schuldig over en voelde als falen (helemaal wanneer ze weer eens zit te zoeken naar m’n tepel) maar inmiddels heb ik me daar ook wel overheen gezet en besef ik dat ik Idd echt veel leuker en gezelliger ben nu en dat dat veel belangrijker is voor m’n dochter.
5 jaar geleden
Vandaag toch eens besproken de druk die ik ervaar van mijn vriend dat ik door moet gaan. Dit heeft hij niet zo bedoelt al zou hij wel graag zo lang mogelijk borstvoeding willen voor zijn zoon. Besproken dat ik op korte termijn ga proberen af te bouwen naar nog maar 2x daags kolven en tot die tijd zo veel mogelijk bv invries zodat we dit nog een poos wel kunnen bijgeven.
Dit besproken te hebben geeft me nu al een vorm van rust...
Ik heb al hulp (gehad) van lactatiekundige.
Ik vind het echt fijn om alle lieve woorden en zelfde ervaringen te lezen van anderen. Dank jullie wel😘