17 Reacties
5 jaar geleden
Is wel vervelend ja, zeker met de gierende hormonen..
Ik krijg ook wel ongevraagd advies, maar heb van begin af aan de opmerking gegeven dat wij het gaan doen op de manier die voor ons goed voelt en dat betreffende persoon zijn/haar zwangerschap/bevalling/opvoeding ook mag doen hoe diegene het wil. Meestal was t dan vrij snel klaar 😉
5 jaar geleden
Ja ik denk dat helaas iedereen hier wel last van heeft/krijgt. Ik vind het wel grappig dat het meestal mensen zijn dat zelf geen kinderen hebben. Of juist idd mensen dat al kinderen hebben en doen alsof HUN advies het juiste is. NEE, dat is niet je volgt je eigen moederhart gevoel en doet het lekker op je eigen manier. Sommige tips of advies is soms wel fijn. Maar je moet zelf op ontdekking gaan. Ik trek me er weinig van aan en vind het wel grappig. Het is ook onze eerste kindje, alles staat bij ons in de slaapkamer omdat wij ons daar ook fijner bij voelen! Lekker laten praten en focus op jullie gezinnetje. Wel erg vervelend inderdaad dat je jezelf niet fijn voelt bij je eigen zussen.. ik hoop dat ze in de toekomst bijtrekken en gewoon zien wat voorn goede moeder je zult zijn! 😘
5 jaar geleden
Jeetje wat vervelend zeg! Voor mij een beetje herkenbaar vooral in het begin van de zwangerschap. Ik ben nu heel erg fel en heb mn mond niet op de verkeerde plek.. probeer eerst 'lief' te zijn en werkt dat niet dan ben ik gewoon fel. Is ons kindje en onze regels en zijn ze het er niet mee eens is daar de gat van de deur. Misschien extreem maar ik was altijd heel naïef en zachtaardig dat kan ik nu niet meer zo goed.. ik hoop dat ze de volgendekeer respectvol met je omgaan!
5 jaar geleden
Oh wat vervelend zeg..
Zelf niet heeeel veel ervaren gelukkig maar op de opmerkingen die ik krijg zeg ik vaak: ag we gaan het ervaren, het lijkt ons nu handig zo en als het niet zo is dan is het snel veranderd/besteld etc.
Lijkt me dat mensen daar niet zo veel meer tegen in te brengen hebben toch 😂
Zo hebben wij bijv. geen badje gekocht want we willen met de baby douchen (is ook al overlegd met kraamzorg die daar zelfs voorstander van is), daar is al meer dan eens door onze ouders wat van gezegd. Daarnaast heb ik een oude kast opgeknapt en dat is nu onze commode, die zou volgens een niet nader te noemen familielid te hoog zijn 😜 ag zo heeft iedereen wel wat op te merken.
5 jaar geleden
Oh ja ik snap volledig wat je bedoelt! Het kan zo hard binnenkomen als mensen zo omgaan met jouw wensen en aanpak! En vooral mensen die er geeneens ervaring mee hebben, zich er niet in hebben verdiept; die zijn het stelligst! Mij maakt dat ook onzeker en nadat dit gelukkig nog maar 1 keer is gebeurt heb ik ook besloten om maar niet teveel uit te wijden over dingen. Om te voorkomen dat ik mijn keuzes weer moet verdedigen bbllgghh.
Maar heel heftig dat ze zich er zo erg mee bemoeien zeg! Pfoeh....je voelt je juist zo kwetsbaar! Heel veel sterkte!
5 jaar geleden
Herkenbaar! En irritant als je eigenlijk gewoon stevig in je schoenen staat en weet wat je wilt hè 🤷🏼♀️
Oplossing hier hetzelfde na ook een incidentje: bij sommige mensen alleen nog afspreken met partner erbij (want verhouding duidelijker).
5 jaar geleden
Je geeft aan in je verhaal dat je heel boos bent geworden. Hoe reageren ze dan? Doen ze daar iets mee of luisteren ze dan ook niet? Ik denk dat ik dan zou zeggen; ‘dank voor jullie input maar wij doen het zo. Straks als jullie zelf zwanger zijn kunnen jullie het op jullie manier doen.’ Ook zou ik laten weten dat je weet waar je het over hebt. Het wordt namelijk door de kraamzorg juist geadviseerd het kleintje eerst bij je op de kamer te hebben ipv in een eigen kamertje. Als je met feiten komt, lijkt mij dat ze daar weinig mee kunnen dan. En als ze dat wel hebben zou ik zeggen dat ze me kwetsen dat ze mijn keuze niet respecteren. Of naar een ander onderwerp switchen; willen jullie nog wat drinken of gaan jullie nu naar huis? 😅
5 jaar geleden
Herkenbaar! En dan te beseffen dat ik al jaren een kind heb! En toch denken mensen ineens alles te mogen zeggen als je zwanger bent. Hoewel mensen dat ook nog doen als je kindje groter wordt, alleen neemt 't dan wel iets af.
In eerste instantie reageer ik vaak, oh zo deden we 't ook bij onze eerste en zoals je ziet is dat goed gegaan.
Nu reageer ik vaak met "dankjewel voor je advies. Ik zal erover nadenken." en als ze door blijven zeuren of 't weer dezelfde is die ongevraagd advies geeft, zeg ik vaak "gelukkig mag iedereen daar zelf keuzes in maken en beslissen wij nu als ouders van dit kindje dat wij't zo doen. Daar voelen wij ons goed bij en dan is 't goed. En als jij 't anders doet bij jouw kind of toekomstige kind en ik vind wat anders, maakt dat niet uit. Als jij je er dan goed bij voelt is 't goed. " om even een spiegel voor te houden zeg maar. En ik ga er ook gewoon niet meer op in. En blijft dan doorgaan, heb ik wel al keer gehad, dan blijf ik herhalen dat 't oké is als wij ons er goed bij voelen (ik zeg ook bewust wij en niet ik, voel ik me meer gesteund) dat 't dan goed is. En dat ik ze vorige keer ook gehoord heb met wat ze zeiden. En dan begin ik over iets anders. Een vraag stellen aan hen over iets totaal anders, dat werkt 't beste heb ik gemerkt😛
En soms is advies krijgen niet verkeerd, of het delen van ervaringen. Maar echt opdringer en dat je 't moet doen zoals een ander denkt 't te moeten doen, dat is echt niet nodig.
5 jaar geleden
Reactie op judith82
Je geeft aan in je verhaal dat je heel boos bent geworden. Hoe reageren ze ...
Hahaha lof it: wil je nog wat drinken of ga je zo naar huis 😂
Ik ga trouwens de feiten ook uit de weg, met sommige mensen zelfs dan weer discussie (“tsja, maar vroeger”, of “ja maar als je daar en daar leest”, of “ja maar de vriendin van de collega van mijn buurvrouw haar nichtje is ook kraamverzorgster en die zegt”..) 🙄 Maar inderdaad de “bij twijfel vraag ik het aan mijn eigen zorgverleners, die hebben ervoor geleerd” werkt hier prima, en is in mijn geval ook niks aan gelogen 🙂
5 jaar geleden
Reactie op judith82
Je geeft aan in je verhaal dat je heel boos bent geworden. Hoe reageren ze ...
Ik had eerst geprobeerd aan te geven dat ik het zelf zo prettiger vond, daarop bleven ze alleen maar zeggen “maar waarom dan” en “geef dan een goede reden” en indd ook met het feit dat het juist aangeraden word, en dan was het “oh dus je kan wel advies aan nemen van anderen maar niet van ons”
5 jaar geleden
Reactie op FloorBibi
Ik had eerst geprobeerd aan te geven dat ik het zelf zo prettiger vond, daa ...
Oh wat irritant...dat als je dan een reden geeft ze zeggen dat je wel advies aanneemt van een ander maar niet van hun... ben jij de jongste en willen ze iets te graag de verstandige grote zussen zijn? Want eigenlijk kun je het dan mooi goed doen lijkt wel. 😩 Een goede reden kan overigens gewoon zijn dat jij en je partner het zo willen. En misschien niet eens meer uitleggen...ene oor in en het andere oor uit. ❤️
5 jaar geleden
Reactie op judith82
Oh wat irritant...dat als je dan een reden geeft ze zeggen dat je wel advie ...
Jaa ik ben de jongste (van vaders kant, eigenlijk middelste van 7😂) ben zelf 21 en zij zijn 26 en 28 maar hebben beide nog geen kinderen, moet zeggen dat het altijd wel een beetje zo gaat hoor, maar tijdens mn zwangerschap is het gewoon extra vervelend dat ze het niet kunnen aannemen zoals ik het zeg.
5 jaar geleden
Reactie op FloorBibi
Jaa ik ben de jongste (van vaders kant, eigenlijk middelste van 7😂) ben ze ...
Aan de andere kant, jij bent straks degene die als enige de echte ervaring heeft met het krijgen van een kindje...misschien dat het in de toekomst nog kan gebeuren dat ze jou om advies komen vragen 😉