14 Reacties

3 jaar geleden
Volg, mijn man denkt hetzelfde..
Ik geloof t zelf allemaal wel, wij zijn er ook groot mee geworden + op mn werk in de gehandicaptenzorg poetsen we ook met babytandpasta bij de bewoners die niet kunnen spoelen, dit op tandartsadvies..

3 jaar geleden
Wij gebruiken juist heel bewust fluoride vrije tandpasta bij de kinderen (en voor onszelf ook). Fluoride is niet zo onschuldig als wordt gepresenteerd en de werking wat betreft bescherming is ook omstreden.
Daarom gebruiken wij de babytandpasta van ecodenta. Zelf krijg ik regelmatig complimenten van de tandarts dat mijn gebit in topconditie is, en gaatjes heb ik ook nooit, dus je kunt zeker zonder.
Ik zou zeggen verdiep je in de voor en nadelen en volg je moedergevoel, dat instinct voelt vaak heel goed aan wat je kindje nodig heeft 😉

3 jaar geleden
https://www.vraagdetandarts.nl/wel-of-niet-poetsen-met-fluoride/
Ik vond dit een heel goed stuk en heb besloten om wel met fluoride te poetsen. Een heel klein mini beetje trouwens, voor die paar tanden.

3 jaar geleden
Reactie op Nina 1234567890
Wij gebruiken juist heel bewust fluoride vrije tandpasta bij de kinderen (e ...
Dit is per gebit verschillend. Jouw tanden kunnen zonder, maar dat geldt voor weinig gebitten. En als je zonder fluoride poetst en je blijkt toevallig net zo'n pechvogel te zijn, ben je verder van huis...
Het ligt vooral aan onze eetgewoontes. Eet je een minimaal aantal momenten per dag en suikervrij, dan is de kans op gaatjes klein. Maar dat komt weinig voor. We eten vaak iets kleins en veel suiker. Een recept voor gaatjes.

3 jaar geleden
Ik heb contact opgenomen met de tandarts ook omdat ik m'n twijfels heb. Die raadde elmex voor baby's aan en echt inimini beetje erop te doen. Als 't volledige gebit er is, kan je ter grootte doen van een erwt. Maar voor 2 tandjes, wat bij ons nu ook 't geval is, is een kwart erwtjes voldoende.

3 jaar geleden
Reactie op Nina 1234567890
Wij gebruiken juist heel bewust fluoride vrije tandpasta bij de kinderen (e ...
Dank voor het delen van jouw overwegingen! Ik ben zelf met een zelfde idee ook gestopt met fluoridetandpasta en dat heeft bij mij helaas heel slecht uitgepakt. Nu heb ik ook een zwak gebit, dus dat zal zeker meegespeeld hebben. Het is dus ook juist de combi van een minder fijn gevoel/idee over fluoride en een persoonlijke slechte ervaring met fluoridevrije tandpasta, die me zo doet twijfelen.

3 jaar geleden
Reactie op Wise
Dank voor de link! Wij gebruiken inderdaad ook maar superweinig. Voor mijn gemoedsrust hoop ik maar dat het spoelen/uitspugen snel lukt 😊

3 jaar geleden
Oké ik moet het toch zeggen:
Ik ben zelf in deze hoek werkzaam geweest, maar het maakt niet uit welk tandpasta merk je gebruikt zolang er maar fluoride in zit. Je wilt niet weten hoeveel kinderen nu bij de tandarts komen met gaatjes door natuurlijke tandpasta. Want dat beschermt niet voldoende.
De fluoride die er in zit is echt minimaal. Klein beetje gebruiken (geen grote klodders) en t komt echt goed met ze.

3 jaar geleden
Wij volgen gewoon het advies van onze tandarts en poetsen met baby/peuter Elmex. We doen echt heel weinig tandpasta op de tandenborstel.