8 Reacties
één jaar geleden
Oeh.. dit is een lastige. Want wat komt waardoor? Onze dochter is geboren met een vacuumpomp. Had als baby veel huidhonger, moeite met slapen, wilde niet ingebakerd en ook niet in de draagdoek. Had een hekel aan 'tummy time'. Was en is een helder en alert kind. Heeft wat meer tijd nodig om dingen te vertrouwen. Verder ontwikkelt ze zich goed. Spraak liep iets voor, motorisch gaat ook goed.
Heel veel succes!
MOD
één jaar geleden
Zoontje is na een lange bevalling geboren met behulp van de vacuümpomp.
Qua ontwikkeling loopt hij juist erg voor en hij praat 5 kwartier in een uur🙈 Als baby was ie snel gefrustreerd juist omdat ie meer wilde dan dat ie kon. Hij viel vaak, maar geen idee of dat meer was dan gemiddeld eigenlijk. Wij hadden zoiets van hij is gewoon te gehaast en een beetje lomp😅
Veel hazeslaapjes en veel honger, maar het een leidt ook weer tot het ander. En hij barst(e) van de energie, dus waarschijnlijk heeft ie gewoon niet zo veel slaap nodig.
Als baby had ie ook wel veel onrust en overstrekken, maar zelf heb ik het idee dat dat komt door de mega hoeveelheid oxytocine tijdens de bevalling.
één jaar geleden
Ik ben ook nog regelmatig met deze vraag bezig. Zoontje is ook geboren met een vacuümpomp (en daardoor zelfs een ernstige hoofdwonde). Ik wist meteen dat zo'n geboorte voor hem zwaar moest zijn en ben vrij snel naar een osteopaat geweest. Zoontje weende veel, veel huidhonger, kon je absoluut niet even in de box of z'n bedje leggen, krijsen in de maxicosi. Dit veranderde echter niet na de behandelingen bij de osteopaat maar hij groeide er wel wat uit (en bleek ook verborgen reflux te hebben). Echter de nachten bleven vreselijk. Heel veel wakker worden, heel onrustig, huilen en kreunen. Ik ging opnieuw naar die osteopaat, naar de huisarts en kinderarts maar geen verandering. Ondertussen ontwikkelde hij wel goed: fijne motoriek heel snel, heel snel vlot praten, grove motoriek wat later.
Pas rond zijn 2 jaar ben ik naar een andere osteopaat gegaan en vielen de puzzelstukjes in elkaar: hij wist niets van de geboorte maar voelde alles aan. Zei dat de oorspronkelijke blokkades helemaal niet weg waren. Dat m'n zoontje dus veel spanning had op schouders, nek, bovenrug en ook sleutelbeen. Dat laatste kon het slechte eten verklaren (misselijk en druk op de slokdarm en hele regio van de keel). Na 2 behandelingen ging het slapen én het eten opmerkelijk beter.
Nog steeds is m'n zoontje gevoelig aan prikkels, eerder introvert, een echte observeerder en leidt dit tot heel veel moeilijke nachten waarin alles verwerkt wordt. Maar voor de rest ontwikkelt hij gemiddeld en qua taal zelfs heel snel (praat de oren van m'n kop!) Ik heb hier niet het idee dat hij nog gevolgen van de geboorte meedraagt maar dat dit gewoon karakter is dat zich toont/ontwikkelt ❤️
Veel succes in jullie zoektocht!
één jaar geleden
Mijn dochtertje is ook met extra hulp van een vacuümpomp geboren.
Ze zat vast in het geboortekanaal, haar hartslag daalde en toen hebben ze wat sturing gegeven door midden de vacuümpomp en toen kwam ze behoorlijk vlot. Ze had geen teut op haar hoofdje ofzo.
De punten die je opsomt herken ik gelukkig niet. Wel heel vervelend voor je en ik begrijp dat je je een beetje zorgen maakt.
één jaar geleden
Onze zoon is met de "kiwi" geboren, een handmatige vacuümpomp. Hij was eerst sterrenkijker, werd langs binnen gedraaid en bleek dan nog vast te zitten achter mijn schaambeen + navelstreng rond de nek.. het was ook geen baby die je de eerste maanden kon wegleggen, alleen ´s nachts lukte dat enigszins. Veel hazenslaapjes het eerstje levensjaar, fomobaby 😅
Nu met 2,5j is hij een heel vrolijk en vlot ventje, die de hele dag door zingt en springt. Zijn spraak is best al vlot en met een uitgebreide woordenschat en hij is een echte knuffelman. De punten die jij opsomt herken ik nu dus ook niet. Ik heb me ook nooit ingelezen over de mogelijk gevolgen van een geboorte met vacuümpomp, het was gewoon nodig en het gebeurt heel vaak. Ik had alle vertrouwen in de mensen die mij hielpen, zij wisten wat er nodig was om ons kindje veilig geboren te laten worden.