18 Reacties
4 jaar geleden
Wij gebruiken het boek zie je wat ik zeg en de gebaren die ik via mijn werk gebruik.
Tot nu toe mama papa opa oma eten drinken slapen. En hij gebruikt zelf lekker en doei wel maar die heeft ie zichzelf aangeleerd haha. Plassen/wc proberen we ook te gaan gebruiken als we m op het potje zetten
De gebaren die ik gebruik komen ook uit dat boek en komen overeen met de gebarentaal die in NL gebruikt wordt
4 jaar geleden
Hier merk ik nu idd dat hij langzaam wat gebaren begint na te doen. Na het klappen, zwaaien en nee schudden 🤣
4 jaar geleden
Reactie op BabyBun
Ik ben denk ik te vroeg begonnen en toen deed ie natuurlijk nooit terug en ...
Ja begrijpelijk! Dat had ik ook, ik was ook heel vroeg begonnen. Toen eventjes gestopt, maar nu weer opgepakt, waarna hij het plotseling super goed oppakt nu! Dus het is vast nog niet te laat om opnieuw te starten ☺️
4 jaar geleden
Wij gebruiken een mix van Amerikaans en Nederlandse gebaren. Een beetje gek misschien. Ik kwam op het idee via een aantal video’s op Instagram. Sommige Amerikaanse gebaren vind ik wat makkelijker voor baby’s dan de Nederlandse, vandaar een mix.
Bijvoorbeeld het gebaar voor melk is bij Amerikaans handjes open en dicht vouwen, dit sluit aan bij wat baby’s al vanaf de geboorte doen als ze hongerig zijn. Deze video laat wat van deze Amerikaanse gebaren zien :)
https://www.instagram.com/reel/Cb_w9xEgQsB/?utm_medium=copy_link
https://www.instagram.com/reel/CYJvxiivgWV/?utm_medium=copy_link
Verder heb ik de Nederlandse app Kwebl. Dat is een betaalde app waar verschillende gebaren worden laten zien. Ik vind hem een beetje beperkt de app, dus zou hem niet direct aanraden. 😅
4 jaar geleden
Wij doen trouwens ondersteunend ja, niet volledig gebarentaal 😊. Op het werk ook alleen ondersteunend.
4 jaar geleden
Reactie op BabyBun
Hoe consequent moet je zijn? Merk dat ik het ook vaak vergeet te doen 🙈
Ik vergeet het ook soms hoor! Misschien dat het dan iets langer duurt voordat de verbinding echt gelegd is, maar zal vast niet zo’n probleem zijn!
Ik doe meestal voordat ik hem melk of eten geef het gebaar, en dan tijdens nog een paar keer. En reageer nu ook direct op als hij ergens om vraagt, dus als hij het gebaar voor melk doet reageer ik met ‘Ooh wil je melk?’ Met het gebaar erbij. En als het enigsinds passend is geef ik hem dan ook melk of eten als hij het gebaar heeft gemaakt. Maar ik vergeet het ook heel vaak hoor in de drukte van de dag!
4 jaar geleden
Wij gebruiken ook gebarentaal. Vooral de baby/kindergebaren gebruiken we nu.
Onze dochter snapt al heel veel. Ze gebaart zelf alleen nog niet, maar door haar reactie (lachen als ze ja bedoelt) snappen we dr!
Ze begrijpt, eten, drinken, slapen, luier verschonen, omkleden, bad, douche, wandelen, op, klaar, meer en octopus 😂
Ik denk dat dat het voor nu is ☺️